۰

امضای تفاهم نامه همكاری بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری چابهار گفت: تفاهم نامه همكاری بین این سازمان و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای مشاركت، همكاری و استفاده از ظرفیت‌ها و امكانات طرفین در ایجاد پارك علم و فناوری تخصصی در این منطقه و به منظور حمایت از گسترش و توسعه شركت‌های دانش بنیان و تجاری‌سازی محصولات دانش بنیان در بازارهای داخلی و بین‌المللی منعقد شد.
33
33
به گزارش چهاربهاران، حامدعلی مبارکی اظهار کرد: ارائه مشاوره و همكاری درخصوص انجام مطالعات اولیه، راه اندازی و طراحی پارك و نظارت بر آن، فراهم كردن امكان استفاده واحدهای فناور مستقر در پارك از تجهیزات آزمایشگاه‌ها، كارگاه‌های تخصصی و سایر امكانات دانشگاه‌های منطقه در چارچوب قوانین و دستورالعمل‌های مربوطه، همكاری و مشاركت در ارائه خدمات آموزشی به واحدهای فناور، همكاری با سازمان در زمینه توسعه، بومی سازی و انتقال فناوری ها و دانش های فنی توسعه واحدهای فناور به صنایع و بنگاه های اقتصادی و مرتبط با صنعت و همكاری و مشاوره در زمینه بازاریابی داخلی و خارجی و صادرات محصولات دانش بنیان و دستاوردهای واحدهای فناور از جمله تعهدات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از مفاد این تفاهم نامه هستند.
وی با اشاره به اینکه مدت اعتبار این تفاهم نامه از تاریخ انعقاد به مدت پنج سال است كه با اعلام قبلی و موافقت طرفین قابل تمدید و یا فسخ و ابطال می باشد افزود: همچنین تصویب موضوع ایجاد پارك علم و فناوری تخصصی در هیئت مدیره سازمان، انجام مطالعات اولیه طراحی و راه اندازی پارك از طریق تیم مشاوره ای مورد تأیید وزارت علوم، تدوین برنامه كسب و كار پنج ساله تأسیس و راه اندازی پارك، استفاده از ظرفیت دانشگاه های منطقه و نواحی هم جوار جهت هدایت و تشویق اعضای هیئت علمی، دانشجویان و دانش آموختگان در دستیابی به یافته های پژوهشی منجر به فناوری، كمك به ایجاد كریدور صادرات كالاها و خدمات دانش بنیان، بازاریابی محصولات و خدمات ارائه شده از سوی شركت های دانش بنیان و واحدهای فناور سراسر كشور و راه اندازی سامانه های تخصصی و حمایت از صادرات محصولات شركت های فناور و دانش بنیان مستقر در مراكز رشد و پارك های علم و فناوری، برخی از مفاد مورد تعهد سازمان در این تفاهم نامه همكاری می‌باشند.
درآیین امضای این تفاهم نامه که در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شد معاون پژوهش و فناوری این وزارت خانه  اظهار داشت: یكی از سیاست‌های اساسی كه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دنبال می‌كند، استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشی در راستای توسعه اقتصاد علمی در كشور است.
"وحید احمدی" با اشاره به اینكه باید از ظرفیت‌های علمی در رسیدن به اقتصاد دانش بنیان بهره برد تصریح كرد: در دنیای امروز سرمایه‌های فكری، خلاقیت‌ها و ظرفیت‌های دانش نقش اساسی را ایفا می كنند و در دنیای پیشرفته كنونی بیش از 85% سرمایه‌های اصلی كه حركت دهنده اقتصاد است سرمایه‌های دانشی (فكر بنیان) می‌باشد.
"احمدی "خاطرنشان كرد: منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار ظرفیت و پتانسیل بالایی دارد و می‌تواند دروازه‌ای برای ارتباط حوزه فناوری با دیگر كشورهای جهان باشد.
در ادامه نشست مدیر کل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینكه هم اكنون 39 پارك علم و فناوری در سراسر كشور مشغول فعالیت می باشند اظهار داشت: هم اكنون در هر استان حداقل یك پارك علم و فناوری داریم.
خسرو پیری افزود: بیش از 170 مركز رشد در حوزه های مختلف تاسیس شده و بیش از 4000 شركت دانش بنیان و فناور در پارك های علم و فناوری مستقر هستند كه این امر سبب اشتغال 30 هزار نفر شده است.
"پیری" با بیان اینكه مناطق آزاد تجاری – صنعتی، مناطقی هستند كه به صورت خاص و ویژه از لحاظ ایجاد پارك علم و فناوری مورد بررسی قرار می گیرند تصریح كرد: پارك‌های علم و فناوری دارای پتانسیل بالایی می‌باشند، چرا كه جوانان خوش فكر و خلاق وارد این حوزه شده و به امید خدا اقتصاد جدیدی در كشور رقم خواهد خورد.
وی خاطرنشان كرد: بحث توسعه پارك‌های علم و فناوری مناطق آزاد جزو سیاست های اولویت‌دار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت پژوهش و فناوری این وزارتخانه است كه امید است با ایجاد پارك هایی با حوزه های تخصصی مختلف كه بر اساس مزیت های منطقه‌ای، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به وجود می‌آید، نه تنها باعث توسعه منطقه شوند بلكه موجب توسعه ملی و اثرگذاری در سطح منطقه و بین‌المللی شود.
وی افزود: منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار جزو مناطق استراتژیك كشور است و امیدواریم با ایجاد پارك علم و فناوری تخصصی در این منطقه فضای مطلوب اقتصادی و همكاری بین كشورهای منطقه ایجاد شود.
شایان ذکر است این تفاهم‌نامه همكاری به منظور زمینه‌سازی تحقق اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان زیرساخت اصلی مقاوم‌سازی اقتصاد ملی و در راستای سیاست‌های كلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری و نیز اهداف و سیاست‌های دولت در جهت دهی سرمایه‌های اجتماعی از جمله دانش آموختگان جوان و تولیدكنندگان به سوی كسب و كارهای دانش بنیان توسط دكتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و مهندس حامدعلی مباركی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار به امضا رسید.
 
سه شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب: 423167
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *