۰
وقتی نسخه شفابخش اقتصادی بی اثر می شود؛

رنج و درد روستانشینان ریمدان؛ زیر سایه بازارچه مرز بین المللی/ "هیچ" تنها سهم مردم جنوب سیستان و بلوچستان از راه اندازی بازارچه مرزی است

مرز بین المللی ریمدان چابهار یکی از امن ترین و به صرفه ترین نقطه تجاری جنوب شرق ایران با کشور پاکستان و اتصال به کشورهای آسیای میانه برای صادرات محصولات داخلی و رونق اقتصادی مردم جنوب سیستان و بلوچستان می باشد.
رنج و درد روستانشینان ریمدان؛ زیر سایه بازارچه مرز بین المللی/ "هیچ" تنها سهم مردم جنوب سیستان و بلوچستان از راه اندازی بازارچه مرزی است
به گزارش چهاربهاران، ترانزیت کالا از دو بندر کراچی (بزرگ‌ ترین شهر تجاری پاکستان) و گوادر (مدرن ‌ترین بندر پاکستان) به ایران و کشورهای آسیای میانه‌ در کنار راه اندازی بازارچه مرزی ریمدان نوید دهنده ایجاد هزاران شغل، توسعه و پیشرفت مناطق مرزی به ویژه سواحل مکران است.
 
فعالیت های اقتصادی مرزی و بازارچه تجاری ریمدان می تواند باعث افزایش رونق اقتصادی و توسعه معیشتی زندگی مردم شود اما چیزی که امروز گویا است برخلاف فواید بودن آن برای اهالی روستانشین ریمدان به شمار می روند.
 
مغفول ماندن و عدم توجه مدیران دستگاه های اجرایی به وضعیت معیشتی مردم روستاهای ریمدان حاکی از آن است که این بازارچه و مرز بین المللی همانند برخی مناطق آزاد کشور هیچ سود و فایده ای در زندگی مردم ندارد و فقط خواص از نعمت های فراوان آن بهره مند می شوند.
 
عدم دسترسی به راه مناسب، مراکز بهداشت و درمان، مسکن، برق و آب شرب بهداشتی، شبکه مناسب تلفن و اینترنت معضلات و چالش های این روزهای مردم روستاهای ریمدان است که زیر سایه نام مرز بین المللی نفس می کشند و گذران زندگی را با سختی و تنگنا سپری می کنند.
 
توسعه معیشت زندگی برای مردم آرزوی برباد رفته این روزها است
قادر بخش پوشه؛ دهیار روستای ریمدان در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران بیان کرد: چند سال  از راه اندازی و شکوفا شدن مرزریمدان به عنوان یکی از مرزھای بین المللی و رسمی کشور در جنوب شرق می گذرد اما مسئولین فقط مرز را با نام ریمدان می دانند و از روستاها و مردم آن غافل هستند.

وی افزود: آن چیزی که امروز گویا و شفاف است ناآشنا بودن روستاھای ریمدان برای مسئولین یا شاید این گونه بیان کرد که این مناطق زیر سایه مرز بین المللی گم شدہ است.
 
 دهیار ریمدان تصریح کرد: این روستاھا با مشکلات بسیار زیادی شامل آب، راہ، زیرساخت، بھداشت و درمان، مدارس و شبکه های تلفن و اینترنت دست وپنجه نرم می کنند و در شرایط نا مناسب معیشتی برای زندگی قرار دارند.

وی ادامه داد: وقتی اسمی از مرز ریمدان درمیان باشد همچنان اختلافات مالکیت و صاحب بودن آن بین دو اداره و نهاد مهم جنوب استان یعنی ادارہ راہ وشھرسازی و منطقه آزاد چابهار وجود دارد که خود باعث اهمال کاری در حق مردم روستانشین شده است.

بی توجهی مسئولین بر سر مدیریت و مالکیت مرز ریمدان
پوشه اذعان کرد: مردم روستاهای ریمدان قربانی اختلاف بر سر مدیریت و مالکیت مرز بین المللی ریمدان شدند و بعد از گذشت سالها همچنان با کم لطفی و بی توجهی مسئولین برای رفع مشکلات معیشتی روبرو می شوند و در این میان هیچکس پاسخگو نیست.

وی گفت: مدارس این روستاھا سال ھا است که از نعمت برق محروم هستند و کودکان این سرزمین در زیر گرمای بالای ۴۰ درجه در کلاس درس برای یادگیری و رشد حاضر می شوند.

وی افزود: مردمان خونگرم ریمدان از آب آشامیدنی سالم و شرب بهداشتی بی بهره هستند و از زمان تولد تاکنون ھوتگ ھا تنها منبع آب مورد استفادہ آنها است که این آب گل آلود گاهی اوقات کام آنها را با قربانی کردن زندگیشان سیرآب می کند.

دهیار روستای ریمدان گفت: عدم وجود مراکز بهداشت و درمان با تجهیزات مناسب معضل دیگری که مردم روستاهای ریمدان از آن رنج می برند و تاکنون اقدامات لازم صورت نگرفته است.

وی خاطر نشان کرد: مشکل راه های روستایی و خطوط تلفن همراه چالش دیگر مردم ریمدان ها در زیر سایه مرز بین المللی است که نشان می دهد مدیران فعلی با اهمال کاری درد و رنج را به آنها هدیه دادند.
 
پوشه در پایان گفت: ما از مدیران و مسئولین می خواهیم به اندازه مرز بین المللی به مردم روستانشین توجه کنند تا آنها هم از نعمت آسایش و رفاه زندگی بهره مند شوند و در کنار توسعه اقتصادی وضعیت معیشتی مردم ریمدان متحول شود.
 
  صرفه اقتصادی مرز ریمدان نسب به سایر مرزها
سلیم هوت؛ مدیر بازارچه مرزی ریمدان در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با بیان اینکه مرز ریمدان یکی از بهترین نقاط برای اشتغالزایی مردم مرزنشین دشتیاری و سایر نقاط شهری و روستایی چابهار است، بیان کرد: چابهار به دلیل دارا بودن مشخصه های مرز آبی و خاکی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد به طوری که مراودات تجاری و ارتباط خوب با کشورهای همسایه این همبستگی را دو چندان کرده است.
 
وی با اشاره به صرفه اقتصادی ریمدان نسبت به بازارچه های دیگر افزود: این مرز و فاصله کوتاه آن با مراکز تجاری پاکستان و پایین آمدن هزینه‌های حمل‌ونقل برای تجار خیلی به صرفه است که تاجران به همین دلیل ترجیح می‌دهند کار صادرات و واردات را از این مرز انجام دهند.
 
این مقام مسئول تاکید کرد: جاده روستایی مرز ریمدان به طول بیش از 50 کیلومتر برای دوبانده شدن نیازمند تخصیص اعتبار و آغاز عملیات اجرایی است تا مشکل تردد راه روستایی مردم حل شود و این مسئله تحول خاصی به رونق اقتصادی بازارچه مرزی ریمدان می بخشد.
 
وی با اشاره به اینکه زیرساخت های لازم در جهت صادارت فراهم شده است اظهار کرد: ارتباط مخابراتی، همراه اول، تلفن ثابت اینترنت و اینترانت، وصل فیبر نوری و سیستم جامع گمرک به مرور زمان با توسعه بازارچه برای بهره مندی مردم روستا نشین فراهم می شود اما نیازمند توجه مدیران مربوطه و تخصیص اعتبارات لازم است تا دیگر با چالش در این زمینه روبرو نباشیم.
 
هوت خاطرنشان کرد: با توجه به بحث توسعه سواحل مکران صادرات کالا و ارز آوری واردات کالاهای اساسی در زمان تحریم نقش بسزایی دارد البته باید گسترش داد و توسعه انجام شود دولت می تواند از نقش این بازارچه در توسعه سواحل مکران استفاده کند.

انتهای پیام/
 
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۱۱
کد مطلب: 456017
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *