۰
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار:

ترانزیت و پتروشیمی ماموریت وظرفیت مهم منطقه آزاد چابهار/ هدف گذاری ۱۰ میلیون تنی فولاد/ رونمایی از اولین شهرک تخصصی خرمای کشور در چابهار

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار گفت: از مهم ترین ماموریت و ظرفیت های منطقه آزاد تجاری چابهار ترانزیت کالا و پتروشیمی و فولاد است.
22
22
به گزارش چهاربهاران، عبدالرحیم کردی با اشاره به اینکه چابهار به عنوان پیشانی و ورودی به آب های آزاد است اظهار کرد: بندر چابهار ظرفیتی دارد که تقریبا از دید و نگاه هیچ تحلیل گر استراتژیکی دور نیست، چابهار موقعیت استراتژیکی با حضور بندر شهید بهشتی و طرح توسعه ای که سازمان بنادر و دریانوردی در دستور کار دارد شرایط ویژه ای پیدا کرده است.
وی افزود: مناطق آزاد بر اساس تعریف و مفهوم فضاهایی که در پشت بنادر برای توسعه و رونق بنادر شکل می گیرند، طبیعتا در 20سال گذشته چابهار به عنوان منطقه آزاد چابهار شناسایی و معرفی شده است به دلیل آن اشکالات زیرساختی که در حوزه بندر وجود داشته و ظرفیت و عمقی که برای ورود و خروج کشتی ها که می توانستند باشند به این دلیل نه بندر شهید بهشتی و نه منطقه آزاد نتوانسته اند به آن جایگاه واقعی برسند.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار بیان کرد: از چند سال قبل جریان متفاوت شده است نگاه بلند و تیز بین مقام معظم رهبری به سمت سواحل مکران آمد و ایشان در سیاست های ابلاغی برنامه ششم تاکید ویژه ای برتوسعه سواحل مکران داشته اند از سواحل مکران به عنوان گنج پنهان یاد کرده اند طبیعتا ادبیات و نگاه و نگرش به بندر چابهار متفاوت شد.
افزایش چهار برابری ظرفیت تخلیه کالادر بندر چابهار
وی با اشاره به توسعه و ظرفیت بندر شهید بهشتی تصریح کرد: تا پایان امسال یا حداکثر تا بهارسال آینده بندر شهید بهشتی حداکثر با ظرفیت 8.5 میلیون تن مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و این ظرفیت یعنی چهار برابر ظرفیت فعلی و در حال حاضر ظرفیت حدود 2میلیون تن است که از این ظرفیت کامل استفاده نمی شود تا بهار سال آینده 8.5 میلیون تن را در بندر شهید بهشتی خواهیم داشت.
ترانزیت، پتروشیمی و فولاد ماموریت و ظرفیت مهم منطقه آزاد چابهار
کردی خاطرنشان کرد: منطقه آزاد چابهار با یک ماموریت ویژه ای در سه سال گذشته مورد بازنگری قرار گرفته آسیب شناسی شده و باز تعریفی در ماموریت ها صورت گرفته است؛ باز تعریف ماموریت های مناطق آزاد، هریک از مناطق آزاد در یک موضوعی که مزیت رقابتی وتوان و ظرفیت دارد ماموریت پیدا کرده است، ماموریت منطقه آزاد چابهار حمل و نقل و ترانزیت، پتروشیمی، بسته بندی مواد غذایی و صادرات و صادرات، خودرو و فولاد است.
هدف گذاری 10 میلیون تنی فولاد در چابهار
وی ادامه داد: خوشبختانه اقدامات بسیار مفیدی و ارزشمندی در سه سال گذشته در حوزه زیرساخت های استقرار این ماموریت ها صورت گرفته است ما ظرفیت هدف گذاری 10میلیون تن را برای فولاد در سواحل مکران داریم در چهار مجموعه فولاد در چابهار شرکت ها ثبت شده است در حال برنامه ریزی و اجرایی هستند یکی از آنها که فولاد مکران است در حال اجرا در چابهار می باشد از 17 تا پلنتی که در مجموعه پتروشیمی پیش بینی شده 6پلنت مجوز محیط زیست را گرفته اند و ما قبل از پایان سال شاهد کارگاه بزرگ اجرایی در مجموعه پتروشیمی خواهیم بود.
رونمایی از اولین شهرک تخصصی خرمای کشور در چابهار
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار از ایجاد اولین شهرک تخصصی خرما در چابهار خبر داد و گفت: ما اولین شهرک تخصصی خرما را در چابهار برنامه ریزی کرده ایم رونمایی از این طرح نیمه دوم آذر ماه در نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری انجام خواهد شد این شهرک فاز یک آن براساس 250هزار تن خرمای تولیدی منطقه است، این رقم برای این شهرک که 50واحد در فاز اول  پیش بینی کرده ایم بسیار می تواند ظرفیت خوبی باشد مطالعات امکان سنجی انجام شده است محصولاتی که پیش بینی شده است از بسته بندی تا خوراک دام برنامه ریزی شده است آنچه که از خرمایی که از مزارع جمع بندی می شود وارد شهرک می شود هیچ چیز جزء محصول خارج نخواهد شد.
این اتفاقات بزرگ در زندگی و اقتصاد جنوب بلوچستان اثر بسیار موثر و قابل ملاحظه ای خواهد داشت
کردی در ادامه تشریح فعالیت های منطقه آزاد چابهار اظهار کرد: در حوزه بسته بندی مواد غذایی در بخش برنج به عنوان یک مزیت رقابتی فعال هستند، حدود 15 واحد ثبت شده برنج داریم که 7تای آن فعال هستند هر واحد فرآوری برنج بین 60تا 70نفر نیروی کار را در خود دارد.
رونمایی از شهرکهای تخصصی برنج، خرما و لوازم پزشکی در چابهار
وی بیان کرد: با برنامه ریزی ها و بر اساس مطالعات کامل علمی و امکان سازی در یکسال گذشته این شهرک هم به لحاظ تمرکز نظارت و خدمات مشترکی که دارند از جمله آزمایشگاه و جمع آوری ضایعات و محصولات جانبی که از این ها حاصل خواهد شد اثر بسیار موثری را در پایان این محصولات در قیمت های تمام شده می گذارد.
مدیرعامل منطقه آاد چابهار ادامه داد: ظرفیت دیگر در صنایع کوچک است که نقش بسیار مهمی را دارند ایجاد شهرک تولید و لوازم پزشکی را در دستور کار قرار داده ایم و مذاکراتی رو با سرمایه گذاران و مشاورانی که در این زمینه تجربه و دانش و تخصص دارند صورت گرفته و در حال برنامه ریزی برای اجرای آنها هستیم هرسه این شهرک ها در پایان آذر ماه طرح کلی آنها قابل رونمایی باشد که در اختیار باشد بتوانیم این ظرفیت و سرمایه گذاری را در اختیار سرمایه گذاران خرد به ویژه سرمایه گذاران بومی منطقه قرار بدهیم و این تحول در اقتصاد منطقه به وجود آید.
ما می گوییم اگر قرار است توسعه ای در منطقه و چابهار اتفاق بیفتد حتما باید مردم منطقه در این توسعه چه در حوزه اشتغال و یرمایه گذاری سهم داشته باشند.
ایجاد مزرعه خورشیدی در چابهار
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ادامه داد: تا پایان سال جاری مزرعه خورشید تولید برق به بهره برداری می رسد و طرح های اقتصادی و تجاری نیز در حال کار هستند.
چابهار مرکز تولید خودروهای صنعتی در کشور خواهد شد/ هدف گذاری برای تولید خودروهای صنعتی کشور در چابهار
کردی با اشاره به بحث خودرو که یکی از هدف گذاری های منطقه است بیان کرد: مطالعات صنعت خودرو در گذشته انجام شده است منتها عملیاتی نشده و تلاش جدی داریم این هدف را عملیاتی کنیم و شیوه و راهکاری که برای این عملیاتی کردن  آن در پی داریم و تاثیر بسزایی دراشتغال منطقه خواهد داشت.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار که پرسید: "طبق گفته آقای ترکان ایران خودرو و سایپا این فضا را برای این صنعت در چابهار نمی دهند" گفت: در همه جای دنیا صنعت خودرویی که راه اندازی می شود اول از مونتاژ شروع می شود، به اعتقاد من ایران خودرو و سایپا دو خودرو ساز بومی و ملی هستند اما می شود به سمت تولید خودروهایی رفت که در سبد تولید آنها نیستند ما به دنبال رقابت با سایپا و ایران خودرو نیستیم ما برنامه ریزی داریم که به سمت خودروهای صنعتی و خاص برویم خودرو هایی که این دو خودروساز تولید نمی کنند و بازار هدف ما بازار داخل نیست.
به گفته کردی؛ تمرکز جدی و هدف گزاری ما براین حوزه تمرکز بر فعال شدن بر ظرفیت های خالی صنایعی است که در منطقه وجود دارد.
ماوریت ما برای رونق اقتصاد افغانستان، اثرگذاری به منطقه آزاد چابهار است
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در جواب این سئوال "توافق نامه ای که میان ایران هند و افغانستان شکل گرفت بخشی از آن روند بازسازی افغانستان است دقیقا برنامه شما در این موضوع چه است و برای چه کاری مشارکت دارید؟" افزود:عوامل بسیار زیادی برای باز سازی یک کشور وجود دارد ما در بازسازی اقتصاد افغانستان می توانیم موثر باشیم به این معنا بخشی از پشتیبانی های اقتصادی را برای کشور افغانستان بتوانیم در چابهار انجام دهیم.
عبدالرحیم کردی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال افغانستان یکی از غنی ترین معادن دنیا است سنگ های قیمیت و معدنی انجام دهیم بجای خام فروشی به کشورهای چین ایتالیا و به کشورهای دیگرما با تجار مذاکره کرده ایم و بتوانیم در ایران امکانات و فرآیند تبدیل آنها را از خام ارائه کنیم حتی در بحث میوه ها نقطه واسط خوب با مسیری کوتاه و زمان خیلی کم می توانیم انجام دهیم در چابهار بسته بندی و فرآوری شود و موانع برطرف شوند.
ماموریت ما در این توافق در اقتصاد افغانستان کمک به رونق اقتصاد افغانستان و روند بازسازی و اثر گذار بر منطقه آزاد تجاری چابهار خواهد بود.
وی گفت: ایجاد شهرک چای توسط سرمایه گذاران کشور کنیا شرکت کننده در اجلاس آیورا از جمله دستاوردهای این اجلاس است و نگاه آنان به فعالیت تجاری واقتصادی جلب شده بود.
انتهای پیام/
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب: 423357
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *