مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خبر داد؛

افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی با حضور رئیس جمهور/ظرفیت بندر به 8.5 تن ارتقا یافت

7 آذر 1396 ساعت 12:27

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: رئیس جمهور برای افتتاح فاز اول بندر شهید بهشتی تا کمتر از دو هفته دیگر وارد چابهار می شود و برای آماده سازی و افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار حدود یک میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام داده است.


به گزارش چهاربهاران، بهروز آقایی در نشست خبری با خبرنگاران مختلف کشوری در چابهار اظهار کرد: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ کالا دارد و بهترین و کم هزینه ترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است.
وی با بیان اینکه ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار پس از افتتاح فاز نخست به 8.5 میلیون تن خواهد رسید، افزود: هم اینک کشتی های 100 هزار تنی قابلیت پهلوگیری در این بندر را دارند.
وی در خصوص بهره برداری فاز نخست بندر شهید بهشتی عنوان کرد: بندر چابهار آماده بهره برداری است و به زودی با حضور رئیس جمهوری، مقامات کشوری و مهمانان خارجی به بهره برداری خواهد رسید.
آقایی ادامه داد: یک میلیون و 100 هزار تن گندم اهدایی دولت هند به افغانستان از طریق چابهار وارد و حمل خواهد شد که هم اینک 110 هزار تن گندم اهدایی کشور هند به افغانستان از طریق این بندر در حال انتقال می باشد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در مجموع 47 هزار کانتینر گندم اهدایی هند به افغانستان با 47 هزار کامیون از طریق جاده ترانزیتی چابهار- میلک به افغانستان حمل می شود.
آقایی به مزیت های بندر چابهار اشاره کرد و گفت: زیرساخت های کنونی و پس کرانه ای در حال توسعه بندر چابهار نگاه جدید شرکت های کشتیرانی منطقه و جهان را برای رسیدن به بازارهای کشورهای CIS (کشورهای آسیای میانه) و افغانستان از تمرکز بر خلیج فارس خارج و به دریای عمان و بین بنادر چابهار، صحار و گوادر معطوف می کند.
وی افزود: اجرا و تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان - سرخس، خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار، پتروشیمی توسعه نگین مَکُّران، ایجاد صنایع فولاد، ساخت فرودگاه بین المللی چابهار و همچنین توسعه بنادر کشورهای همسایه از جمله عمان (بندر صحار) و پاکستان (گوادر) می تواند نقش مهمی برای جذب سرمایه گذاران داخلی وخارجی وتوسعه تجارت و ترانزیت داشته باشند.
وی بیان کرد: در همین راستا حرکت به سمت آسان تر کردن قوانین مناطق ویژه اقتصادی در بنادر شهید بهشتی و کلانتری به منظور تسهیل سرمایه گذاری و ارائه خدمات بندری ارزان و سریع و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ترمینال مواد معدنی، مخازن نگهداری مواد پتروشیمی و نفتی و ساخت اسکله های اختصاصی نفتی علاوه بر فراهم کردن زمینه رسیدن به افق های برتر منطقه ای، تعیین کننده نقش کلیدی بندر چابهار به عنوان موتور مولد توسعه سواحل مکران و محور شرق کشور و دروازه طلایی ترانزیتی به کشورهای CIS و افغانستان است.
وی گفت: چابهار فاصله نزدیکی با افغانستان محصور در خشکی دارد و این کشور را می تواند به آب های اقیانوسی متصل و انواع کالاهای آن (معادن، محصولات کشاورزی و خشکبار) را به دنیا صادر کند.
وی بیان کرد: بزودی این منطقه راهبردی به قطب اقتصاد و تجارت تبدیل خواهد شد و شاهد اشتغال و توسعه خواهیم بود.
وی گفت: بندر چابهار محدودیتی برای توسعه ندارد و یک بندر مطمئن در حوزه ترانزیت، صادرات، واردات و ترانشیپ به کشورهای همجوار ایران است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بندر چابهار ظرفیت خوبی برای بانکرینگ(سوخت رسانی به کشتی عبوری) دارد و در این زمینه مطالعات لازم از سوی سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده و یک شرکت سوئدی نیز برای این کار ابراز تمایل کرده است.
آقایی تصریح کرد: در صورت ترانزیت و ترانشیپ کالا در بندر چابهار با بندر صحار عمان یک مرحله عملیات تخلیه وبارگیری کمتر از سایر بنادر است.
وی در خصوص هزینه های تخلیه و بارگیری بندر چابهار تشریح کرد: هزینه تخلیه کالا در بندر شهیدبهشتی هزار دلار به ازای هر کانتینر ارزانتر از بندر گوادر پاکستان و 1.5 میلیون تومان ارزان تر از بندر شهید رجایی است.
وی 95 درصد از نیازمندی های افغانستان را از طریق واردات عنوان کرد و ادامه داد: بندر چابهار می تواند بهترین مسیر برای ترانزیت کالاهای افغانستان باشد به طوری که 2 میلیارد تن مواد معدنی و سنگ های قیمتی در افغانستان می تواند از طریق چابهار به دنیا حمل شود.
وی تصریح کرد: از سال 94 تا 96 بیش از 41 میلیون تن کالای اساسی وارد ایران شده است، بندر چابهار با قرارگرفتن در شمال اقیانوس هند و شرقی ترین نقطه سواحل کشور موسوم به سواحل مکران از نظر جایگاه حمل ونقل چند وجهی بین المللی در مسیر 2 کریدور شمال-جنوب و شرقی-غربی واقع است و دروازه طلایی ترانزیت به کشورهای cis (کشورهای آسیای میانه) و افغانستان به حساب می آید.
وی تصریح کرد: در فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار 15 میلیون مترمکعب لایروبی، 203 هکتار استحصال اراضی جدید، هزار و 650 طول موج شکن و ساخت هزار و 700 متر اسکله انجام شده و عمق حوضچه آن نیز 16,5 مترمربع است.
وی با بیان اینکه از سه سال گذشته تجهیزات در چهار بخش وارد کشور شده و در حال نصب است،خاطرنشان کرد: در مجموع با تکمیل پنج فاز این طرح سالانه 82 میلیون تن تخلیه و بارگیری در این بند انجام می شود.
آقایی تاکید کرد: 85 میلیون دلار سرمایه گذاری هندی ها برای تامین تجهیزات در حال ابلاغ قرارداد است و تا ماه آینده قرارداد نهایی خواهد شد، قرارداد هندی ها 10 سال و به حالت bot (طراحی ساخت واجرا) است.
وی اذعان کرد: راه آهن چابهار- زاهدان 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و انتظار می رود شبکه ریلی تا سه سال آینده به چابهار برسد و تحولی در ترانزیت کالا رخ دهد.
انتهای پیام/ک


کد مطلب: 450692

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/450692/افتتاح-فاز-نخست-بندر-شهید-بهشتی-حضور-رئیس-جمهور-ظرفیت-8-5-تن-ارتقا-یافت

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir