۰

معظل حل نشده بی آبی روستاهای چابهار در کنار دریا

سو مدیریت و شاید بی مهری به مردم روستاهای چابهار باعث شده تا بیش از 400 روستا با وجود زندگی در کنار دریا بدون آب شرب همیشه در دسترس زندگی آسوده ای نداشته باشند.
معظل حل نشده بی آبی روستاهای چابهار در کنار دریا

به گزارش چهاربهاران از438 روستای چابهار تنها 16 روستا به صورت شبانه‌روزی آب دارند و بقیه با تانکر آبرسانی می‌شوند، روستاهای نوار ساحلی چابهار با آن که در کنار دریا می باشند ولی بالاترین ضریب فاقد شبکه آبرسانی را در استان تشنه سیستان و بلوچستان دارند؛ هر چند که چابهار موج و مرجان "پیشانی توسعه شرق کشور" لقب گرفته است.
​اداراتی همچون آب و فاضلاب روستایی که قادر به اجرای چنین طرح های لازم الاجرا نیستند می طلبد تا وزرات نیرو مستقیما ورود پیدا کند به طوری که روز گذشته معاونآب و آبفای وزیر نیرو از انتقال آب های این چنین، توسط بخش غیر دولتی و با نظارت وزارت نیرو از دریای عمان به سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان خبر داده بود حال این سوال پیش می آیدکه انتقال آب از چابهار به خراسان پیشکش، 400 روستای مجاور با دریای عمان را دریابید. ​یک روستایی از پیرسهراب در گفت و گو با چهاربهاران اظهار کرداهالی روستاهای چابهار خودشان باید به هر طریق اقدامی برای تأمین آب موردنیازشان انجام دهند در این وضعیت افراد هر قطره آب غیربهداشتی را غنیمتی برای ‌ترکردن لب‌های تشنه خود و خانواده‌شان می‌دانند و با این حال آبی برای مصارف و نیازهای بهداشتی در اختیار ندارند.
​علی هوت با اشاره به آبرسانی با تانکر به روستاهای چابهار افزودانتظار ما از استاندار سیستان و بلوچستان این است که تدبیر جدی را در زَمینه آب ‌آشامیدنی روستاها در حوزه های مختلف روستایی چابهار انجام دهد تا بزرگترین نیاز بشر که در کنارمان در دریای عمان قرار دارد با سهولت در دسترس قرار گیرد.
​دهیار روستای پلان در گفت و گو با چهاربهاران اظهار کردساخت آب شیرین کن در نقاط مختلف و شیرین سازی آب های اقیانوس بیکران؛ تنها راه پایان دادن به بحران بی آبی در شهرها و روستاهای چابهار و کنارک به عنوان تنها بنادر اقیانوسی ایران است و می تواند سالیان متمادی آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت مردم منطقه را تامین کند.
​انور جدگال با اشاره به نحوه ذخیره آب در چابهار افزودمردم چابهار از سالها پیش تاکنون هر ساختمانی که برای سکونت می سازند یک حوض انبار ( آب انبار) برای آن تعبیه می کنند یعنی در واقع 100 درصد واحدهای مسکونی چابهار دارای آب انبار زیرزمینی اند و مردم مجبورند برای ساخت هر آب انبار بیش از چهار تا 6 میلیون تومان هزینه کنند.
​وی با اشاره وجود دریا برای آبرسانی به مردم ادامه داد90 درصد روستاهای چابهار بیش از 50 سال است که حتی از یک متر شبکه آبرسانی هم محروم‌اند و به‌ صورت سقایی آبرسانی‌ می‌شوند؛ روستاهای نوار ساحلی چابهار و مرکز بریس و رمین که قطب‌های مهم صیادی و شیلاتی منطقه و کشور هستند با بیش از 6 هزار نفر جمعیت فاقد هرگونه شبکه آبرسانی هستند.
جدگال خاطرنشان کردبرای عبور از بحران بی‌آبی در بخش کشاورزی، بهداشتی و آشامیدنی دو سد بزرگ پیشین و زیردان برای آبرسانی به بیش از 470 روستای چابهار 20 سال پیش به بهره‌برداری رسید اما تاکنون شبکه پایین‌دستی برای آن‌ها احداث نشده و آب پشت سد بالا استفاده مانده است.
​انتهای پیام
 
سه شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب: 451573
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *