۰
سفیر افغانستان در ایران:

چابهار انقلاب و تحولی در تعاملات اقتصادی منطقه‌ ایجاد می‌کند

سفیر افغانستان در ایران با اشاره به اهمیت فوق العاده بندر چابهار در منطقه گفت: این بندر یک کریدور بسیار مهم و فعال، نه تنها برای سه کشور، بلکه برای کشورهای آسیای میانه، حوزه قفقاز و حتی روسیه و اروپا است و اهمیت فوق العاده دارد.
چابهار انقلاب و تحولی در تعاملات اقتصادی منطقه‌ ایجاد می‌کند
به گزارش چهاربهاران، نصیراحمد نور اظهار کرد: پروژه های زیربنایی از جمله خط آهن از چابهار به شبکه خط آهن داخلی ایران و همچنین شبکه خط آهن افغانستان و در امتداد آن به شبکه خط آهن آسیای میانه وصل شود، بدون شک یک تحول و انقلاب در تعاملات اقتصادی منطقه ای ایجاد خواهد شد.

وی افزود: کشورهای متعددی به خصوص در آسیای میانه به بندر چابهار و کریدور متصل به آن علاقمند هستند و در این محور، در حال حاضر بحث خط آهن مزارشریف ـ هرات مطرح بوده که محور آن اتصال به چابهار است.

سفیر افغانستان در ایران در مورد آمادگی های زیربنایی و زیرساختی در بندر چابهار که یک پروژه بزرگ است گفت: تا جایی که دیده می شود، کار خیلی بزرگ و جهادی در بندر چابهار صورت گرفته است و سرمایه گذاری های هنگفت بین المللی نیاز دارد، ولی جمهوری اسلامی ایران تاکنون به تنهایی توانسته کار بزرگی را در این بندر انجام دهد.

 این دیپلمات بلند پایه افغانستان ادامه داد: این بندر یگانه گزینه افغانستان نبوده و قرار هم نیست حکومت یک گزینه را در رقابت با گزینه دیگر مطرح کند.

احمد نور خاطرنشان کرد: رییس جمهور و سایر مقامات افغانستان بارها بر اهمیت حیاتی چابهار تأکید کرده اند، گذشته از این افغانستان به دنبال راه های متعدد دیگر نیز است. حتی ما بنادر پاکستان را منتفی نمی دانیم، ولی این مربوط به پاکستان است که منفعت خود را در همکاری و همگرایی منطقه ای ببیند. اگر ما در یک فضای اعتماد و تبادل منافع با پاکستان قرار بگیریم، همه گزینه هایی که وجود دارد، جایگاه خود را خواهد داشت و هیچ کدام، بدیل دیگری نخواهد بود؛ بلکه هر کدام از این گزینه ها در اتصال منطقه ای و کاهش هزینه ها، مؤثریت خاص خود را دارد.

انتهای پیام/ ف
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب: 451041
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *