۰
گزارش چهاربهاران از سرزمینی با فرصتهای از دست رفته؛

سهم صفر درصدی چابهار از گردشگری دریایی در فصل زمستانی/ شناورهای مسافرتی کوچک ارجتر از خط عمان به چابهار است

سهم شهرستان چابهار تنها بندراقیانوسی کشور از گردشگری دریایی در فصول پاییز و زمستان صفر است فرصتی که دیده نمی شود.
121
121
به گزارش چهاربهاران، در شهرستان چابهار دریا، کوه ها، سواحل بکر و همه جذابیت های خدادادی که وجود دارد، می تواند به توسعه گردشگری این شهرستان منصربه فرد کمک کند، اما این مهم نیازمند نگاه عمیق تر مدیران استانی و فراهم کردن زمینه های تحقق این مهم است.
گردشگری دریایی از پردرآمدترین بخش‌های گردشگری درعصر امروزی است که با وجود هوای مناسب چابهار در پاییز و زمستان و حضور پرشمار گردشگران، ولی به‌کلی در این ایام دریا فراموش می ‌شود. حداقل دما در سردترین فصل سال بین 25 تا 16 درجه سانتیگراد است.
شهرستان چابهار با داشتن موهبت‌ های الهی و ظرفیت‌ های طبیعی خدادادی  از جمله دریا، سواحل بی نظیر و طلایی مکران، تالاب لیپار، جنگل های حرا، کوه های مریخی و اسکله های بی نظیر ماهیگیری روستاهای رمین، بریس و پسابندر  می تواند در عرصه گردشگری دریایی گام های بلندی بردارد، اما متأسفانه تاکنون بهره‌ وری مناسبی از این نعمت‌ ها نشده است.
متاسفانه بحث دریا و گردشگری دریایی در تنها بندراقیانوسی کشور تنها به پانزده، یا بیست روز روز ایام تعطیلات عید نوروز منحصر شده و در پاییز و زمستان که هوای چابهار چنان صاف و دل نواز و دوست داشتنی می شود، هیچ برنامه‌ ای برای جذب گردشگر دیده نمی شود. این رو می شود با تفاوتی حیرت انگیز در این ایام سال در خلیج زیبای چابهار دید.
این درحالی است که می‌توان برای مسیرهایی از جمله جاده ساحلی چابهارتا خیلج زیبای گواتر، چابهار تا کنارک  و محدوده سواحل زیبای مکران با  برنامه‌ ریزی‌های مناسبی را انجام  داد و مجوز تورهای دریایی را صادر کرد و با تقویت آژانس ها مسافرتی در سطح شهرستان ، به جذب هدفمند گردشگر همت گماشت. پذیرایی مختصر و اجرای موسیقی سنتی بلوچی نیز از جمله برنامه‌هایی است که گردشگران می‌توانند در سفر دریایی خود از آن بهره جویند و قابلیت جذب گردشگران بیشتری را در این ایام دارد.
ولی به نظر می رسد در کل استان  اراده و برنامه مدونی در این زمینه وجود ندارد، ضمن اینکه گردشگرانی که در این ایام خصوصا تعطیلات آخر هفته به چابهار می آیند، از شانس حضور روی شناورها در دریا یا تفریحاتی که نیاز به زیرساخت های آنچنانی ندارد، محرومند.
 از طرفی دیگر می توان با هدف توسعه گردشگری دریایی در خلیج چابهار  فعالیت بازار های مناظق آزاد را رونق بخشید.
 با نگاهی دقیق تر  به سواحل بکر و بی نظیر کناره های دریایی عمان  و استعداد های فوق العاده می توان ورزش های ساحلی و آبی را رونق داد واز چابهار به عنوان قطب ورزش های آبی و ساحلی  نگاه کرد و زمینه گردشگری دریایی را با ورزش های ساحلی  فراهم کرد.
 با برنامه ریزی های و سیاست های کلی در سطح شهرستان چابهار می توان چابهار را هدف گردشگری همه مردم ایران در فصول پاییز و زمستان تبدیل کرد.
یکی دیگر از مهم‌ ترین امکانات اولیه در راستای راه اندازی تورهای دریایی، وجود شناورهای مسافری و تفریحی استاندارد است، اما اکنون گردشگرانی که قصد دارند در آب‌های چابهار گشت  و گذار داشته باشند، عمدتا از قایق‌ های صیادی باید استفاده کنند، در حالی که اگر زمینه حضور شناورهای بزرگ مسافرتی  با استانداردهای لازم فراهم شود یا لنج های مناسب این کار فراهم شده و برنامه ریزی هایی برای جذب گردشگر داشته باشیم، می توان به تقویت این موضوع در خیلج موج و مرجان امید داشت.        
دست آخر اینکه؛ گردشگری به عنوان صنعت پاک روز به روز جایگاه خود را در جوامع باز می کند، ضمن اینکه در چابهار دریا، سواحل بکر و همه جذابیت های خدادادی که وجود دارد در کنار مردمان خون گرم و مهمان نواز بلوچ ، می تواند به توسعه گردشگری دریایی کمک کند، اما این مهم نیازمند نگاه دقیق  مسئولان  استان و فراهم کردن زمینه های تحقق این مهم است.
انتهای پیام/
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب: 423638
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *