۰

شهرسازی مدرن؛ نیاز امروز چابهار رو به رشد صنعتی است

بندر اقیانوسی چابهار به عنوان دروازه توسعه شرق کشور، امروزه و پس از اتصال ریلی به افغانستان دارای نقشی راهبردی در جهان محسوب می شود.
شهرسازی مدرن؛ نیاز امروز چابهار رو به رشد صنعتی است
به گزارش چهاربهاران، امروز بندر چابهار تنها برای کشور ایران و هند-که سرمایه گذاری مستقیم داشته اند، منفعت نداشته و طبق پیش بینی کارشناسان اهمیتی چند برابر در زمینه ترانزیت کالا به آسیای میانه خواهد داشت.

 در کنار شکوفایی پتانسیل های اقتصادی شاهد رشد سایر توانمندی ها از جمله گردشگری خواهیم بود. روند گردشگری و حضور اتباع سایر کشورها در چابهار امری بدیهی است که نمی توان صرفا به وجود منطقه آزاد اقتصادی تکیه کرد.

وجود پررنگ زاغه نشینی در چابهار متناسب با پیشرفت چابهار در سایر زمینه ها نیست.

از ابتدای سال جاری شاهد عملکرد انفعالی شهرداری در چابهار بوده ایم؛ مصداق این مورد نداشتن برنامه منسجم جهت پیشرفت شهر است که با تغییر سه شهردار و رکود طرح های توسعه شهری عینی شده است.
 
حقوق و وظایف شهرداری و شهروندان و مسئولیت‌های متقابل مدیریت شهری و شهروندان مقوله ای است که نه تنها رو در روی هم نیست بلکه بسان دو بال یک پرنده می باشد.

زیرساخت‌های شهری تسهیلات و خدماتی هستند که برای بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی شهر، بنیادی به شمار رفته و جزو تکمیل‌کننده زندگی جامعه شهری هستند. به بیان دیگر زیرساخت‌های شهری شامل طیف وسیعی از فعالیت‌های ضروری برای عملکرد مؤثر خدمات شهری است که تأثیرات عمده‌ای بر کیفیت زندگی اجتماع محلی، الگوی رشد و چشم‌انداز توسعه اقتصادی دارد .

طی سالیان اخیر(1390) نیز شاهد انتخاب شهردار چابهار به عنوان شهردار نمونه بوده ایم؛ حال سوال برای مردم این است چرا زندگی در چابهار، تصویری از یک شهر عقب مانده را تداعی می کند؟ عدم تجهیزات مناسب ساخت و ساز و مسکن در کنار بی توجهی به زیبایی شهر برای مهمترین بندر استراتژیک ایران، نمی تواند چشم انداز مناسبی را در سطح بین الملل دارا باشد.

از مهمترین راهکارها در زمینه توسعه شهرسازی مدرن می توان به تهیه اسناد بالادستی و نظارت بیشتر در کنار تلاش مسئولان اشاره کرد.

وظایف شهرداری؛ تلاش در حفظ نظافت و سلامت معابر و مجاری آبهای سطح شهر، پرهیز از اشغال پیاده روها و معابر و ایجاد سد معبر، خودداری از تخلیه نخاله ساختمانی و زباله ها در اماکن غیر مجاز، تشریک مساعی با مدیریت شهری در حفظ و ارتقاء سطح بهداشت عمومی جامعه، مشارکت در جلوگیری از رواج پدیده مذموم تکدی گری در سطح شهر، مشارکت و همکاری با مدیریت شهری در ایجاد و گسترش مراکز فرهنگی و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی جامعه، تلاش برای رفع خطر از بناها و دیوارهای خصوصی شکسته و خطرناک واقع در معابر و اماکن عمومی، پرهیز از گذاشتن هر نوع اشیاء در بالکن و ایئانهای مشرف و مجاور به معابر عمومی، خودداری از نصب دودکشهای ساختمانها که به نوعی باعث زحمت و خسارت ساکنین شهر می شود.

امیدواریم با هم افزایی مسئولین شهری و توجه به توسعه متوازن در چابهار شاهد رشد بیشتر و شکوفایی پتانسیل های فراوان این بندر اقیانوسی باشیم.

محمدعلی رحیمی نژاد- کارشناس امور اجتماعی
انتهای پیام/
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب: 451073
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *