۰
باتوجه به آغاز پیاده وری اربعین؛

گذرگاه مرزی ریمدان آماده استقبال از زائرین پاکستانی/مشکل آب این گذرگاه تا۷۲ ساعت آینده برطرف می شود

رفع مشکلات زیر ساختی در مرز ریمدان برای استقبال از زوار پاکستانی با سرعت بالایی در حال انجام است.
گذرگاه مرزی ریمدان آماده استقبال از زائرین پاکستانی/مشکل آب این گذرگاه تا۷۲ ساعت آینده برطرف می شود
به گزارش پایگاه خبری چهاربهاران؛ در ایام محرم و اربعین حسینی میلیون‌ها زائر از سراسر دنیا جهت زیارت حرم اهل‌بیت (ع) و شرکت در مراسم معنوی اربعین به کشور عراق سفر می‌کنند که دراین‌بین سهم کشورهای مسلمان منطقه در این گردهمایی میلیونی بیش از دیگر نقاط جهان است.

اقشار مختلف مردم ایران که جهت شرکت در این مراسم معنوی به کشور عراق سفر می کنند در بدو ورود مورد پذیرایی مردم عراق قرار می‌گیرند و به نحو شایسته به علت اینکه زوار حرم اهل‌بیت (ع) هستند مورداحترام قرار می‌گیرند.

شیعیان پاکستانی نیز برای سفر به کشور عراق و شرکت در این مراسم بزرگ ابتدا از گذرگاه‌های مرزی میرجاوه و ریمدان وارد کشور ایران می‌شوند که در همان ورودی مرز توسط مردم ایران مورد استقبال و پذیرایی قرار می‌گیرند.

گذرگاه مرزی ریمدان که با به‌تازگی فعالیت خود را شروع کرده دچار مشکلات زیرساختی است و باتوجه‌به این که سال گذشته نزدیک ۱۳ هزار زائر از این مرز تردد کرده‌اند و حجم ورود زوار از این مرز قابل توجه می باشد این مشکلات پذیرش و استقبال از زوار پاکستانی را توسط گروه‌ها و موکب‌های مردمی دچار مشکل کرده است.

نبود لوله‌کشی آب در این گذرگاه مرزی از جمله مهم‌ترین مشکلات زیرساختی مرز ریمدان است که تاکنون نیازهای آبی آن به‌صورت سقایی و با تانکر آب رفع می‌شده است.

از سال گذشته نیز رفع مشکلات حوزه زیرساختی این گذرگاه تازه تاسیس با سرعت بالایی در حال انجام است تا با شروع برنامه بزرگ پیاده روی اربعین زائرین پاکستانی بتوانند با سرعت بیشتر و مشکلات کمتر وارد کشور شوند.

آب شرب تا ۷۲ ساعت دیگر به ریمدان می‌رسد

در همین خصوص محمدرضا لک زایی قائم‌مقام اداره آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: از سال گذشته که مرز ریمدان به‌عنوان مرز رسمی ورود زوار امام حسین علیه‌السلام معرفی شد شرکت آب و فاضلاب سه برنامه را به طور هم‌زمان برای رفع مشکل آب در این منطقه پیگیری کرد.

وی با بیان اینکه برنامه اول کوتاه‌مدت با نصب تانکر و انتقال آب به‌وسیله تانکر بود، تصریح کرد: برنامه دوم آبرسانی از طریق چاه‌های سنگان و شیرین‌سازی آب‌ها بود و برنامه سوم آبرسانی دائم از سد زیردان بوده که با احداث حداقل ۱۱ کیلومتر خط آبرسانی از ابتدای روستای جادو زهی به سمت روستای سنگان عملیاتی شد که در خرداد امسال به اتمام رسید و با این کار ۴۰ لیتر بر ثانیه افزایش ظرفیت را در جهت تأمین آب مردم در مرز ریمدان عملیاتی کردیم.

لک زایی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب احداث دو مخزن هزار و ۲ هزارمترمکعبی را در پایانه مرزی، سنگان و سه‌راهی ریمدان در برنامه خود دارد، خاطرنشان کرد: اداره آب و فاضلاب اجرای ۲۴ کیلومتر خط سنگان تا سه‌راهی ریمدان را عهده‌دار است و همچنین اگر شرایط مهیا باشد ۲۲ کیلومتر دیگر از سه‌راهی ریمدان به سمت مرز اجرا خواهد شد.

قائم‌مقام اداره آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه مجموع هزینه‌های انجام شده دراین‌خصوص حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است، اظهار کرد: تاکنون مبلغ ۷۵ میلیارد تومان از سال گذشته از محل اعتبارات داخلی شرکت هزینه شده و پیش‌بینی می‌کنیم تا ۷۲ ساعت آینده تأمین آب به مرز ریمدان خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: همزمان که آب به سمت مرز ریمدان خواهد رسید ۱۴ روستا در مسیر از نعمت آب به طور مداوم بهره‌مند خواهند شد جمعیتی حدود ۱۰ هزار نفر دارای این نعمت می‌شوند.

لک زایی با اشاره به اینکه آب‌شیرین‌کن نیز در این منطقه نصب شده و به‌محض ورود آب آن را شیرین کرده و در اختیار زوار قرار خواهیم داد، خاطرنشان کرد: آب باکیفیت و بسیار خوب از منطقه پیر سهراب و سد زیردان خواهد آمد و هم اکنون در حال نصب پکیج‌هایی هستیم تا آب را تصفیه و کدورت گیری کند و آن را به سمت مرز هدایت کنیم.

انتهای خبر/
 
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۵۸
کد مطلب: 457953
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *