۰
اجاره های سرسام آور؛

سرعت قطار افزایش قیمت مسکن در چابهار غیر قابل کنترل شده است

نبود مدیریت صحیح و مستمر در حوزه مسکن شهرستان چابهار باعث شده هر ساله قیمت مسکن در این شهرستان افزایش بیاید و فشار اقتصادی بر روی خانواده‌ها بیشتر شود.
سرعت قطار افزایش قیمت مسکن در چابهار غیر قابل کنترل شده است
به گزارش پایگاه خبری چهاربهاران؛ افزایش چندبرابری قیمت ملک در سال‌های اخیر موجب شده تا خرید، رهن و اجاره آپارتمان‌های کوچک هم برای برخی از مردم به آرزوی دست‌نیافتنی تبدیل شود چرا که تورم موجود در کشور این اجازه را به خانواده‌ها نمی‌دهد تا علاوه بر هزینه در حوزه خوراک و پوشاک هزینه‌ای برای مسکن هم پس‌انداز کنند.

مستأجران گله‌های زیادی از صاحب‌خانه‌ها دارند چرا که باگذشت یک سال از قرارداد اجاره‌خانه، صاحب‌خانه‌ها بدون توجه به وضعیت اقتصادی جامعه و قانون به‌صورت دلخواه اجاره‌بها را افزایش می‌دهند و متأسفانه هیچ دستگاهی جهت نظارت و قیمت‌گذاری درست در این حوزه که مهم‌ترین مورد در اقتصاد و زندگی مردم است ورود اثر گذار ندارد.

شاید منطقی باشد که در شهرهای بزرگ و پر امکانات مانند تهران اصفهان و یا مشهد، اجاره‌بهای خانه‌ها به علت وجود زیرساخت‌ها و توسعه شهری زیاد باشد؛ اما افزایش ناگهانی و به‌دوراز منطق مسکن در شهرهای کوچک و حاشیه‌ای که از امکانات زیرساختی اولیه بهره‌مند نیستند غیرقابل‌قبول است.

شهرستان چابهار که در جنوب استان سیستان و بلوچستان واقع شده در حال حاضر از داشتن آب شرب محروم است و مردم در مرکز شهر هم به‌صورت هفتگی آب دریافت می‌کنند، این شهر با وجود محرومیت‌های زیاد و پایین‌بودن امتیاز آن در حوزه زیرساختی اما در حوزه مسکن بالاترین امتیاز را به خود اختصاص داده چرا که قیمت مسکن در این شهر سرسام‌آور است.

اگر یک مقایسه عادی از قیمت مسکن در شهر چابهار با یکی از شهرهای شمالی و خوش‌آب‌وهوای کشور داشته باشیم متوجه خواهیم شد که قیمت‌ها هیچ تفاوتی با هم ندارند و در مواردی قیمت‌ها در شهر چابهار بالاتر است این شهرهای تفریحی و خوش‌آب‌وهوا است که همین موضوع غیرمنطقی بودن قیمت‌ها در این شهر جنوبی را به‌خوبی نمایان می‌سازد.

افزایش قیمت مسکن باعث افزایش حاشیه نشینی شده است
 
سالار محمدزاده یکی از شهروندان چابهاری در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در یکی از شهرک‌های صنعتی شهرستان چابهار مشغول به کار هستم و حقوق ماهیانه من حدوداً ۱۰ میلیون تومان است درحالی‌که در یکی از شهرک‌های حاشیه این شهر به‌صورت ماهانه مبلغ ۵ میلیون تومان اجاره می‌دهم.

وی ادامه داد: این شهر از قیمت بالای مسکن در بقیه حوزه‌ها هم نسبت به شهرهای اطراف و استان‌های همجوار قیمت ‌ها بسیار بالا هستند به طور مثال قیمت مواد پروتئینی در شهر چابهار و ایرانشهر با یکدیگر متفاوت است همین مسئله فشار اقتصادی را بر روی خانواده‌ها بیشتر می‌کند.
ناصر آبراه یکی دیگر از شهروندان در همین خصوص، گفت: کسانی که درآمد آن‌چنان در این شهر ندارند واقعاً به‌سختی در این شهر زندگی می‌کنند چرا که هم مواد غذایی و هم پوشاک در این شهر گران است و هم مسکن درحالی‌که این شهر از لحاظ زیرساختی هیچ امکاناتی ندارد و ما باید برای آب مصرفی و آب شرب خود هم چندبرابر معمول هزینه کنیم.

وی با اشاره به اینکه گرانی مسکن باعث حاشیه‌نشینی شده است، خاطرنشان کرد: مناطق مختلفی در شهر چابهار وجود دارد؛ مانند مردآباد و میرآباد که مردم به علت گرانی مسکن روی به حاشیه‌نشینی آوردند که همین موضوع آسیب‌های اجتماعی زیادی به وجود آورده است
 
افزایش پروژه های زیرساختی شهرستان تاثیر زیادی در بالا رفتن اجاره بهای مسکن دارد

اکبر ملک رئیسی کارشناس حوزه مسکن در همین خصوص به خبرنگار ما گفت: به طور کل موقعیت جغرافیایی زیرساخت‌ها و آداب‌ورسوم یک منطقه در قیمت ملک تأثیر بسزایی دارد به‌عنوان‌مثال در شهرهای بزرگ به علت وجود زیرساخت‌های مناسب در بالای شهر و وجود آب‌وهوای بهتر همین‌طور تفاوت فرهنگ و آداب زندگی قیمت‌ها با پایین‌شهر متفاوت است.

وی با بیان اینکه شهر چابهار تنها به علت موقعیت جغرافیایی خود موردتوجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: اگر خودتان بررسی کنید متوجه خواهید شد که امکانات زیرساختی در این شهر وجود ندارد و تنها به علت موقعیت این شهر که نزدیک دریا و شاهراه اقیانوسی کشور است این شهر موردتوجه هم استانی‌ها و غیربومی‌ها قرار گرفته است.

ملک رئیسی با اشاره به اینکه شهر چابهار درحال‌توسعه و تصریح کرد: وجود این شهر در کناردریا موجب شده تا در سال‌های اخیر شهرستان چابهار موردتوجه دولت و شرکت‌های خصوصی قرار بگیرد و پروژه‌های بزرگی نظیر پتروشیمی و غیره در این شهرستان اجرایی شود که از نظر روانی باعث شده تا تأثیر بسزایی بر روی افزایش قیمت مسکن در این شهرستان بگذارد.

این کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه هرچه این شهرستان توسعه داده شود قیمت‌ها افزایشی خواهد شد، خاطرنشان کرد: به‌عنوان‌مثال همین پروژه پتروشیمی که باعث شده صدها نفر در آن مشغول به کار شوند یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن در شهرستان چابهار هست چرا که این شرکت‌ها با قیمت‌های بالایی به دنبال اجاره ملک برای کارمندان و مهندسین خود است که همین باعث شده تا صاحبان املاک معامله و میزان اجاره‌بهای شرکت پتروشیمی با برخی بنگاه‌ها را الگوی خود برای قیمت‌گذاری قرار دهند.

با اشاره به اینکه باید جهت کنترل قیمت‌ها در این شهرستان کارگروه خاصی تشکیل شود، اظهار کرد: هرجا نظارت نباشد مطمئناً بی‌قانونی در آنجا بیداد می‌کند در این شهرستان هم به علت عدم نظارت کافی در حوزه مسکن و نبود قوانین عملی و تأثیرگذار امکان مدیریت و نظارت کافی وجود ندارد و باید با بررسی دقیق و مستمر توسط مسئولین قیمت‌های افسارگسیخته در این شهرستان مدیریت شود.

انتهای خبر/


 
پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب: 458073
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *