۰
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان چابهار:

اجازه ورود فرآورده‌های گوشتی حرام و غیر بهداشتی را به سفره‌های مردم نخواهیم داد

رئیس دامپزشکی شهرستان چابهار گفت: با نظارت مستمری که همکاران ما با همکاری دیگر ارگان‌ها در سطح شهر و مراکز تولید فرآورده‌های گوشتی دارند اجازه ورود گوشت‌های ممنوعه را به مراکز فروش نخواهیم داد.
اجازه ورود فرآورده‌های گوشتی حرام و غیر بهداشتی را به سفره‌های مردم نخواهیم داد
داریوش سرگزی در گفتگو با چهاربهاران اظهار کرد: با قاطعیت این اطمینان خاطر را به شهروندان محترم می‌دهیم که به‌عنوان متولی سلامت فرآورده‌های خام دامی با مشارکت ارگان‌های مرتبط و همراهی مردم  به‌هیچ‌عنوان اجازه ورود فرآورده غیربهداشتی و غیرشرعی را از طریق مراکز تولید و عرضه به سفره شهروندان نخواهیم داد.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی سازمان دامپزشکی نظارت بر سلامت فرآورده‌های خام دامی و تأمین سلامت و امنیت غذایی جامعه است، تصریح کرد: در این راستا نظارت مستمر کارشناسان دامپزشکی بر کلیه مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های خامی دامی شامل کشتارگاه‌های دام و طیور، مراکز بسته‌بندی، قصابی‌ها، مراکز عرضه مرغ و ماهی، رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی به‌صورت شبانه‌روزی وجود دارد.

سرگزی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۷۰۰ مورد بازدید از تمامی مراحل تولید، توزیع، حمل و عرضه فرآورده‌های خام دامی در سطح شهرستان چابهار و دشتیاری صورت‌گرفته است، خاطرنشان کرد:  در طی این بازدیدها بیش از ٤ هزار کیلوگرم فرآورده غیربهداشتی جهت خروج  از چرخه مصرف انسانی ضبط و معدوم گردیده و  تعداد ۶ پرونده تعزیری به علت تخلفات بهداشتی برای مراکز عرضه  تشکیل گردیده است.

وی ادامه داد: همچنین دو کشتارگاه صنعتی دام موجود در منطقه پس از سال‌ها تعطیلی با پیگیری‌های صورت‌گرفته به چرخه تولید  بازگشته و کار ذبح دام تحت نظارت بهداشتی و شرعی دامپزشکی در این دو واحد صورت می‌گیرد، از طرفی کشتارگاه سنتی و میدان عرضه دام کشتارگاه نیز به‌زودی جهت ارائه خدمات با پیگیری دستگاه‌های متولی آغاز به کار خواهد کرد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان چابهار با بیان اینکه شهرستان چابهار به دلیل بهره‌بردن از شرایط خاص جغرافیایی همواره زیستگاه گونه‌های مختلف حیوانات اهلی و وحشی و پناهگاه خیلی از گونه‌های حیات‌وحش محسوب می‌شود، تصریح کرد: وجود گراز در حیات‌وحش مورد دور از انتظاری نیست و همه آحاد جامعه در کنار دستگاه‌های متولی موظف به حفاظت و حراست از محیط‌زیست و سرمایه‌های حیات‌وحش منطقه هستند و در صورت رخداد هر گونه تخطی و شکار غیرمجاز توسط ارگان‌های مرتبط برخورد قانونی لازم با متخلفین صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه گونه‌هایی از قبیل گراز در آموزه‌های دینی ما به‌عنوان حیواناتی نجس العین معرفی می‌شوند، اظهار کرد:  مصرف گوشت چنین حیواناتی به لحاظ شرعی حرام است از طرفی به دلیل فسادپذیری بالا، عمر ماندگاری کم، بوی نامطبوع، همه چیز خواری حیوان و بعضاً تغذیه از جوندگانی نظیر موش و.... درصد آلودگی با بیماری‌های مشترک انسان و دام خصوصاً آلودگی‌های انگلی بسیار بالاست و شکار چنین حیواناتی تحت‌تأثیر برخی باورهای غلط و اعتقادات خرافی می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری بر سلامت انسان وارد نماید.

سرگزی با اشاره به اینکه گرازها به دلیل همه چیز خواری که در طبیعت وحشی انجام می‌دهند بیشترین میزان آلودگی به انگل تریشینلا را دارند (حتی بیشتر از خوک)، تصریح کرد: به همین دلیل مصرف گوشت گراز حتی در کشورهایی غربی ممنوع بوده و توصیه نمی‌شود و در استان سیستان و بلوچستان به دلیل باورهای دینی و مذهبی مردم احتمال شکار چنین حیواناتی به‌ندرت است و نظارت‌های مستمر از واحدهای عرضه به‌هیچ‌عنوان اجازه ورود چنین محصولی را به سبد غذایی جامعه نمی‌دهد و تا کنون نیز گزارش مشابهی دراین‌خصوص نداشتیم.

سرگزی با بیان اینکه مردم گوشت موردنیاز خود را مراکز مجاز و مورد تأیید دامپزشکی تهیه نمایند، خاطرنشان کرد: دیگر مواردی به شهروندان در زمان خرید فرآورده‌های گوشتی باید بررسی کنند وجود مهر دامپزشکی نشانه سلامت بهداشت و شرعی گوشت است، همچنین سامانه ۱۵۱۲ اداره دامپزشکی آماده دریافت گزارش‌ها، پیشنهادات و انتقادات شهروندان محترم می‌باشد.

انتهای خبر/
 
يکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب: 458080
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *