۰
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد بندر چابهار:

2 هزار و 500 میلیارد تومان پروژه توسط منطقه آزاد در سواحل مکران اجرایی می شود/ بندر چابهار فرصت طلایی برای توسعه اقتصادی ایران

عبدالرحیم کردی گفت: بندر چابهار با ظرفیت های فراوان و پروژه های مختلف خود می تواند زمینه توسعه اقتصادی ایران و منطقه باشد.
2 هزار و 500  میلیارد تومان پروژه توسط منطقه آزاد در سواحل مکران اجرایی می شود/ بندر چابهار فرصت طلایی برای توسعه اقتصادی ایران

عبدالرحیم کردی؛ مدیرعامل سازمان منطقه آزاد بندر چابهار در نشست ستاد توسعه سواحل مکران با حضور معاون اول رییس جمهور و هییت همراه بیان کرد: بندر استراتژیک چابهار اصلی ترین و کانون سواحل مکران در جنوب شرق ایران است و شرایط مطلوب برای منطقه آزاد پس از گذشت 25 سال با همت و تلاش دولت و پیگیری مسئولین منطقه و استان فراهم شده است.

وی افزود: طرح توسعه منطقه آزاد چابهار سال گذشته توسط دولت به مجلس ارائه و در بهمن ماه 98 مصوب شد که اقدامات انجام شده برای بندر چابهار نشان دهنده این است که این منطقه بروی ریل پیشرفت سوار شده و توانسته بخشی از توقعات ملی را برآورده کند و به خوبی در عرصه بین المللی با ظرفیت ها و پتانسیل های خود مطرح شود.
 
رییس منطقه آزاد چابهار بیان کرد: در حوزه 82 هزار هکتار براساس طرح توسعه ای که سال گذشته ابلاغ شده است توانسته ایم 6هزار و 300 هکتار از اراضی مرز ریمدان را هم به  منطقه آزاد چابهار به عنوان یک نقطه استراتژیک اضافه کنیم که در آینده شاهد تحول اساسی با راه اندازی پروژه های مهم خواهیم بود.
 
وی گفت: ظرفیت اقتصادی بسیار مهم در ریمدان شکل گرفته است و می تواند اقتصاد شرق را به کل کشور از این نقطه حیاتی با تعاملات گسترده با کشور پاکستان پیوند دهیم به گونه ای که باعث ایجاد رونق در عمران و آبادانی شود.
 
کردی تاکید کرد: کشور پاکستان یک ظرفیت بی بدیل در حوزه تجارت و بازار است هرچند در میان کشورهای همسایه زیاد به آن توجه نشده اما می توانیم از طریق مرز ریمدان اقتصاد ملی را با گسترش شرق کشور توسعه دهیم و راه افزایش تعاملات تجاری با چین را همواره تر کنیم.
 
وی اضافه کرد: تقاضا داریم تا وزارت راه و شهرسازی طرح پیشنهادی ما برای پروژه راه آهن چابهار را که باعث اتصال ما به چین خواهد شد را مطالعه و بازنگری کند تا بتوانیم شاهد تحول اقتصاد کشور با ترانزیت کالا به بخش عظیمی از آسیا و روسیه باشیم.

رییس منطقه آزاد چابهار اظهار کرد: در شرایط فعلی 130 هکتار از اراضی مرز ریمدان در حال ساخت و احداث است و با استقرار گمرک در آنجا و افزایش در منطقه آزاد فعالیت های صنعتی و تجاری ما با اتکا به تولید محصولات داخلی برای تعامل و مبادله با کشور پاکستان انجام می شود.
 
وی اذعان کرد: 2 هزار و 500  میلیارد تومان پروژه عمرانی از محل منابع سازمان منطقه آزاد چابهار تعریف شده که یک هزار و 600 میلیارد تومان از پروژه ها پیشرفت فیزیکی بین 10 الی 70 درصد تاکنون داشتند و 937 میلیارد تومان پروژه تا پایان دولت به بهره برداری خواهد رسید.

کردی خاطر نشان کرد: ما عمده پروژه های خود را در آماده سازی اراضی در بخش های صنعت و گردشگری تمرکز کردیم و بحث توسعه زیرساخت های آب و برق صنایع و گسترش شهری با تکمیل ظرفیت های گردشگری است.
 
وی گفت: در حوزه اقتصاد ایجاد شرکت فولاد با اعتباری بالغ بر یک و 6دهم میلیارد تومان بعنوان مجموعه فولادی در منطقه شروع شده و تاکنون 24 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و مشکلات ارزی که باعث وقفه در پروژه شده بود رفع شد که تا پایان 1400 فاز اول آن به بهره برداری خواهد رسید.
 
وی افزود: در بحث پتروشیمی اولین سایت با مساحت یکهزار و 200 هکتار آماده سازی زیرساخت ها، تجهیزات کارگاه کامل شده و 2 واحد متانول عملیات اجرایی آن شروع که 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و نیمه اول سال 1400 پیش تولید خواهد داشت.

رییس سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: واحد دوم این مجموعه با حمایت بانک پاسارگاد عملیات اجرایی آن از سه ماه قبل شروع و تاکنون پیشرفت فیزیکی مناسب داشته و اگر هیچ تجهیزاتی برای پتروشیمی نتوانیم وارد کنیم اما با همین 2 واحد کار را پیش می گیریم و با مجوز محیط زیست 6 واحد دیگر هم ایجاد و راه اندازی می شود.
 
وی تاکید کرد: تا پایان امسال 20 درصد از الزامات این 2 واحد پتروشیمی تکمیل خواهد شد و تا پایان 1400 تولید برق و بخار، مخازن و بحث آب آن تامین خواهد شد.
 
کردی اشاره کرد: پروژه فولاد 10میلیون تن که یک طرح کنسرسیونی بین فولاد مبارکه و گل گهر سیرجان تشکیل شده و با اعطای مجوز محیط زیست تا پایان سال عملیات اجرایی و تجهیز کارگاه های آن براساس سند جامع فولا کشور تعریف شده انجام می شود.
 
وی گفت: این 2 پروژه تاکنون 20 هزار میلیارد تومان اعتبار صرف کرده است که علاوه بر گسترش، پیشرفت و آبادانی منطقه بعنوان کانون اصلی سواحل مکران باعث توسعه بخشی به سایر بنادر برای اتصال تجارت آنها به غرب و دنیا خواهد شد.
 
وی بیان کرد: در حوزه اشتغال محلی برای تحول معیشت مردم 245 واحد تولیدی مجوز گرفته و براساس شرایط منطقه ای ایجاد شدند و با توجه به مشکلات اقتصادی و شرایط تحریمی بسیاری از آنها غیر فعال شده اما این توانایی و اراده را دارند که مجددا احیا و فعالیت های آنها شروع شود.
 
وی اذعان کرد: ماموریت منطقه آزاد تجاری چابهار در توسعه سواحل مکران علاوه بر مسائل اقتصادی، محیا کردن فضای برای حضور مردم در اقتصاد است و سند مسئولیت اجتماعی منطقه آزاد چابهار که اقدام ارزشمند بود با حمایت دولت محقق شده که ثمره آن احداث  19 مدرسه در نقاط مختلف است.
 
وی اضافه کرد: 15 مدرسه از این پروژه ها به بهره برداری رسیده و تحولی در آموزش ایجاد خواهد شد و اما ما برای ارتقاء کیفیت سطح آموزشی و معلمان تفاهم نامه را ایجاد کردیم که امیدواریم با عملیاتی شدن آن بتوانیم سهم مفیدی در آموزش منطقه داشته باشیم.
 
رییس منطقه آزاد چابهار اظهار کرد: 27 خانه بومی روستایی، پنج کتابخانه، یک خانه فرهنگ، 12 پروژه گردشگری از چابهار تا مناطق گواتر و 2پروژه محیط زیست را شروع کردیم که بسیاری از آنها به بهره برداری رسیدند.
 
کردی خاطر نشان کرد: مقررات که برای مناطق آزاد مشمول شده کار را برای مردم منطقه سخت کرده است و سرمایه گذاران خواستار بازنگری و حمایت دولت در بحث تولید و اقتصاد هستند.
 
وی افزود: پایانه مرزی ریمدان در کمتر از دوسال آینده با حمایت و توجه دولت می تواند به یک کانون مهم اقتصادی در منطقه تبدیل شود و باعث تحول اساسی در توسعه سواحل مکران شود.


به گزارش چهاربهاران، نشست مشترک توسعه سواحل مکران با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و همراهی محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و با حضور مسئولان استانی، احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان، عبدالرحیم کردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، معین‌الدین سعیدی نماینده مردم حوزه چابهار در مجلس شورای اسلامی، معاونین وزرای عضو ستاد و مسئولین استان و شهرستان در محل سالن همایش‌های بین‌المللی منطقه آزاد چابهار برگزار شد.
 
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۱۲
کد مطلب: 456289
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *