۰
بیماری های عفونی در کمین مردم جنوب استان؛

توجه به نکات آموزشی وبهداشتی باعث پیشگیری از بیماری و نابودی پشه آئدس می‌شود

پشه آئدس که ناقل برخی از بیماری‌های عفونی است در صورت تماس با انسان و نیش‌زدن وی می‌تواند باعث بیماری درانسان ها شود
توجه به نکات آموزشی وبهداشتی باعث پیشگیری از بیماری و نابودی پشه آئدس می‌شود
به گزارش پایگاه خبری چهاربهاران؛ اگر در خیابان‌های شهر چابهار کمی توجه کنیم قطعاً تابلو های تبلیغاتی مبارزه و پیشگیری با پشه آئدس را مشاهده می‌کنیم پشه‌ای که این روزها نقل محافل مجازی هم شده و  طبق اعلام نظر کارشناسان برای انسان‌ها بسیار خطرناک است و بعضاً موجب مرگ‌ومیر نیز خواهد شد.

این پشه که ناقل برخی بیماری‌های خاصی از جمله تب دنگی  است می‌تواند پس از نیش‌زدن انسان این بیماری‌ها را به او منتقل و باعث ایجاد بیماری و عفونت در بدن وی شود، این بیماری از طریق انسان به انسان دیگری منقل نمی‌شود و فقط زمانی که پشه یک فرد ناقل را نیش بزند مبتلا به این بیماری می‌شود و افراد بعدی را که نیش بزند را هم مبتلا به این بیماری می‌کند.

از همین رو تنها راه مقابله با این بیماری‌های خطرناک که سیستم ایمنی بدن انسان را نیز ضعیف می‌کند توجه به نکات آموزشی ارائه شده توسط دستگاه‌های مربوط خصوصاً شبکه بهداشت است.

در همین خصوص نصیر جدگال سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان چابهار در گفتگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: پشه آئدس یک پشه مهاجم است که اغلب در مناطق گرم و مرطوب وجود دارد، این پشه ناقل بیماری‌های تب دنگی، چیکونگونیا و زیکا است و درصورتی‌که پشه به این ویروس‌ها آلوده باشد می‌تواند این بیماری‌ها را منتقل کند.

وی با بیان اینکه همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد این پشه ناقل بیماری از جمله تب دنگی زیکاو چیکونگونیا است، اظهار کرد: نحوه انتقال آن‌ هم از طریق گزش پشه آلوده صورت می‌گیرد؛ اما نکته مهم این است که این پشه در طول روز می‌تواند از ۱۰ تا ۲۰ نفر خون‌خواری کند و ویروس را به این افراد منتقل کند.

نصیر جدگال، اظهارداشت: این بیماری‌ها درمان مستقیمی ندارند، البته اغلب افراد بدون علامت هستند؛ اما نوع حاد بیماری می‌تواند منجر به مرگ شود؛ لذا در این مرحله بهترین راهکار ازبین‌بردن زیستگاه‌های رشد و تکثیر این پشه است تا تولیدمثل نکند و از طرف دیگر بهسازی محیط و پاکیزه نگه‌داشتن محل سکونت و اطراف آن است.

وی، تصریح کرد: پشه آئدس در نقاط مختلفی از شهر چابهار صید شده و بلافاصله اقداماتی نظیر مه‌پاشی، لارو کشی و بهسازی محیط انجام‌گرفته. آموزش محله محور و خانه‌به‌خانه نیز آغاز شده تا آگاهی لازم به مردم داده شود.

نصیر جدگال با بیان اینکه برنامه‌های شبکه بهداشت و درمان در چند فاز مختلف توسط چندین کمیته تخصصی در حال انجام است، خاطرنشان کرد: اولین و مهم‌ترین برنامه ما آموزش و اطلاع‌رسانی در سطح جامعه است تا با حساس‌سازی و آگاهی نمودن مردم با این پشه مقابله کنیم، مورد بعدی بحث مه‌پاشی و ازبین‌بردن زیستگاه‌های لاروی پشه آئدس است که روزانه در حال انجام است و کانون‌هایی که پشه آئدس در اونجا صید شده چندین بار مه‌پاشی میشه تا به طور کامل پاک‌سازی محیط انجام بگیرد.

وی، ادامه داد: در بحث بهسازی محیط کمیته تخصصی تشکیل شده که با نظارت واحد بهداشت محیط مکان‌هایی که احتمال تخم‌ریزی پشه آئدس وجود دارد ترمیم و بهسازی شوند.

انتهای خبر/
 
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۳۵
کد مطلب: 457989
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *