۰
امام جمعه موقت شهرستان چابهار:

مباهله نقطه عطفی برای حقانیت اسلام بود/ حضرت علی (ع) حقیقت روشن دنیا است

حجت الاسلام والمسلمین احمدعلی قاسمی زاده گفت: مباهله؛ این واقعه یکی دیگر از دلائل نبوت و کرامت های آن حضرت به شمار می آید و بی تردید در تقویت ایمان مسلمانان و تضعیف روحیه منافقان و مخالفان تأثیری بسزایی داشته است.
مباهله نقطه عطفی برای حقانیت اسلام بود/ حضرت علی (ع) حقیقت روشن دنیا است
حجت الاسلام والمسلمین احمدعلی قاسمی زاده؛ امام جمعه موقت شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به روز مباهله بیان کرد: امروز سالروز مباهله است، مباهله پیامبر اکرم ص با مسیحیان نجران، سال دهم هجرت بود، پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) قبلا نامه‌ای به روحانی بزرگ مسیحیان به نام ابو حارثه نوشته بود که او و مردم مسیحی نجران را به اسلام دعوت کرده بود.
 
وی با اشاره به معنای مباهله افزود: واژه مباهله در اصل از «بَهْل» گرفته شده و به معنی رها کردن و برداشتن قید و بند از چیزی است، از این رو هنگامی که حیوانی را به حال خود واگذارند و پستان آن را در کیسه قرار ندهند تا نوزادش بتواند به آزادی شیر بنوشد، به آن «باهَلَ» می‌گویند.
 
وی ادامه داد: اگر آن را گاهی به معنی «هلاکت و لعن و دوری از خدا» گرفته‌اند نیز به خاطر این است که رها کردن و واگذار کردن بنده به حال خود، این نتایج را به دنبال می‌آورد.
 
امام جمعه موقت چابهار تصریح کرد: از نظر مفهوم متداول که از آیه فوق گرفته شده به معنی نفرین کردن دو نفر به یکدیگر است به این ترتیب که افرادی که با هم درباره مساله مهم مذهبی گفتگو دارند در یک جا جمع شوند و به درگاه خدا ابتهال و تضرع کنند و از او بخواهند که دروغگو را رسوا و مجازات کند.
 
وی افزود: در این هنگام آیه فوق بر پیامبر نازل شد، پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) مطابق فرمان خدا، حاضر به مباهله شد وقت محل مباهله در نقطه‌ای در بیرون شهر مدینه در دامنه صحرا تعیین شد وقت مباهله، روز ۲۴ ماه ذیحجه سال ۱۰ هجرت، بین الطلوعین بوده است.
 
وی با اشاره به ماجرای مباهله علاوه بر این که دلالت بر حقانیت اسلام و هیئت بلند پایه مسیحیان دارد اذعان کرد: نشانگر عظمت مقام علی (علیه‌السّلام) و فاطمه (علیهاالسّلام) و حسن و حسین (علیهماالسلام) است، چرا که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) از میان آن همه مسلمانان تنها اینها را به صحنه مباهله آورد و با تطبیق به آیه مباهله، حضرت علی (علیه‌السّلام) به عنوان جان پیامبر و حسن و حسین (علیهما السلام) به عنوان پسران پیامبران معرفی شده‌اند.
 
حجت الاسلام قلسمی زاده ادامه داد: در این گفتگو بودند که ناگاه قیافه نورانی پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و چهار تن دیگر نمایان شد آن چهار تن علی (علیه‌السّلام)، فاطمه (علیهاالسّلام)، حسن و حسین (علیهماالسلام)) بودند.
 
وی گفت: در قرار داد صلح بنابراین شد که هیئت نمایندگی نجران، در هر سال دو هزار حله (لباس روپوش مخصوص) که قیمت هر کدام معادل چهل درهم باشد، به حکومت اسلامی بپردازند، و سی زره و سی نیزه و سی اسب به عنوان عاریه در اختیار حکومت اسلامی قرار دهند.
 
وی افزود: مسلمانان از مهاجر و انصار برای تماشای صحنه، از مدینه خارج شده بودند، هیئت نجران از مباهله منصرف شد و حاضر شدند هر سال جزیه (مالیات سالانه) بپردازند، و در برابر آن، حکومت اسلامی از جان و مال آنها دفاع کند.
 
امام جمعه موقت چابهار خاطرنشان کرد: با توجه به این که به اجماع مفسران شیعه و سنی، منظور از «اَبْنائَنا» (پسران ما) حسن و حسین (علیهما السلام) است، و منظور از «نِسائَنا» (زنان ما) حضرت زهرا (علیهاالسّلام) است و منظور از «اَنْفُسَنا» (از نفوس خود ما) حضرت علی (علیه‌السّلام) است.

انتهای پیام/
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب: 456859
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *