۰
چهاربهاران:

گردشگری‌ایران رشد می‌کند، اما رقیب‌روحانی ۱۶میلیون‌رای دارد

با افزایش تعداد توریست‌های ایران و انتظار انبوهی از هتل‌های زنجیره‌ای بین‌المللی برای حضور در این کشور، آینده روشنی برای گردشگری ایران متصور می‌شود، اما سرعت این تغییر برای برخی متفاوت است.
لب
لب
به گزارش چهاربهاران، ایستاده در سایه‌های کاشی‌های آبی رنگ یکی از بهترین مساجد ایران، با ظرفی از تنقلات در دست، او محمد رضا زمانی است؛ روحانی‌ای که در ماموریت است تا تصویر غرب را از ایران تغییر دهد.
«صحبت‌های دوستانه رایگان» این نوشته بیلبوردی است که به زبان انگلیسی، در کنار او، در یکی موزه‌های قدیمی اصفهان قرار دارد، این شهر آنقدر زیبا است که حتی امروز هم ایرانی‌ها آن را «نصف‌جهان» می‌خوانند.
زمانی می‌گوید: «گردشگری هم پول و هم اعتبار بین‌المللی برای ایران می‌آورد.» او روحانی‌ است، 36 سال سن دارد، دانشجوی رشته الهیات است و علاقه دارد توریست‌هایی که شاید روزی نسبت به لباس او هشدارهایی شنیده باشند، در اصفهان احساس آرامش کنند.
او لحظه‌ای بعد از اینکه به گروهی از گردشگران ایتالیایی از سنت دینی و فرهنگی ازدواج در ایران گفت، در رابطه با گردشگری در ایران عنوان کرد: «من به لحظه‌ای فکر می‌کنم که آنها وارد ایران می‌شوند و متوجه می‌شوند همه چیز کاملا با انتظاراتشان متفاوت است، ذهنیت آنها وقتی با ما صحبت می‌کنند بیشتر هم تغییر می‌کند.»
گردشگری برای ایران می‌تواند به عنوان یک تجارت سخت دیده شود؛ اولین مشکل ایران شهرتش است، شهرتی که به شکل جدا ناپذیری با تصویری که تلویزیون غربی از آن نشان می‌دهد گره خورده است، همچنین برخی از قوانین مذهبی‌های ایران هم ممکن است برخی از غربی‌ها را بترساند.
محدودیت‌های زیادی در ایران وجود دارد ولی ده‌ها هزار نفر جذابیت‌های ایران را به این مسئله ترجیح داده‌اند و ایران هم با آسان‌تر کردن محدودیت‌های سفر سعی کرده است این افراد را جذب کند. اروپایی‌ها از فرانسه، ایتالیا و آلمان که بیشترین توریست‌های غربی ایران را تشکیل می‌دهند، می‌توانند در هنگام ورود به ایران، ویزا بگیرند.
یک توریست ایتالیایی در ایران رابطه گفت: «وقتی که تحریم‌های ایران لغو شد من تصمیم گرفتم به سرعت به ایران بیایم، من از شعر ایران شنیده بودم و همچنین علاقه زیادی به تاریخ این منطقه داشتم، من از بازدید ایران بسیار خوشحال هستم؛ مردم ایران عالی هستند، مهمان‌نوازی فوق‌العاده‌ای در ایران وجود دارد و رفتار آنها بسیار دوستانه است.»
جذابیت‌های گردشگری ایران؛ میراث‌ باستانی، غذا، بازار و ...
ایران کشور پر از آثار باستانی فوق‌العاده است؛ از تخت‌جمشید تا شهرهای باستانی مانند کاشان، تبریز و شیراز. علاقه‌مندان غذا هم می‌توانند در ایران غذاهایی را امتحان کنند که در غرب در حال محبوب شدن است، غذاهایی مانند فسنجان و ...، بازارهای فرش و کاشی، طبیعت زیبا از کوه‌ تا ساحل هم از دیگر جذابیت‌های ایران است.
همه‌ این فاکتورها در کنار هم منجر به افزایش زیاد توریست‌های غربی در ایران شده است البته 2میلیون نفر از توریست‌های ایران، گردشگران مذهبی هستند.
ولی اصفهان، الماس میراث باستانی ایران بیشتر مقصدی برای گردشگران معمولی است، در سال 2013 هنگامی که روحانی رئیس جمهور شد تعداد توریست‌های ایران 5هزار نفر بود ولی الان تعداد توریست‌های این شهر به 85 هزار نفر در ماه رسیده است.
هتل‌های زنجیره‌ای خارجی هم با شور و شوق زیادی به بازار ایران چشم دوخته‌اند، مخصوصا حالا که بسیاری از بازیگران آمریکایی نمی‌توانند وارد بازی شوند. برخی از تحریم‌های آمریکا با وجود برجام هنوز باقی مانده اند و این شربط را برای گروه‌هایی اروپایی افزایش داده است، هتل‌ اسپانیایی پارادورس هم قصد ورود به ایران را دارد.
اما شاید بزرگترین چالشی که ایران با آن برای افزایش تعداد توریست‌هایش با آن روبرو بشد، سرعت تغییر است چون در این کشور هنوز رقیب روحانی 16 میلیون رای دارد.
محمد پاکنهاد یک مغازه‌دار در بازار اصفهان می‌گوید: «من از تاثیر فرهنگی توریست‌ها ناراحت هستم، برخی از زنان بدن خود را کامل نمی‌پوشانند.»
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۴۰
کد مطلب: 424356
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *