۰
درپی افزایش دمای هوای کشور؛

افزایش دمای بیش از حد بدن باعث مرگ انسان می‌شود/ راه‌های پیشگیری از گرمازدگی چیست؟

در پی افزایش دمای هوا در کشور و خطر وجود گرمازدگی توجه به توصیهٔ های پزشکان برای جلوگیری از بیماری‌ها بسیار حائز اهمیت است.
افزایش دمای بیش از حد بدن باعث مرگ انسان می‌شود/ راه‌های پیشگیری از گرمازدگی چیست؟
به گزارش پایگاه خبری چهاربهاران؛ هر ساله در تمام نقاط دنیا به علت گرمای بیش از حد افراد زیادی جان خود را از دست می‌دهند و تعدادی نیز دچار بیماری‌های ناشی از گرمازدگی می‌شوند که آثار آن ممکن است سال‌ها با بیمار بماند برای همین دولت‌های برای جلوگیری از این اتفاقات برنامه‌های خاصی در برخی از ایام سال برای مردم دارند.

در تابستان سال گذشته کشورهای اروپایی که باعث آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع طبیعی شده بود طبق آمارهای ارائه شده نیز بیش از ۶۰ هزار اروپایی به علت گرمای شدید هوا جان خود را از دست دادند.

در کشور ایران نیز گرمای هوا باعث شده تا مسئولین دولت تصمیم بگیرند تا کشور را برای چند روز تعطیل کنند تا علاوه بر مدیریت مصرف برق از سلامت مردم نیز مراقبت کنند چرا که گرمای شدید هوا برای سالمندان به‌خصوص بیماران قلبی مناسب نیست.

در همین خصوص محمد نارویی کارشناس فوریت‌های پزشکی در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: وجود آفتاب و گرما در حد متعادل برای بدن انسان نیاز است؛ اما اگر این مورد بیش از حد مجاز به بدن انسان برسد باعث بروز اختلالات کشنده برای فرد می‌شود.

وی با بیان اینکه گرمای هوای  باعث پیدایش و شیوع برخی از بیماری خاص مانند وبا و سالک می‌شود، تصریح کرد: این‌گونه بیماری‌ها بیشتر به علت عدم دسترسی به آب سالم و سبزی‌های آلوده به بدن بیمار منقل می‌شود در برخی مواقع موجب مرگ افراد و آلوده‌شدن دیگر افراد جامعه می‌شود که برای جلوگیری از آن باید بهداشت فردی توسط افراد جهت پیشگیری از این بیماری‌ها رعایت شود.

نارویی با اشاره به اینکه بدن انسان برای خشک‌شدن عرق می‌کند، خاطرنشان کرد: با افزایش شدید گرمای هوای و بالارفتن دمای بدن انسان سیستم طبیعی بدن شروع به تعریق می‌کند تا دما را پایین بیاورد؛ ولی گاهی اوقات شدت گرما آن‌چنان زیاد است که عرق‌کردن بدن کارساز نیست و افزایش ناگهانی دمای بدن انسان باعث آسیب رساندن به اندام حیاتی و سپس مرگ وی می‌شود.

این کارشناس فوریت‌های پزشکی با بیان اینکه دمای طبیعی بدن انسان ۳۷ درجه سانتیگراد است، تصریح کرد: بدن انسان وقتی گرم می‌شود باید این افزایش دما را با محیط بیرونی تبادل کند؛ اما اگر دما هوا بیش از ۴۰ درجه باشد این امکان سخت می‌شود  البته وضعیت بدنی فرد، سن و میزان فعالیت وی در این مورد تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه فرد گرمازده شده باید سریعاً مورد مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: وقتی فرد دچار گرمازدگی می‌شود ابتدا گیجی، تشنج، تهوع، استفراغ از جمله علائمی است که در وی پدیدار می‌شود و هرچه دما بیشتر می‌شود گرفتگی عضلات و  نوسان در فشارخون نیز به علائم وی اضافه می‌شود و اگر دمای بدن وی پایین نیاید موجب مرگ فرد گرمازده می‌شود.

نارویی با اشاره به راه‌های پیشگیری از گرمازدگی گفت: بهترین راه برای جلوگیری از گرمازدگی زیر آفتاب شدید قرارنگرفتن و نوشیدن آب است، همچنین افراد باید از فعالیت بدنی زیاد در گرما پرهیز کنند و اگر مجبور هستند در گرما کار کنند حتماً از کلاه لبه‌دار برای ایجاد سایه و جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب بر سر استفاده کنند.

وی ادامه داد: استراحت‌کردن در محیط‌هایی که دمای مناسبی دارند و همچنین استفاده از میوه‌جات و سبزی‌ها سرشار از پتاسیم باعث جلوگیری از گرمازدگی می‌شود.

این کارشناس فوریت‌های پزشکی با بیان اینکه حتی‌المقدور در محیط بیرونی از لباس‌های نازک و نخی استفاده شود، تصریح کرد: استفاده از وعده‌های غذایی سبک و پرهیز از مصرف غذاهای پر ادویه و تند در کاهش دمای بدن در فصل گرما تأثیرگذار است.

​انتهای خبر/
 
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب: 457944
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *