۰
گزارشی از نقش شوراها در جامعه سازی شهری و روستایی؛

انتخابات شورا عقب ماندگى بيشتر يا فرصت شكوفايي/ قوم مداری از آسیبهای مهم انتخابات در جوامع سنتی است

انتخابات يكي از مهمترين نشانه هاي دموكراسي در يك كشور و عامل تعيين كننده سرنوشت مردم در يك دهستان كوچك تا راس قدرت مركزي مي باشد.
11
11
به گزارش چهاربهاران، اغلب مردم با توجه به كمبودها و نارسايي هايي كه در جامعه شهرى يا روستايي خود مشاهده ميكنند اقدام به انتخاب فرد مورد نظر جهت حضور در شوراي شهر و روستا نموده و به اين منظور در انتخابات شركت مي كنند.
در اين ميان افراد منتخب پس از حضور در شورا ضمن اولويت بندي مشكلات جامعه اقدام به اتخاذ تدابير گوناگون جهت مرتفع نمودن اين معظلات مي نمايند.
اما در برخى موارد روند انتخاب فرد شايسته و منتخب به گونه اي ديگري رقم ميخورد.
به طور مثال افراد يك قوم با اجماع بر يك فرد و بدون در نظر گرفتن شايسته گي هاي لازم اقدام به حمايتو پشتيباني او ميكنند.
اين فرد كه منتخب قوم خود بوده پس از اخذ ارا لازمه و ورود به وادي شورا به نوعي دين قوم خود را بر گردن دارد و در انجام امور محوله اولويت خويش را قوم يا افراد حامي خود ميداند
در اين نوع انتخاب علاوه بر اينكه پيشرفتي حاصل نميشود بلكه اين انتخاب باعث عقب ماندگي بيشتر اجتماعي ميگردد.
انتخابات يكي از مظاهر و نمودهاي دموكراسي در دنيا كه همواره در طول تاريخ دست مايه تغييرات زيادي گرديده و حكومت ها جهت حكمرانى بر مردم از اين مهم سر باز زدند
اما پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي الگو جديدي از شيوه حكومت داري توسط بنيانگذار انقلاب اسلامي شكل گرفت؛ در الگو حكومت داري ايران اسلامي مردم در تمامي عرصه ها حق مشاركت مستقيم و در برخي موارد غير مستقيم را دارند.
مسئولان انقلاب اسلامى كه با تكيه بر آرا مستقيم و خواست مستقيم جامعه حكومت را بدست گرفته بودند به نوعي براي اداي دين به مردم قوانين مختلفي را جهت تعيين سرنوشت كشور توسط خوده مردم تدوين نمودند.
از انتخاب دهيار تا انتخاب عالي ترين مقام كشور مردم ميتوانند به طور مستقيم و غير مستقيم دخالت نمايند.
در اين گزاش قصد داريم نقش شوراها در توسعه و پيشرفت امورات شهرها و روستاها و همچنين انتخاب افراد اصلح مواردي را بررسي نماييم.
شورا همانطور كه از نامش پيداست محلي براي مشورت و تصميم گيري در حوزه هاي مختلفي شهري و روستايي مي باشد.
منتخبين شورا موظفند با توجه به مشكلات و معظلات حوزه انتخابيه و با استفاده از خرد جمعي تصميماتي را اتخاذ نمايند و با ابلاغ به دستگاه هاي مربوطه به حسن انجام آن نظارت نمايند.
اساسي ترين وظيفه شوراها رسيدگي به مشكلات عمراني و اختصاص بودجه لازم جهت رفع مشكلات به شهرداري ها است.
چه افرادي بايد در شوراها حضور پيدا كنند و ملاك انتخاب چيست؟؟
قطعا اساسي ترين ملاك انتخاب اعضا شورا در اين سه كلمه خلاصه ميشود،تخصص،تعهد و تجربه؛ اولين لازمه انتخاب تخصص است،به اين مفهوم كه افراد بايد اطلاعات لازم در حوزه خدمات شهري و عمراني را داشته باشند، هرچه افراد از تخصص بيشتري برخوردار باشند قطعا نگاه موشكافانه و دقيق تري نسبت به مشكلات دارند.
دومين لازمه انتخاب افراد تهعد است.شايد مهمترين خصوصيت انتخاب اصلح تعهد باشد؛ افرادي كه با حمايت گروه خاصي از جمله علما و بزرگان يك قوم انتخاب ميشوند هيچگاه نسبت به ساير مردم احساس تعهد نميكنند و تنها براي اداي دين به حاميان خويش اقداماتي را انجام ميدهند، به عنوان مثال هنگامي كه فردي با حمايت يكي از بزرگان و پشتيباني او انتخاب ميشود اولويت خود را به فرد حامي اختصاص ميدهد و هركاري انجام ميدهد تا آن فرد از حمايت او دست نكشد.
در نتيجه فرد منتخب هيچگاه احساس مسئوليت نسبت به ساير مردم نميكند و مردم اولويت بعدي هستند.
معيار سوم براي انتخاب فرد اصلح تجربه است؛ كسي كه سابقه امور مختلف اجرايي را دارا و در اين امور از حسن تجربه برخوردار باشد.
كسب تجربه صرفا به اين معنا نيست كه افرادي كه تجربه ندارند نميتوانند امور را اداره كنند،ممكن است افرادي كه از كمترين تجربه برخوردار هستند بتوانند به بهترين شكل ممكن براي مشكلات چاره بينديشند اما هنگامي كه مردم از تجربه افراد با خبر باشند در انتخاب خود بهتر عمل خواهند كرد.
در پايان بايد خاطر نشان كرد نتيجه و ثمره انتخاب تاثير مستقيم در زندگي مردم دارد و هرچه در انتخاب افراد دقيق تر اقدام شود اثار مثبت آن نمود بارز تري خواهند داشت.
انتهای پیام/
 
شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب: 424049
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *