۰
والی قندهار افغانستان در چابهار:

ساخت مسیر ریلی و بزرگراه چابهار به میلک اولویت پیشرفت اقتصادی دو کشور است

والی قندهار افغانستان در چابهار گفت:کالاهای افغانستان از طریق آب های اقیانوسی بندر چابهار به کشورهای دنیا صادر می شود ولی استفاده از مسیر ریلی و بزرگراهی از آرزوهای دیرینه افغانستان برای مراودات تجاری با ایران است.
ساخت مسیر ریلی و بزرگراه چابهار به میلک اولویت پیشرفت اقتصادی دو کشور است
به گزارش چهاربهاران، ژنرال زلمی ویسا در نشست خبری با اصحاب رسانه در چابهار اظهار کرد: توسعه روابط ایران و افغانستان از طریق چابهار موجب رونق و توسعه و پیشرفت دو کشور می شود.
وی افزود: باید دو طرف تلاش کنیم تا هر چه سریعتر ارتباطات دو کشور ایران و افغانستان از طریق ریلی، جاده های ترانزیتی و هوایی توسعه یابد و وقت کشی در این زمینه به نفع ما نخواهد بود.
وی برقراری پرواز چابهار- کابل را خواستار شد و تصریج کرد: برقراری پرواز چابهار- کابل موجب ارتباط بیشتر تجار و سرمایه گذاران و تسهیل در رفت وآمد آنان می شود.
والی قندهار از سفر به چابهار ابراز خرسندی کرد و گفت: بسیار خوشحال هستم که سفری به چابهار داشتم تا از نزدیک با ظرفیت های تجاری، اقتصادی، بندری، گردشگری، شیلاتی و منطقه آزاد آشنا شوم.
ویسا ادامه داد: چابهار در زمینه آماده سازی زیرساخت ها پیشرفت های خوبی داشته است و می تواند نفع زیادی برای کشور افغانستان داشته باشد.
وی تصریح کرد: سعی و تلاش می کنیم تا ارتباط بیشتری با تجار و سرمایه گذاران برقرار و آنان را به حضور در چابهار تشویق کنیم.
وی بر افزایش حجم مبادلات تجاری بین ایران و افغانستان، تردد کامیون های پلاک افغانستان در مسیر چابهار-میلک، تلاش برای حل مشکلات تاجران افغان در منطقه آزاد چابهار و تحصیل فرزندان سرمایه گذاران در ایران تاکید کرد.
والی قندهار افزود: تاجر در جایی سرمایه گذاری می کند که از امنیت سرمایه گذاری و سودآوری اش اطمینان داشته باشد.
معاون استاندار و فرماندار ويژه چابهار در نشست پاياني سفر والي قندهار افغانستان از نقش تاثير گذار افغانستان در منطقه گفت و ادامه داد قطعا پيشرفت افغانستان زمينه پيشرفت و توسعه ايران را نيز فراهم ميكند.
ایوب درویشی در ادامه به پيشينه تاريخی و تمدن كهن 2 کشور اشاره كرد و گفت: افغانستان در ميان كشورهای فارسی زبان جايگاه ويژه ای براي ما دارد و ما بايد در دوره اخير زمينه هاي مشترك روابط خود را فراهم كنيم ، كه از مهم ترين آن ميتوان به آماده سازی مناسب در زمينه های جذب سرمايه در حوزه های اقتصادی، تجاری، صنعتی و ترانزيتی نام برد.
وی تصریح کرد: قابليت ها و پتانسيل های زيادی در چابهار از قبيل زيباي های طبيعی، بندر، منطقه آزاد و موج های زيبا كه چابهار را يكی از زيباترين مناطق ايران و منطقه مبدل كرده است وجود دارد.
فرماندار ويژه شهرستان چابهار ادامه داد: چابهار نقطه استراتژيك براي جمهوری اسلامي ايران است و به همين دليل طرحی بنام طرح توسعه سواحل مكران براي ايجاد زيرساخت های آن پايه ريزی شده است.
وی تشریح کرد: راه های فراوانی برای تامين شدن منافع مشترك بين دو كشور وجود دارد كه اگر بين اين دو منطقه پيوند عميق برقرار شود يقينا ميتواند كمك شاياني به دو كشور كند.
ايوب درويشي از منطقه آزاد به عنوان يك مزيت ياد كرد و گفت: منطقه آزاد انعطاف پذيری بسيار خوبي در زمينه های سرمايه گذاری داخلی و خارجی برخوردار است و امتيازات  ويژه ای در اختيار سرمايه گذاران قرار ميدهد كه بايد ازآن به نحو احسن استفاده كرد.
وی از امنيت به عنوان مقوله ايی بسيار مهم ياد كرد و گفت: نگاه به امنيت، نگاه يكپارچه است بدين صورت كه اگر كشورهای همسايه ما امنيت داشته باشند به تبع آن امنيت ما نيز بيشتر خواهد شد.
​انتهای خبر/
 
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۵۶
کد مطلب: 450230
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *