۰

کاهش 15 درصدی میزان مرگ و میر مادران باردار در سیستان و بلوچستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: میزان مرگ و میر مادران باردار در سیستان و بلوچستان 15 درصد کاهش یافته است .
کاهش 15 درصدی میزان مرگ و میر مادران باردار در سیستان و بلوچستان
به گزارش چهاربهاران، هاشمی شهری در کمیته تدوین نقشه راه کاهش مرگ مادران باردار افزود: میزان مرگ و میر مادران باردار در این استان در سال 92 از هر صد هزار تولد زنده 43 نفر بوده که تا سال 96 با 15 درصد کاهش، به 30 مورد مرگ و میر مادران در هر صد هزار تولد نوزاد، رسید .
هاشمی شهری در ادامه بیان کرد: پارسال نیز هزار و 275  مادر در استان که در معرض  بارداری پر خطر بودند شناسایی شده  و با دریافت خدمات درمانی و حمایتی،  از مواجه با خطر مرگ و میر نجات پیدا کردند .
وی علت  مرگ و میر مادران باردار  در استان را اغلب عوارضی چون خونریزی و کمبود هموگلوبین ،عفونت در زمان بارداری و مشکلات  اقتصادی و فرهنگی عنوان کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان این مطلب که مرگ و مير مادران، عامل تهدید حیات انسانها و شاخص وضعيت کلي سلامت زنان در جامعه است.خاطر نشان کرد: حفظ و ارتقاء سلامت مادران یکی از اساسی ترین و مهمترین برنامه های نظام سلامت است‌ که اولویت ما در استان سیستان وبلوچستان پیشگیری از مرگ مادران باردار است .
دکتر هاشمی شهری با اشاره به لزوم همدلی وانسجام در پیشبرد برنامه های سلامت ،از طراحی مداخلات و تعیین نقشه راه 5 ساله به منظور کاهش مرگ وعوارض مادری برای کل استان ضمن بهره گیری ازهمفکری و  پتانسیل سه دانشگاه استان با محوریت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خبر داد و افزود: قطعا در مسیر اجرای این نقشه راه مشارکت بین بخشی وبرون بخشی و بهرمندی از دیدگاههای مقامات عالی استان نماینده محترم ولی فقیه ، علما و معتمدین،  استاندار و مشارکت مردم از اساسی ترین برنامه هاست .
وی با تاکید بر اهمیت سلامت مادران باردار ،از اقدامات  تحسین برانگیز تیم های سلامت خصوصا در نقاط دوردست استان سیستان وبلوچستان در راستای کاهش مرگ مادران ، تقدیر کرد و افزود: نجات جان 1275 نفر از مادران بارداردر طی سال جاری وشناسایی مادران بارداری که هرگز به پزشک مراجعه نمی کردند از مهمترین اقدامات پیشگیرانه و کاهشی روند مرگ مادران باردار در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان  است .
وی اظهار کرد:خوشبختانه شاخص مرگ مادران باردار در استان با ارتقای کیفیت سطح آموزش آکادمیک و بالا بردن مهارت ماماها به منظور شناسایی مادران باردار  پرخطر و ارجاع به موقع انان به سطوح بالاتر  روند کاهشی داشته است ، که این  موفقیت ، ثمره تلاش‌های شبانه روزی و تقویت زنجیره بهم پیوسته‌ای از ارکان و اجزاء نظام سلامت، از همکاران پرتلاش بهورز مستقر در خانه‌های بهداشت روستایی گرفته تا پزشکان متخصص و فوق تخصص مستقر در بیمارستان‌های استان است‌ .

انتهای پیام
چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۷
کد مطلب: 452252
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *