۰
انتخابات 96:

فعالیت نامزدهای ریاست‌جمهوری در اینستاگرام/ تعداد فالوئرهای هرنامزد/ کدام کاندیدا اینستاگرام ندارد؟

این روزها صفحات اصلی و هواداری زیادی برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهویر در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که یکی از محبوب‌ترین آنها «اینستاگرام» است.
3223
3223
به گزارش  چهاربهاران،صفحات منتسب به حسن روحانی، ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، اسحاق جهانگیری، مصطفی آقامیرسلیم و مصطفی هاشمی‌طبا چه کسانی را در اینستاگرام «فالو» یا «دنبال» کرده‌اند؟ چند نفر «فالوور» یا «دنبال‌کننده» دارند؟ برای پاسخ به این سوال‌ها به صفحات منتسب به شش نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سرک کشیده‌ایم.
فالو کردن در اینستاگرام را می‌توان به دو معنی دانست: اول آنکه کلمه معنای دنبال کردن کارهای کسی را می‌دهد. یعنی شخص فالوکننده می‌خواهد بداند فلان شخص در اینستاگرام چه چیزهایی برای اشتراک می‌گذارد. در اینگونه مواقع معمولا فالو شدن متقابل، از طرف شخص فالوشده مدنظر فالوکننده نیست. مثل کسانی که صفحه‌ چهره‌ها را (سیاسی، فرهنگی، ورزشی و...) دنبال می‌کنند و به‌صورت طبیعی این انتظار را ندارند که آن چهره هم حتما آن‌ها را فالو کند و بخواهد اشتراکات آن‌ها را دنبال کند.
اما برخی‌؛ فالو کردن کسی در اینستاگرام را به معنی دراز کردن دست دوستی با او می‌دانند و انتظار دارند که حتما توسط آن‌ شخص «‌فالوبک» شوند؛ یعنی آن شخص هم آن‌ها را فالو یا دنبال کنند. در این مواقع، «بک» ندادن دوستی از طرف کسی که او را دنبال کرده‌اند، ممکن است به اندازه‌ای بی‌ادبی تلقی شود که کاربر از خیر دوستی با او، دست‌کم در فضای مجازی بگذرد!
با این توضیح سراغ چهره‌های مطرح این روزهای سیاست رفته‌ایم؛ کسانی که کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌اند و اتفاقا اینستاگرام را هم محلی برای رساندن حرف‌های خود به مردم انتخاب کرده‌اند.
بیش از یک میلیون فالوور
چندی پیش بود که «لایو» کوتاه صفحه اینستاگرام حسن روحانی موجب واکنش کاربران اینستاگرام و سایر شبکه‌های مجازی به‌خصوص کانال‌های تلگرام و توئیتر شد؛ «ادمین‌ها» یا گردانندگان صفحه رسمی رئیس‌جمهور کشورمان، مشغول تست ویدئوی زنده این شبکه اجتماعی بودند و این آزمون و خطای‌شان، تماشاگرهای زیادی داشت!
صفحه اینستاگرام حسن روحانی چند ماهی بعد از آغاز دوره ریاست‌جمهوری‌اش یعنی در 12 آذرماه سال 1392 (3 دسامبر 2013) به راه افتاد؛ صفحه‌ای که با علامت آبی کنار نام کاربر، نشان می‌دهد به‌عنوان صفحه رسمی و اصلی رئیس‌جمهور ایران ازسوی شبکه اینستاگرام شناخته شده است. اما اولین پست اینستاگرامی حسن روحانی چه بود؟ عکسی بود با توضیحی یک خطی در زیر آن و مربوط به عیادت روحانی از آسیب‌دیدگان زلزله دشتستان و برازجان در مرکز آموزشی درمانی شهدای خلیج فارس که برای او تا این لحظه 904 لایک و 106 کامنت به همراه داشته است.
صفحه اینستاگرامی رئیس‌جمهور ایران بیش از یک میلیون فالوور یا دنبال‌کننده دارد و 31 صفحه را هم فالو یا دنبال کرده است. برای بسیاری از کاربرهای عادی اینستاگرام، میزان فالوور، لایک و فالو بک اهمیت زیادی دارد و حالا که صفحه او بیشتر از پنج نامزد دیگر ریاست‌جمهوری فالوور دارد، می‌توان گفت که طرفداران روحانی خوشحال‌تر از دیگر طرفداران هستند.
در صفحه روحانی سری به بخش فالوشده‌ها می‌زنیم تا ببینیم گردانندگان این صفحه چه کسانی را دنبال می‌کنند. همانطور که گفته شد، صفحه اینستاگرام روحانی 31 صفحه را دنبال می‌کند که البته از میان آن‌ها تنها 19 صفحه متقابلا او را فالو کرده‌اند. این را می‌توان به حساب این گذاشت که احتمالا میان سیاستمداران، معنای فالو شدن و فالو کردن متفاوت از کاربران عادی است.
کسانی که با «فالوی» حسن روحانی «فالوبک» داده‌اند عبارتند از: صفحات حقیقی یا منتسب به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، جواد ظریف، اسحاق جهانگیری، پایگاه نشر تصاویر دکتر روحانی و معاونت‌ها، سیدمحمد نهاوندیان، شهیندخت مولاوردی، دکتر حسن هاشمی، صفحه طرفداری حسن روحانی، عبدالرضا رحمانی فضلی، محمد شریعتمداری، محمود واعظی، رضا صالحی‌امیری، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، معاونت علمی ریاست‌جمهوری، انتخابات 96، امیر سرلشگر شهید تیمسار منصور ستاری، حمید ابوطالبی و صفحه پویش ملی روحانی 96.
صفحه‌هایی منتسب به صفحه‌‌ای درباره امام خمینی (ره)، صفحه‌ای به نام پرتال امام خمینی(ره)، صفحه سایت خبری آیت‌الله خامنه‌ای، سیدحسن خمینی، سیدمحمد خاتمی، معصومه ابتکار، خاتمی‌مدیا، علی لاریجانی، علی‌اکبر ناطق نوری، اکبر ترکان، صفحه نشر اندیشه شهید بهشتی و صفحه بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری هم از مواردی هستند که در مقابل، صفحه رسمی روحانی را دنبال نکرده‌اند. البته صفحه مسعود سلطانی‌فر (وزیر ورزش و جوانان)، صفحه رسمی روحانی را دنبال نکرده و به‌جای آن سه صفحه دیگر یعنی پایگاه نشر تصاویر دکتر روحانی و معاونت‌ها، پرتره رئیس‌جمهور و روحانی تنها نیست را فالو کرده است.
صفحه اینستاگرامی حسن روحانی تا تاریخ 6 اردیبهشت‌ماه، 875 پست منتشر کرده است؛ پست‌هایی که اغلب به دیدارها و فعالیت‌های رئیس‌جمهور می‌پردازد یا جملاتی کوتاه از او را همراه با عکس‌هایی اختصاصی منتشر می‌کند. البته گاهی تسلیت درگذشت چهره‌های هنری و اجتماعی هم در این میان به چشم می‌خورد. آدرس دو توئیتر فارسی و انگلیسی روحانی و نشانی سایت او هم در صفحه اینستاگرامی رئیس‌جمهور کشورمان درج شده است.
پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب: 424018
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *