۰
در نبود زیرساخت‌های مناسب؛

ظرفیت گردشگری سواحل مکران مغفول مانده است

نبود زیرساخت‌های مناسب در شهرستان چابهار و سواحل مکران باعث شده تا ظرفیت‌های گردشگری این منطقه آن‌چنان که مورد انتظار است موردتوجه قرار نگیرد
ظرفیت گردشگری سواحل مکران مغفول مانده است
به گزارش پایگاه خبری چهاربهاران؛ شهرستان چابهار در جنوب استان سیستان و بلوچستان در کنار سواحل مکران که تنها راه اقیانوسی ایران به جهان دریایی استقرار گرفته و به علت داشتن موقعیت استراتژیک و هوای متعادل و چهار بهاری خود همواره موردبحث در محافل اقتصادی و گردشگری قرار دارد.

سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی از سوی دولت جهت اقدامات زیرساختی در حوزه اقتصادی و صنعتی نظیر توسعه بنادر، ساخت پتروشیمی، نیروگاه‌ها، ریل آهن و جاده‌ها برای استفاده از مزیت‌های اقتصادی این بندر اقیانوسی شده که در این بین ظرفیت گردشگری شهرستان چابهار با داشتن بی‌نظیر و سواحل بکر خود آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

در همین رابطه سهیل اصغری کارشناس حوزه گردشگری در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: توجه به ظرفیت‌های گردشگری در حال حاضر یکی از برنامه‌های اولویت دار کشورهای توسعه یافته جهت ارزآوری و بالا بردن درآمد ناشی از این صنعت است که متاسفانه در کشور ما توجه خاصی نسبت به این صنعت خاص که هم در حوزه فرهنگی و هم در حوزه اقتصادی برای ما سود و مزایای زیادی دارد نشده است.
 
این کارشناس حوزه گردشگری با بیان اینکه کشورهای همسایه به دنبال استفاده از ظرفیت گردشگری خود هستند، تصریح کرد: در کشور ترکیه که مقصد این روزهای خیلی از مردم ایران هست توجه خاصی به زیر ساخت‌های گردشگری و طبیعت آن که امروز می‌بینیم کشور ترکیه سود هنگفتی از حضور گردشگران خارجی در کشور خود به دست می‌آورد.

وی ادامه داد: در کشورهای حوزه خلیج فارس که هیچ ظرفیت گردشگری طبیعی به غیر از دریا ندارند فعالیت‌های زیادی جهت ساخت ظرفیت گردشگری مصنوعی شده تا افراد از کشورهای دیگر با حضور در آنجا آورده اقتصادی و فرهنگی برای آنها داشته باشد.

با اشاره به اینکه ظرفیت استان سیستان و بلوچستان به خصوص شهرستان چابهار در کشور و حتی منطقه بی نظیر است،اظهار کرد: جنوب استان سیستان بلوچستان سواحل بکر دریای عمان رو داریم ولی سطح زیرساخت‌ها در این منطقه بسیار پایین‌تر از استاندارد جهانی است برای همین هم مردم در این منطقه نمی‌توانند از سودآوری طبیعت منطقه خود استفاده کنند.
 
وی با اشاره به اینکه خیلی از سواحل شهرستان چابهار همچنان بکر و دست‌نخورده است، خاطرنشان کرد: هر کجای جهان اگر ظرفیت این شهرستان را داشت قطعاً در حال حاضر سود هنگفتی نصیب آن کشور و مردم آن منطقه می‌شد، چرا که شخص گردشگر به دنبال حضور در مکان‌هایی هست که در حین زیبایی بکر باشد، ازاین‌رو باید جهت توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهرستان چابهار اقدامات قابل‌توجهی از سوی دولت و دستگاه‌های مربوط انجام شود.

این کارشناس حوزه گردشگری با اشاره به اینکه در این منطقه باید به‌صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت اقدامات زیرساختی انجام شود، تصریح کرد: در حال حاضر ساخت سرویس‌های بهداشتی، شناگاه‌های ایمن، محل‌های ثابت جهت کمپ، دسترسی آسان به آب، استفاده از تجهیزات و بازی‌های دریایی در سواحل مانند همان کاری که در جزیره کیش دارد صورت می‌گیرد و تسهیلات مناسب برای شرکت‌های خصوصی و گردشگری جهت برندینگ کردن سواحل مکران و شهرستان چابهار اقدامات کوتاه‌مدتی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در بلندمدت نیز باید برنامه‌ریزی خاصی صورت بگیرد، مانند احداث تله‌کابین باتوجه‌به وجود کوه‌های مرتفع در سواحل این شهرستان، پارک‌های بزرگ، نمایشگاه‌های خاص، باغ‌وحش حیوانات گرمسیری، ساخت هتل‌، زیباسازی شهر، از جمله اقداماتی است که شهرستان چابهار را به یک هدف گردشگری تبدیل خواهد کرد.

انتهای خبر/




 
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب: 458071
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *