۰
به بهانه روز نابینایان و عصای سفید؛

روشندلان بخش فراموش شدۀ جامعه/ ضرورت تغییر فرهنگ ونگرش مردم نسبت به حقوق اجتماعی نابینایان

بیست و سوم مهرماه مصادف با پانزدهم اکتبر به عنوان روز عضای سفید نامگذاری شده و مهمترین پیام این روز لزوم تغییر نگرش جامعه نسبت به روشندلان است.
روشندلان بخش فراموش شدۀ جامعه/ ضرورت تغییر فرهنگ ونگرش مردم نسبت به حقوق اجتماعی نابینایان
به گزارش چهاربهاران، ۱۵ اکتبر مصادف با ۲۳ مهرماه هر سال به نام روز عصای سفید به عنوان سمبل نابینایان نام گذاری شده است. در این روز به حقوق اجتماعی این قشر به عنوان روشندلان جامعه ارج نهاده می شود.

نابینایان به جهت نوع معلولیت نیازمند مراقبتهای بسیار خاص و ویژه ای هستند و می طلبد نهادهای ذیربط بسته به نوع نیاز نابینایان خدمات دائمی و همراه با مراقبت برای آنها تامین وارائه کنند.

تحصیل، اشتغال، ازدواج، مناسب سازی محیط شهری برای تردد، عدم دسترسی به حداقل امکانات و حقوق شهروندی، نبود وسایل توانبخشی و کمک توانبخشی استاندارد مانند عصا از مواردی است که دولت بایستی برای نابینایان به عنوان بخشی از جامعه تهیه کنند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان و روان شناسان، روشن دلان سعی دارند تا خود را از تیر نگاه ترحم آمیز جامعه به دور دارند و با اتکا بر توانمندی های خود مسیر تکامل را بپیمایند. تلاش و امید به زندگی، پیشرفت های علمی و فرهنگی از اختراع گرفته تا حفظ قرآن مجید و کسب رتبه های برتر کنکور، تنها بخشی از موفقیت های روشندلان در اجتماع امروز است.

 زیرساخت ‌های شهری برای تردد معلولان چابهاری مناسب نیست
 
رئیس بهزیستی شهرستان چابهار گفت: نابینایان و معلولان در جامعه مانند سایر افراد اجتماع باید از حقوق شهورندی برخوردار باشند و هنوز در زمینه مناسب سازی برای معلولان در سطح شهر ضعف داریم.

حسن تاوانه در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، اظهار کرد: برنامه سازی مناسب در جهت توانمند سازی معلولین حائز اهمیت است از این رو  با توجه به مهمترین مشکل نابینایان که نبود و عدم توزیع عادلانه تجهیزات می باشد، باید بر آن شویم موانع محیطی شهر را برداریم و فضا و امکانات را تسهیل کنیم تا شاهد حضور پر رنگ عزیزان معلول و نابینا شویم.

وی بیان کرد: یکی دیگر از چالش های معلولین موضوع حضور نابینایان در عرصه های مختلف اجتماعی است که این حضور مستلزم ایجاد بستر مناسب برای فعالیتشان در جامعه است.

رئیس بهزیستی شهرستان چابهار گفت: باور نادرست جامعه آن است که تصور کنیم افراد نابینا به دلیل محرومیت از حس بینایی، قادر به درک محرک های اطراف خود نیستند و نمی‌توان با آنان ارتباط مستقیم برقرار کرد.

لزوم تغییر فرهنگ ونگرش مردم نسبت به حقوق اجتماعی نابینایان

کارشناس علوم اجتماعی چابهار گفت: رسانه های جمعی بخصوص تلویزیون به عنوان رسانه ملی بایستی نسبت به تغییرنگرش ونگاه عموم جامعه نسبت به نابینایان اطلاع رسانی کنند و عدم اطلاع و آگاهی معلولین، بخصوص نابینایان به توانایی واستعدادهایشان از آسیبهای جدی این قشر بوده که رسانه ها نقش اساسی در این زمینه دارند.

علی بزرگزاده در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به نظام آموزشی در مدارس کشور افزود: آموزش و پرورش نیز می تواند در نظام آموزشی خود آشنایی با معلولین ونیازهای آنان را به دانش آموزان در دروس مدارس بگنجاند تا بتوانند نسبت به توانائیهای این قشر آگاهی کسب کنند.

وی با ابیان اینکه حضور معلولین در فعالیتهای اجتماعی و کار بسیار مهم است خاطرنشان کرد: حقوق فردی و اجتماعی نابینایان و کم بینایان باید با سایر افراد جامعه برابر باشد و دولت باید زمینه های شغلی مناسب برای آنها فراهم کند تا به استقلال شغلی برسند و بتوانند مانند سایر افراد جامعه زندگی فردی و اجتماعی خود را اداره کنند.

کارشناس امور اجتماعی ادامه داد: ورود نابینایان در عرصه اقتصاد با تشکیل گروه های کوچک اقتصادی و تعاونی ها می تواند روشی بسیار تاثیر گذار در مشارک آنها در ایجاد درآمد واشتغال داشته باشد.

بزرگزاده گفت: برای رسیدگی ریشه ای به مشکلات نابینایان، باید قانون جامع حمایت از معلولان تصویب شود، زیرا در آن، تمامی ﺣﻘﻮق اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ افراد ﻧﺎﺑﯿﻨﺎ نیز ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اعضای یک ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺘﻤﺪن، اﻧﻌﮑﺎس ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ و از اینرو مسئولان باید راه را برای احقاق حق و حضور گسترده آنان در جامعه و شکوفایی هر چه بیشتر توانمندی هایشان، هموار کنند.

انتهای پیام/
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب: 452108
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *