۰

معاون دامپزشکی کشور: ۱۰۰ هزار راس گاو از برزیل وارد سیستان و بلوچستان می‌شود

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: بر اساس پیش بینی‌ها در سال نخست قبول قرار داد واردات دام از برزیل به سیستان و بلوچستان ۱۰۰ هزار گاو وارد این استان خواهد شد.
معاون دامپزشکی کشور: ۱۰۰ هزار راس گاو از برزیل وارد سیستان و بلوچستان می‌شود
به گزارش چهاربهاران، علی صفر ماکنعلی شب گذشته در دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان در استانداری اظهار داشت:  سازمان دامپزشکی در راستای تامین گوشت مورد نیاز کشور  بر اساس یک پروتکل مشترک اقدامات بسیار موثر و تاثیر گذاری را با با سازمان دامپزشکی برزیل شروع کرده است.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: طبق آخرین آمار در سال 2016 حدود 17 درصد دام دنیا در برزیل و 15 درصد در کشورهای پاکستان و افغانستان وجود داشته و  بر اساس آخرین آمار جمعیت گاوی ایران حدود پنج میلیون و 400 هزار راس است که ایران تامین بخشی از نیاز گوشت قرمز خود را از سایر کشورها در دستور کار دارد.
وی افزود: مصرف گوشت برای هر نفر در ماه حدود 3 تا 3.5 کیلوگرم برآورد شده است که مصرف گوشت قرمز در ایران نسبت به میانگین جهانی بسیار پایین است و با توجه به اینکه جمعیت گوسفند و بز در ایران 45 میلیون راس است در حال حاضر جمعیت دامی کشور توانایی تامین گوشت قرمز داخل را ندارد.
وی خاطرنشان کرد: از مجموع 91 کشتارگاه صنعتی در کشور  12 کشتارگاه در سیستان و بلوچستان وجود دارد که با توجه به ظرفیت‌های مرزهای شرقی کشور در سیستان و بلوچستان برنامه واردات دام زنده از برزیل به این استان با هدف کاهش مخاطرات احتمالی در نظر گرفته شده است.
ماکنعلی عنوان کرد: برنامه ریزی‌ها برای واردات دام زنده سنگین از برزیل برای تامین گوشت مورد نیاز کشور از طریق سیستان و بلوچستان و دام های سبک از سایر استان‌ها انجام خواهد شد که گاو ورودی از برزیل به سیستان و بلوچستان بلافاصله در گشتارگاه‌ها ذبح می‌شود.
بیشترین واردات گوشت کشور به گوشت گاو اختصاص دارد
وی با اشاره به اینکه 85 درصد گوشت دنیا توسط 15 کشور تامین می‌شوند گفت: سال گذشته 104 هزار تن مجوز واردات گوشت داشتیم  125 هزار تن به گوشت گاو اختصاص داشت.
به گفته معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور مرحله نخست پروتکل واردات دام از برزیل به سیستان و بلوچستان مورد تایید قرار گرفته تا بر اساس پیش بینی ها در سال نخست 100 هزار گاو وارد این استان شود همچنین ایجاد شرایط خاص براتی تخلیه گاو در بندر چابهار جز مرحله دوم عملیات پروتکل بین ایران و برزیل است.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب: 452580
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *