۰
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خبر داد؛

افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی با حضور رئیس جمهور/ظرفیت بندر به 8.5 تن ارتقا یافت

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: رئیس جمهور برای افتتاح فاز اول بندر شهید بهشتی تا کمتر از دو هفته دیگر وارد چابهار می شود و برای آماده سازی و افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار حدود یک میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام داده است.
افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی با حضور رئیس جمهور/ظرفیت بندر به 8.5 تن ارتقا یافت
به گزارش چهاربهاران، بهروز آقایی در نشست خبری با خبرنگاران مختلف کشوری در چابهار اظهار کرد: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ کالا دارد و بهترین و کم هزینه ترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است.
وی با بیان اینکه ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار پس از افتتاح فاز نخست به 8.5 میلیون تن خواهد رسید، افزود: هم اینک کشتی های 100 هزار تنی قابلیت پهلوگیری در این بندر را دارند.
وی در خصوص بهره برداری فاز نخست بندر شهید بهشتی عنوان کرد: بندر چابهار آماده بهره برداری است و به زودی با حضور رئیس جمهوری، مقامات کشوری و مهمانان خارجی به بهره برداری خواهد رسید.
آقایی ادامه داد: یک میلیون و 100 هزار تن گندم اهدایی دولت هند به افغانستان از طریق چابهار وارد و حمل خواهد شد که هم اینک 110 هزار تن گندم اهدایی کشور هند به افغانستان از طریق این بندر در حال انتقال می باشد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در مجموع 47 هزار کانتینر گندم اهدایی هند به افغانستان با 47 هزار کامیون از طریق جاده ترانزیتی چابهار- میلک به افغانستان حمل می شود.
آقایی به مزیت های بندر چابهار اشاره کرد و گفت: زیرساخت های کنونی و پس کرانه ای در حال توسعه بندر چابهار نگاه جدید شرکت های کشتیرانی منطقه و جهان را برای رسیدن به بازارهای کشورهای CIS (کشورهای آسیای میانه) و افغانستان از تمرکز بر خلیج فارس خارج و به دریای عمان و بین بنادر چابهار، صحار و گوادر معطوف می کند.
وی افزود: اجرا و تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان - سرخس، خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار، پتروشیمی توسعه نگین مَکُّران، ایجاد صنایع فولاد، ساخت فرودگاه بین المللی چابهار و همچنین توسعه بنادر کشورهای همسایه از جمله عمان (بندر صحار) و پاکستان (گوادر) می تواند نقش مهمی برای جذب سرمایه گذاران داخلی وخارجی وتوسعه تجارت و ترانزیت داشته باشند.
وی بیان کرد: در همین راستا حرکت به سمت آسان تر کردن قوانین مناطق ویژه اقتصادی در بنادر شهید بهشتی و کلانتری به منظور تسهیل سرمایه گذاری و ارائه خدمات بندری ارزان و سریع و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ترمینال مواد معدنی، مخازن نگهداری مواد پتروشیمی و نفتی و ساخت اسکله های اختصاصی نفتی علاوه بر فراهم کردن زمینه رسیدن به افق های برتر منطقه ای، تعیین کننده نقش کلیدی بندر چابهار به عنوان موتور مولد توسعه سواحل مکران و محور شرق کشور و دروازه طلایی ترانزیتی به کشورهای CIS و افغانستان است.
وی گفت: چابهار فاصله نزدیکی با افغانستان محصور در خشکی دارد و این کشور را می تواند به آب های اقیانوسی متصل و انواع کالاهای آن (معادن، محصولات کشاورزی و خشکبار) را به دنیا صادر کند.
وی بیان کرد: بزودی این منطقه راهبردی به قطب اقتصاد و تجارت تبدیل خواهد شد و شاهد اشتغال و توسعه خواهیم بود.
وی گفت: بندر چابهار محدودیتی برای توسعه ندارد و یک بندر مطمئن در حوزه ترانزیت، صادرات، واردات و ترانشیپ به کشورهای همجوار ایران است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بندر چابهار ظرفیت خوبی برای بانکرینگ(سوخت رسانی به کشتی عبوری) دارد و در این زمینه مطالعات لازم از سوی سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده و یک شرکت سوئدی نیز برای این کار ابراز تمایل کرده است.
آقایی تصریح کرد: در صورت ترانزیت و ترانشیپ کالا در بندر چابهار با بندر صحار عمان یک مرحله عملیات تخلیه وبارگیری کمتر از سایر بنادر است.
وی در خصوص هزینه های تخلیه و بارگیری بندر چابهار تشریح کرد: هزینه تخلیه کالا در بندر شهیدبهشتی هزار دلار به ازای هر کانتینر ارزانتر از بندر گوادر پاکستان و 1.5 میلیون تومان ارزان تر از بندر شهید رجایی است.
وی 95 درصد از نیازمندی های افغانستان را از طریق واردات عنوان کرد و ادامه داد: بندر چابهار می تواند بهترین مسیر برای ترانزیت کالاهای افغانستان باشد به طوری که 2 میلیارد تن مواد معدنی و سنگ های قیمتی در افغانستان می تواند از طریق چابهار به دنیا حمل شود.
وی تصریح کرد: از سال 94 تا 96 بیش از 41 میلیون تن کالای اساسی وارد ایران شده است، بندر چابهار با قرارگرفتن در شمال اقیانوس هند و شرقی ترین نقطه سواحل کشور موسوم به سواحل مکران از نظر جایگاه حمل ونقل چند وجهی بین المللی در مسیر 2 کریدور شمال-جنوب و شرقی-غربی واقع است و دروازه طلایی ترانزیت به کشورهای cis (کشورهای آسیای میانه) و افغانستان به حساب می آید.
وی تصریح کرد: در فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار 15 میلیون مترمکعب لایروبی، 203 هکتار استحصال اراضی جدید، هزار و 650 طول موج شکن و ساخت هزار و 700 متر اسکله انجام شده و عمق حوضچه آن نیز 16,5 مترمربع است.
وی با بیان اینکه از سه سال گذشته تجهیزات در چهار بخش وارد کشور شده و در حال نصب است،خاطرنشان کرد: در مجموع با تکمیل پنج فاز این طرح سالانه 82 میلیون تن تخلیه و بارگیری در این بند انجام می شود.
آقایی تاکید کرد: 85 میلیون دلار سرمایه گذاری هندی ها برای تامین تجهیزات در حال ابلاغ قرارداد است و تا ماه آینده قرارداد نهایی خواهد شد، قرارداد هندی ها 10 سال و به حالت bot (طراحی ساخت واجرا) است.
وی اذعان کرد: راه آهن چابهار- زاهدان 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و انتظار می رود شبکه ریلی تا سه سال آینده به چابهار برسد و تحولی در ترانزیت کالا رخ دهد.
انتهای پیام/ک
سه شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب: 450692
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *