۰
با وجود تاریخ غنی در جنوب بلوچستان؛

تنها بندر اقیانوسی کشور فاقد موزه مردم‌شناسی و آثار تاریخی است

شهر چابهار که به‌عنوان مرکز جنوب استان سیستان و بلوچستان شناخته می‌شود این روزها فاقد یک موزه برای شناساندن فرهنگ غنی مردم جنوب استان است.
تنها بندر اقیانوسی کشور فاقد موزه مردم‌شناسی و آثار تاریخی است
به گزارش پایگاه خبری چهاربهاران؛ آثار تاریخی یک منطقه مهم‌ترین عنصر برای شناسایی تمدن، آداب‌ورسوم، نوع پوشش و زندگی آن جامعه است که به‌خودی‌خود موضوعی مهمی برای زنده نگه‌داشتن فرهنگ آن منطقه است.

به همین علت موزه‌ها نقش بسازی در شناساندن فرهنگ و نوع زندگی مردمان هر منطقه دارند و اگر کسی بخواهد نسبت به مردم یک مکان خاص اطلاعاتی کسب کند حتماً موزه‌های آن شهر و منطقه را بازدید خواهد کرد.

زنده نگه‌داشتن و توجه به میراث‌فرهنگی یک منطقه مستلزم شناخت و شناساندن این میراث به بقیه اعضای جامعه، خصوصاً نسل جوان است، همچنین مرمت و نگهداری آثار فرهنگی به‌جامانده از تمدن‌ها می‌تواند علاوه بر تقویت هویت ملی و فرهنگی اعضای جامعه ضامن بقای فرهنگ ایرانی و بومی برای نسل‌های کنونی و آینده باشد. 

 درکل موزه یک پدیده اجتماعی است و باید در خدمت جامعه باشد چرا که اگر موزه‌ها نقش مؤثر و جذاب خود را بتوانند به‌خوبی اجرا کنند برای زنده نگه‌داشتن تمدن‌ها و رونق پدیده گردشگری بسیار ارزشمند هستند.

شهر بندری چابهار که به‌عنوان مرکزیت جنوب استان سیستان و بلوچستان شناخته می‌شود و دارای مردمانی با پوشش و فرهنگ متفاوت است این روزها موزه فعالی برای شناساندن فرهنگ غنی مردم جنوب این استان پهناور ندارد.

ازآنجایی‌که شهر چابهار یک شهر توریستی است و سالانه تعداد زیادی از گردشگران به این شهر سفر می‌کنند وجود یک موزه مردم‌شناسی و آثار تاریخی بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه این مورد علاوه بر شناساندن فرهنگ مردم منطقه به دیگر مردم کشور از نظر اقتصادی نیز آورده‌ای مناسبی برای این شهر بندری دارد.

در همین خصوص خیرالنسا امیری رئیس میراث‌فرهنگی شهرستان چابهار در گفتگو با خبرنگار ما گفت: موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی شهرستان چابهار که در محل ساختمان فرمانداری قدیم قرار داشت تنها موزه تلفیقی مردم‌شناسی و باستان‌شناسی در این شهرستان بوده که متأسفانه به دلیل ریزش سقف ساختمان موزه مجبور به تعطیلی این موزه حدود چند سالی شده‌ایم تا بتوانیم کار مرمت و تعمیر آن را انجام دهیم.

وی افزود: خوشبختانه با اقدامی که سازمان میراث‌فرهنگی انجام داد این موزه در حال مرمت است در حال حاضر تقریباً حدود ۲ سال است که کار احیای مجدد ساختمان موزه در حال انجام است و برای فاز تکمیلی آن امسال حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه در نظر گرفته شده است که انشا الله بتوانیم با این مبلغ آن را راه‌اندازی مجدد کنیم و بتوانیم؛ مانند سال‌های گذشته پذیرای گردشگران باشیم.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی تصریح کرد: این موزه اواخر امسال یا اوایل سال ۱۴۰۳ حتماً راه‌اندازی خواهد شد و ما منتظر این هستیم که پیمانکار پروژه را به ما تحویل بدهد.

امیری ضمن اشاره به اینکه چنین موزه‌ای درشان سواحل مکران نیست، اظهار داشت: باتوجه‌به درخواست و پیگیری‌های متعدد و مکرر در تلاشیم تا با کمک منطقه آزاد چابهار موزه بزرگ جنوب استان را راه‌اندازی کنیم.


انتهای خبر/
 
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۱۳ ساعت ۰۲:۰۲
کد مطلب: 457958
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *