۱
مدیر آب و فاضلاب شهرستان چابهار:

عدم همخوانی میزان ورودی آب شیرین با میزان جمعیت شهر/ انعقاد قراردادتولید25هزار مترمکعب آب شیرین برای مردم چابهار

علی اکبر آقایی،گفت:عدم همخوانی ورودی آب شیرین با جمعیت شهر و همینطور فرسودگی خطوط از جمله علل کمبود آب شرب در شهر چابهار است.
عدم همخوانی میزان ورودی آب شیرین با میزان جمعیت شهر/ انعقاد قراردادتولید25هزار مترمکعب آب شیرین برای مردم چابهار
علی اکبر آقایی مدیر آب و فاضلاب شهرستان چابهار در گفتگو با خبرنگارچهاربهاران،بیان کرد:قطعی و کمبود آب در شهرستان چابهار دلایل متفاوتی دارد نیاز آبی ما در شهر چابهار با میزان تولید آب همخوانی ندارد بر اساس آمار باید حدود ۴۸ هزار متر مکعب تولید آب داشته باشیم و به شبکه آب و فاضلاب شهر چابهار تزریق کنیم تا شبکه پایدار شود.

 وی با اشاره به اینکه در آب شیرین کن کنارک حدود ۴۰ هزار متر مکعب تولید آب داریم،افزود: ۲۵هزار متر مکعب آن سهم چابهار است که این از طریق سه مرحله و ۵۰ کیلومتر خط انتقال به سمت شهر چابهار منتقل می شود.

 آقایی بابیان اینکه ۵هزار متر مکعب آب به مصرف انشعابات می رسد،تصریح کرد: این انشعابات در مسیر خط انتقال و منطقه آزاد می باشد که منطقه آزاد این آب را صرف بلوک های مسکونی و تجاری و تولیدی که در مسیر دارد می کند؛یکی دیگر  از این مصرف کننده ها نیروگاه چابهار است همینطور که تعدادی واحدهای کوچک در شهرک صنعتی و صدا و سیما در مسیر و چند انشعاب دیگر وجود داردکه برخی از شرکتهای  که برای منطقه کار می کنند و دارای کارگر می باشندازاین انشعابات آب استفاده میکنند.

ورودی آب با ظرفیت شهرستان چابهار همخوانی ندارد

 وی بااشاره به اینکه ۵۸روستای مرکزی شهرستان نیز فاقد آب لوله کشی هستند،خاطرنشان کرد:در این روستا ها آبرسانی از طریق تانکر به صورت سقایی صورت می گیرد، بنابراین ۳۰۰۰ متر مکعب آن نیز به این بخش ها اختصاص می یابد و ۱۷ هزار متر مکعب دیگر از طریق شبکه به صورت جیره‌بندی به محلات و شهر چابهار منتقل می‌کنیم.

 آقایی با توجه به اینکه میزان نیاز آب ۴۸ هزار مترمکعب با ظرفیتی که تزریق میشود همخوانی ندارد،افزود: در زمان رها سازی آب که نوبت یک محله می شود برداشت های همزمان توسط همه مشترکین صورت می‌گیرد و هر مشترک دارای یک حوض انبار با میزان ذخیره  تقریباً چند هزار متر مکعب می باشد و تا پر شدن حوض انبار در حد ذخیره آب دست بردار نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تاسیسات فرسوده در خطوط انتقال که سالیان متمادی اجرا شده و در طول این سال ها هیچ اقدامی برای نوسازی و اصلاح آن ها صورت گرفته،بیان کرد:دارای ایستگاه های پمپاژ فرسود هستیم که متاسفانه مرتب دچار حادثه می شود و مردم تنش هایش را در حوزه آب شرب می بینند.

مجوز شیرین سازی 50هزار مترکعب صادر شده

 وی ادامه داد: علاوه بر اینکه باید خطوط فرسوده را مدیریت کنیم در اقداماتی در سفری که هیئت دولت در سال ۱۴۰۰ به استان و شهرستان داشته‌اند مشکلات را منتقل کردیم و آن را قانع کردیم که با کمبود مواجه ایم اگر این مشکلات ۱۰ سال قبل حل می شد اکنون با مشکل کمبود آب مواجه نبودیم دغدغه مردم منتقل شد و دولت به ما مجوز ۵۰ هزار متر مکعب ظرفیت شیرین‌سازی را داد که در قالب دو فاز در بازه زمانی ده ساله وارد مدار کنیم.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان چابهار،اظهار داشت: ۲۵ هزار متر مکعب ظرفیت آب شیرین را انعقاد قرارداد با سرمایه گذار انجام دادیم که دوره پیشبرد منابع مالی به اتمام رسیده است در تاریخ دهم شهریور وارد دوره قطعیت شدیم در واقع سرمایه‌گذار در حال تامین تجهیزات شیرین سازی است هنگامی که این بخش به پایان رسد بخش بزرگی از کمبود آب تامین خواهد شد.

وی افزود: همزمان اصلاح خطوط انتقال را هم شروع کردیم در سال گذشته حد فاصله پلیس راه که ایستگاه پمپاژ آنجاست و پایانه ی بار که مخزن تعادل ماست اصلاح کردیم و این ده کیلومتر تا ده روز آینده وارد مدار آب رسانی خواهد شد و همچنین از سطح آب شیرین کن ۱۱ کیلومتر تا امروز تامین لوله شده و سفارش دیگر هم حدود ۸ کیلومتر لوله را داده ایم یعنی همزمان و مرتب در حال اصلاح خطوط انتقال هستیم زیرا این موارد زیرساخت‌های اصلی تامین آب شهر محسوب می شود و  برنامه هایی برای اصلاح ایستگاه پمپاژ داریم.

آقای با بیان اینکه پروژه تامین آب از سد زیردان به چابهار از سال ۸۶ شروع شده و عملیات اجرایی آن در سال ۸۷ آغاز گردیده نصریح کرد:این پروژه در سال ۹۲ با ۱۴ درصد پیشرفت فیزیکی کاملا متوقف میشود و از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ این پروژه بنا به دلایلی کاملا متوقف می شود تا با روی کار آمدن آقای رئیسی و زحمت همه ی عزیزان پروژه از سال گذشته استارت خورده و توانستیم جذب اعتبار خوبی را داشته باشیم و این باعث اصلاح بخشی از خطوط انتقال شده است.


انتهای پیام/
شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب: 457675
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *