پیگیری اختصاص سهیمه ۲۰ درصدی واردات کالای اساسی به بندر چابهار

20 مرداد 1397 ساعت 22:51

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: پس‌‎از راه‌اندازی فاز اول بندر شهید بهشتی به دنبال جذب حداکثری کالا و در وهله اول اختصاص حداقل ۲۰ درصد واردات کالای اساسی به بندر چابهار هستیم.



بهروز آقایی در گفت وگو با چهاربهاران اظهار کرد: سالانه ۱۴ میلیون تن کالای اساسی نظیر برنج، نهاد‌های دامی، غلات، ذرت، سویا، روغن خوراکی، جو و گندم به کشور وارد می‌شود.
وی افزود: تمام کشتی‌هایی که کالای اساسی را به کشور وارد می‌کنند، این کالا‌ها را عمدتاً در بنادر خلیج‌فارس ایران تخلیه و بارگیری می‌کنند و این در حالی است؛ تنها بندر اقیانوسی ایران، چابهار به‌واسطه واقع شدن در دهانه ورودی دریای عمان و ورودی خلیج فارس مسیری به‌صرفه‌تر برای پهلوگیری کشتی‌های کالای اساسی حداقل برای استان‌های شرقی و حوزه این بندر است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ۲۰ درصد از ۱۴ میلیون تن کالای اساسی ورودی به ایران سهم استان‌های شرقی حوزه بندر چابهار نظیر سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد و خراسان‌جنوبی است.
آقایی ادامه داد: پس‌از بهره‌برداری از فاز اول بندر شهیدبهشتی عمده تمرکز و توجه ما به بازاریابی و مارکتینگ بندری معطوف شده که این امر می‌تواند با اختصاص واردات کالای اساسی استان‌های شرقی و مرکزی حوزه بندر چابهار آغاز شود.
وی با بیان اینکه اختصاص این سهم، نقش مهمی را در جذب بار و مارکتینگ بندر ایفا می‌کند، گفت: مکاتبات لازم از سوی وزیر راه برای اختصاص واردات ۲۰ درصد کالای اساسی کشور به بندر چابهار انجام گرفته و امیدواریم به‌زودی کشتی‌های حامل کالای اساسی استان‌های حوزه بندر چابهار به‌جای آن که از کنار آب‌راهه چابهار بگذرند و ۷۰۰ مایل از بندر چابهار دورشده و در دیگر بنادر تخلیه کنند مستقیماً به چابهار بیایند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان  ادامه  داد: خوشبختانه در ماه گذشته موفق شدیم کشتی‌های مهم کالای اساسی را در بندر چابهار پهلودهی کنیم و درحال حاضر هم کشتی ۱۶ هزارتنی کالای اساسی در بندر چابهار درحال تخلیه است؛ امیدواریم این روند با جذب ۲۰ درصد کالای اساسی کامل شود.
خبرنگار: حامد رهبر کهخا
انتهای پیام/


کد مطلب: 451862

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/451862/پیگیری-اختصاص-سهیمه-۲۰-درصدی-واردات-کالای-اساسی-بندر-چابهار

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir