۰

ترددهای غیرمجاز و خطر اپیدمی مالاریا در سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان به دلیل همجواری با کشورهای پاکستان و افغانستان از جمله مناطقی از کشور است که با وجود اقدامات گسترده حوزه بهداشت و درمان برای مقابله با بیماری‌های واگیردار به دلیل ورود اتباع بیگانه غیرمجاز و تردد بیشمار مردم در دوسوی مرز همچنان درگیر بیماری مالاریاست.
ترددهای غیرمجاز و خطر اپیدمی مالاریا در سیستان و بلوچستان
به گزارش پایگاه خبری چهاربهاران ؛به نقل از ایرنا، پشه آنوفل همچنان در سیستان و بلوچستان در حال جولان دادن است و هم‌اینک در حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر ۲۴۷ ‎بیمار مبتلا به مالاریا شناسایی و درمان شدند و در این میان تلاش بی وقفه در حوزه بهداشت و درمان ایران برای مقابله با این بیماری عفونی تداوم دارد.



مالاریا یکی از بیماری‌های انگلی است که از طریق گزش پشه آنوفل و رشد و تکثیر تک یاخته پلاسمودیوم در خون انسان ایجاد می‌شود، پلاسمودیوم‌ها در داخل گلبول‌های قرمز خون رشد می‌کند و پس از رشد، تکثیر شده و موجب پاره شدن گلبول‌های قرمز خون و بروز علائم مالاریا می‌شود.



بر اساس آمار، بیشترین موارد بیماری مالاریا در ایران مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و قسمت گرمسیری کرمان است.
اشخاصی که به بیماری مالاریا مبتلا می‌شوند ابتدا احساس سرما و سپس لرز می‌کنند و بعد دچار تب می‌شوند، در نهایت تعریق را تجربه کرده که به این مراحل حمله مالاریا گفته می‌شود؛ از دیگر علائم مالاریا می‌توان به سردرد، استفراغ، بزرگی طحال، کم خونی و دردهای عضلانی اشاره کرد.



به گفته کارشناسان رایج ترین روش انتقال بیماری از طریق گزش پشه آنوفل ماده آلوده به انگل است، قطع زنجیره انتقال بیماری و پیداکردن سریع مخازن آلوده و درمان بموقع و کامل آن نقش مهمی در کنترل این بیماری دارد.



پشه آنوفل همچنان در سیستان و بلوچستان در حال جولان دادن است و تا کنون ۲۴۷ نفر در جنوب استان مبتلا به مالاریا شدند و در این میان تلاش خستگی ناپذیر در حوزه بهداشت و درمان ایران برای مقابله با این بیماری عفونی تداوم دارد



مالاریا مهمترین بیماری انگلی و یکی از مسائل مهم بهداشتی تعدادی از کشورها بویژه کشورهای گرمسیری دنیاست.بیماری مالاریا با نام‌های دیگری چون پالودیسم، تب و لرز، تب نوبه و تب متناوب نیز نامیده می‌شود.



این بیماری به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگی‌های تب متناوب و لرز، کم خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی‌های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌کند. اهمیت این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگ و میر قابل توجه است.انگل مالاریا توسط یک تیره از پشه به نام آنوفل به انسان منتقل می‌شود که این تیره شامل چندین گونه است.



کلمه مالاریا یک کلمه ایتالیایی و به معنای هوای بد (Mal-Aria) است و منظور از آن تعریف بیماری با ویژگی‌های تب متناوب است که ایتالیایی‌ها در گذشته وجود آن را ناشی از هوای بد و مناطق باتلاقی می دانستند. همواره با گرم شدن زمین، شیوع این بیماری افزایش می‌یابد.



بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت، سالانه حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون مورد مالاریا در جهان وجود دارد که بیش از یک میلیون نفر در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست می دهند. از مهمترین قربانیان مالاریا کودکان زیر پنج سال هستند.



همچنین، پایش مناطق و صید مراحل مختلف زندگی پشه آنوفل ،تعیین ژیت‌های لاروی و استفاده از لارو کشی، تعیین کانون‌های آلوده و استفاده از سمپاشی نیز از راه‌های مبارزه با ناقل بیماری بشمار می‌رود که به طور ویژه در دستور کار نیروهای بهداشتی سیستان و بلوچستان قرار گرفته است.


انتهای خبر/
پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب: 457820
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *