۰
بعد از سال ها انتظار؛

تا یک ماه دیگر آب به خانه های روستای تیس می رسد

باراه اندازی مخازن آب در روستای تیس آب شرب وارد شبکه لوله کشی این روستا خواهد شد.
تا یک ماه دیگر آب به خانه های روستای تیس می رسد
به گزارش پایگاه خبری چهاربهاران؛ روستای قدیمی تیس که قدمتی بیش از دوهزارساله دارد از جمله مناطق تاریخی در جنوب استان سیستان و بلوچستان است که حدود 6 هزار نفر جمعیت دارد و از جمله روستاهای ساحلی  منطقه چابهار می‌باشد.
 
روستای تیس اولین روستای ثبت شده در محدوده جغرافیایی منطقه آزاد تجاری و صنعتی شهرستان چابهار است که مردمان این روستا هنوز به شبکه پایدار آب دسترسی ندارند و این مسئله معضلی بزرگ برای مردم این منطقه تبدیل شده است.

در همین خصوص عبدالحکیم آصفی معاون عمران منطقه آزاد چابهار در گفتگو با خبرنگار چهاربهاران گفت: روستای تیس تنها روستا در محدوده منطقه آزاد چابهار است که قبل از قانون توسعه که در سال ۹۸ به تصویب مجلس رسید تنها روستای محدوده منطقه آزاد چابهار روستای تیس بوده؛ اما تاکنون ۳۴ روستا به این بخش الحاق شده است.

 وی با بیان اینکه در دو سال اخیر این روستا به صورت ۱۰۰درصدی دارای شبکه آبرسانی شده است، تصریح کرد: شبکه آبرسانی داخلی این روستا حدود ۶۲ کیلومتر است که اجرا شده و دو مخزن ۵۰۰ مترمکعب و ۲ هزار مترمکعب احداث شده که این تأسیسات اختصاصاً به روستای تیس تعلق دارد.

 آصفی ادامه داد: تاکنون در محدوده منطقه آزاد مخزنی با ظرفیت ۲ هزارمترمکعبی نداشتیم که این مسئله می‌تواند مشکلات را برای ذخیره و توزیع آب را حل کند.

 وی اظهار داشت: این پروژه نزدیک به ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و دارای ۵ فاز است که به مرحله نهایی رسیده‌اند و پیش‌بینی‌شده ۳۵۰۰ فقره انشعاب به مردم این روستا واگذار شود، البته بر اساس جمعیتی که در حقوق طرح پیش‌بینی‌شده برای ۲۰ هزار نفر آبرسانی را خواهیم داشت.

 معاون عمران منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه هزینه اجرای این پروژه نزدیک به ۱۲۰ میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: تأمین مالی این پروژه به کمک منطقه آزاد چابهار انجام شده است و به‌صورت فشرده روی این پروژه در حال کار هستیم که انشا الله تا یک ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

 وی با اشاره به پوسیدگی و زنگ زندگی لوله های آب براثر رطوبت هوا، اظهار کرد: لوله های بکار برده شده در این پروژه از جنس پلی اتیلن می باشد وما دیگر نگران زنگ زدگی لوله ها نخواهیم بود و این تاسیسات انشاالله تا سالیان سال برای مردم باقی خواهد ماند.

آصفی خاطرشنان کرد: برآورد شده است که روزانه هزار متر مکعب آب شرب برای این روستا نیاز خواهد بود که منطقه آزاد خرید آن را از طریق شرکت های خصوصی انجام خواهد داد.

انتهای خبر/
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب: 457904
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *