۰

بندر چابهار استراتژیکی ترین نقطه اتصال میان ازبکستان و هندوستان

هیئت بلند پایه تجاری، اقتصادی و سیاسی ازبکستان با سفر به بندر چابهار ضمن بازدید از ظرفیت های تخلیه و بارگیری کشتی در بندر شهید بهشتی موقعیت اتصال ازبکستان به هند را برای مراودات تجاری مورد بررسی قرار دادند.
بندر چابهار استراتژیکی ترین نقطه اتصال میان ازبکستان و هندوستان
به گزارش چهاربهاران در هفته جاری عصمت اله ایرگاشیف نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در امور افغانستان، بهادر عبدالله یف سفیر ازبکستان در تهران، فضل الدین سعداله یف معاون راه آهن ازبکستان، رستم احمداف رئیس اداره امنیت ازبکستان، اسلم اکبراف معاون مدیر کل خاورمیانه وزارت خارجه ازبکستان، جهانگیر ذکیرخواجه اف مترجم ازبک و حسن کرایی کارشناس اداره اول کشورهای مشترک المنافع این کشور بعد از اینکه به تهران سفر و با عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشور و همچنین معاون اقتصادی وزیر امور خارجه دیدار می کنند.
​هیئت بلند پایه ازبکستان بعد از دیدار با معاون سیاسی وزارت امور خارجه در مسیر سفر خود از ایستگاه و راه آهن مشهد برای اتصال و ارتباط تجاری خواف-هرات تا نرز شمتیغ ازبکستان بازدید کردند و در طی سفر خود با نماینده راه آهن کشورمان برای بررسی ظرفیت های بندری، تخلیه و بارگیری و منطقه آزاد چابهار در فرودگاه کنارک بر زمین نشستند.
​مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با چهاربهاران اظهار کرد: طی قراردادهای انجام شده میان ازبکستان و هندوستان، مبادلات تجاری دو کشور به دو میلیارد دلار در سال خواهد رسید و با توجه به اینکه راه زمینی به وسیله راه آهن و دریایی به وسیله کشتی بهترین انتخاب برای حمل و نقل می باشد بندر چابهار به عنوان قطب اتصال میان این چهار کشور قرار گرفته شده است.
​بهروز آقایی با اشاره به قرار گرفتن ایران و افغانستان میان دو کشور ازبکستان و هند افزود: تکمیل راه آهن میلک در هیرمند سیستان به بندر چابهار باعث می شود تا افغانستان و ازبکستان به هندوستان متصل شوند به طوری که بار کشور هند باید در بندر چابهار از کشتی تخلیه و بارگیری شود و به وسیله راه آهن به افغانستان و سپس ازبکستان منتقل شود.
​وی هدف سفر هیئت تجاری ازبکستان به چابهار را بررسی عینی پیشرفت بندر شهید بهشتی و راه آهن دانست و ادامه داد: اتصال راه آهن حیرتان-مزارشریف-هرات به ایران باعث می شود تا ازبکستان برای استفاده از ظرفیت‌های چابهار در ترانزیت کالاهای مورد نیازش هزینه کمتری پرداخت کند چراکه تجارت هوایی هزینه بالایی برای تجارت بین دو کشور در بر خواهد داشت.
​وی تکمیل پروژه خط آهن زاهدان-چابهار را مهم عنوان و تشریح کرد: فاز اول توسعه بندر چابهار با یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری رسیده و محور ریلی چابهار- زاهدان- مشهد- سرخس به‌ طول یه هزار و370 کیلومتر نیز به‌ عنوان طولانی‌ترین و اقتصادی‌ترین محور ریلی ایران در دو قطعه در حال ساخت است، قطعه اول به‌طول 610 کیلومتر قرار است چابهار را به زاهدان و به شبکه ریلی کشور تا مرز میلک (مرز مشترک ایران و افغانستان) متصل کند.
معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با چهاربهاران اظهار کرد: تجار و صاحبان کالای ازبکستان اگر در ساخت انبار و سیلو در بندر چابهار به روش ساخت و بهره‌برداری سرمایه‌گذاری کنند، می توانند مقدمات ورود به این بندر و استفاده از آن برای ترانزیت کالای ازبکستان را با سرعت بیشتر فراهم کنند.
حسین شهدادی انبارداری در بندر چابهار را مناسب دانست و افزود: تخفیفات ویژه ای برای تخلیه و بارگیری در این بندر در نظر گرفته شده است به طوری که تخفیف 85 درصدی نسبت به سایر بنادر ایران در انبارداری بندر چابهار از جمله آن موارد است.
​وی با اشاره به تمایل تجار و وزارت اقتصاد کشورهای افغانستان، هند و ازبکستان برای توسعه بندر چابهار تاکید کرد: این کشورها باید با رایزنی های مقامات بلند پایه خود با یکدیگر و به ویژه ایران طرح های نیمه تمام راه آهن خود را تکمیل کنند تا این پروژه بزرگ اقتصادی به نتیجه رسد.
​انتهای پیام/
 
پنجشنبه ۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب: 452151
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *