۰

نبود زیرساخت و کمبود محیط بان در منطقه حفاظت شده تمساح گاندو در چابهار

منطقه حفاظت شده گاندو در حوزه باهوکلات شهرستان چابهار با 465 هزار هکتار وسعت تنها با دو محیط بان نگهداری می شود که نیازمند افزایش نیروی انسانی در حوزه حفاظتی و افزایش زیرساخت در ظرفیت های گردشگری می باشد.
نبود زیرساخت و کمبود محیط بان در منطقه حفاظت شده تمساح گاندو در چابهار
به گزارش چهاربهاران باهوکلات چابهار با 500 تمساح پوزه کوتاه معروف به گاندو در وسعتی به معادل 465 هزار هکتار مترمربع از کمبود نیروی انسانی برای محافظت رنج می برد همچنین عدم تجهیز این مناطق به لحاظ زیر ساختی باعث از دست رفتن ظرفیت های گردشگری شده است.
براساس داده های اداره محیط زیست کل کشور، 192 گونه پرنده متعلق به 52 خانواده، 28 گونه پستاندار، 71 گونه خزنده و 150 گونه گیاهی در محدوده منطقه حفاظت شده گاندو باهوکلات چابهار زیست می کنند همچنین رشد یافتن میوه هایی همچون موز و انبه باعث جلوه دادن خصوصیات خاص خود به منطقه شده است که در هیچ جای کشور چنین ظرفیتی یافت نمی شود.
​یکی از اهالی باهوکلات چابهار به چهاربهاران گفت: چند سال قبل به دلیل خشک شدن یکی از آبگیرها در منطقه گرم بیت و باهوکلات، تمساح ها اقدام به مهاجرت به سمت مناطق مسکونی می کردند که با اطلاع به موقع اهالی روستا، محیط زیست برای گرفتنی گاندو ها در محدوده منازل روستایی اقدام می کرد حتی یکبار در یکی از خانه های همجوار تمساح بزرگی یافت و به طبیعت بازگردانده شد.
​علی آصف با اشاره به رفت و آمد گردشگر در باهو کلات افزود: بیشتر مردم بازدیدکننده تمساح ها از نقاط مختلف کشور همه ساله از این منطقه دیدن می کنند ولی نبود امکانات رفاهی مانند اقامت گاه و جاده مناسب مانع افزایش صنعت گردشگری در این منطقه شده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چابهار در گفت و گو با چهاربهاران اظهار کرد: منطقه حفاظت‌ شده گاندو با دارا بودن رودخانه ‌های مهمی چون سرباز و باهوکلات، دارای 12 گونه ماهی از پنج خانواده همچنین
160 گونه پستاندار موجود در ایران 28 گونه متعلق به 6 راسته و پنج خانواده در منطقه حفاظت شده گاندو زیست می کنند.
اشرف علی حسینی افزود: از مجموع 209 گونه خزندگان شناسایی شده در ایران 71 گونه متعلق به 42 جنس و 13 خانواده در محدوده منطقه حفاظت شده گاندو شناسایی شده است همچنین توجه به مسائل زیست محیطی مجاب می کند تا نیروی انسانی منطقه حفاظت شده در وقت مناسب افزایش یابد.
وی با اشاره به ظرفیت های منطقه ادامه داد: چابهار ظرفیت های فراوانی در زمینه شیلات وآبزیان، گونه های نادر جانوری در خشکی و دریا دارد که حفاظت و نگهداری از این گستره نیازمند نیروی انسانی است.
حسینی خاطرنشان کرد: افزایش زیرساخت در منطقه باهوکلات می تواند مکملی برای گردشگری در چابهار باشد به طوری که وجود تمساح ایرانی جلوه خاصی به منطقه داده است که ظرفیت بکر و ویژه ای را برای گردشگران به وجود می آورد.
خبرنگار: حامد رهبر کهخا
​انتهای پیام/

 
يکشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب: 451696
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *