۰
رئیس سازمان انتقال خون شهرستان چابهار:

بیماران تالاسمی ۶۰ درصد از مصرف خون کل شهرستان را به خود اختصاص داده‌اند

رئیس سازمان انتقال خون شهرستان چابهار گفت: با درنظرگرفتن حدود ۶۷۰ بیمار تالاسمی در شهرستان چابهار بیشترین مصرف واحدهای خونی برای این بیماران است.
بیماران تالاسمی ۶۰ درصد از مصرف خون کل شهرستان را به خود اختصاص داده‌اند
 حسین سرگلزایی در گفتگو با خبرنگار چهاربهاران، اظهار کرد:  در مردادماه سال ۱۳۵۳سازمان انتقال خون ایران باهدف سامان‌بخشیدن به وضع آشفته خون‌رسانی و به‌منظور ترویج فرهنگ اهدا تهیه و تأمین خون و فرآورده‌های سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند به‌خصوص مبتلایان به تالاسمی و هموفیلی و لوسمی به وجود آمد.

وی با بیان اینکه پایگاه انتقال خون چابهار واقع در جنوب شرق کشور مسئول تأمین خون و فرآورده‌های خونی منطقه وسیع از استان شامل چابهار، دشتیاری، قصرقند، نیک‌شهر و زرآباد می‌باشد، خاطرنشان کرد: جمعیت شهرستان چابهار حدوداً ۲۳۶ هزار نفر است که ۵۰ درصد جمعیت را بانوان تشکیل می‌دهند وسعت منطقه پراکندگی قالب جمعیت در روستاها شناور بودن جمعیت شهری به دلیل فعالیت‌های اقتصادی و عمرانی ملی و تردد مرزی ساکنین از طریق مرزهای آبی و زمینی با کشور پاکستان از عوامل مهم تأثیرگذار در این منطقه است.

رئیس سازمان انتقال خون شهرستان چابهار با اشاره به اینکه در سه ماه چهارم سال ۱۴۰۱ فقط در زمینه توزیع انواع گلبول قرمز شامل گلبول قرمز متراکم لکوپور شسته شده اشعه دیده این پایگاه ۴۰ هزار ۷۴ واحد گلبول قرمز به بیمارستان امام علی (ع) شهرستان چابهار توزیع نموده، تصریح کرد: با درنظرگرفتن آمار ۶۷۰ نفری بیماران تالاسمی حدود ۶۰ درصد مصرف خون کل شهرستان چابهار به بیماران تالاسمی اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: در طی سه ماه چهارم سال ۱۴۰۱ علاوه بر خون‌گیری خود پایگاه انتقال خون چابهار تعداد دو هزار ۹۳۶ واحد گلبول قرمز نیز توسط اداره کل انتقال خون استان سیستان و بلوچستان به این پایگاه ارسال شده است تا بتوانیم حداکثر پاسخگویی را به پرمصرف‌ترین بخش بیمارستان داشته باشیم.

سرگلزایی با بیان اینکه بانک خونی شهرستان چابهار در حال حاضر وضعت مطلوبی دارد، تصریح کرد: ولی از لحاظ گروه‌های منفی وضع بحرانی داریم مثل گروه خون O- و AB- ؛ مصرف روزانه خون و فرآورده‌های خونی در این منطقه چیزی بیش از ۸۰ تا ۹۰ واحد که بیشتر مصرفی خون به بیماران تالاسمی مصرف می باشد و ۴ تا ۵۰ واحد مصرف روزانه بیمارستان امام علی (ع) برای بیماران تالاسمی و ماهانه تعداد ۲۲۰۰ واحد برای بیماران تالاسمی، تیرخورده، تصادفی، زایشگاه و اتاق عمل و بیماران هموفیلی استفاده می‌شود.

رئیس سازمان انتقال خون شهرستان چابهار با اشاره به اینکه به‌طورکلی طبق sop جهانی که از سمت سازمان انتقال خون کشور به پایگاه‌ها اعلام شده افراد ۱۸ سال تمام تا ۶۵ سال تمام می‌توانند خون اهدا کنند، خاطرنشان کرد: Sopهای مختلف و دستورالعمل‌های اجرایی که در حوزه انتقال خون وجود دارد متفاوت است و مثلاً شخصی که مالاریا دارد به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند خون اهدا کند.

سرگلزایی با بیان اینکه اهدای خون باعث کم‌خونی یا بیماری نمی‌شود، تصریح کرد: با اهدای خون خون‌سازی در بدن مجدد فعال شده و شخص دچار بیماری‌های کم‌خونی نمی‌شود برای خانم‌ها هموگلوبین بالای ۱۲ برای آقایان هموگلوبین بالای ۱۲ و نیم شرط اهدای خون است و وقتی شما می‌خواهید اهدای خون انجام بدین این شرط‌ها باید توسط پزشک که معاینه انجام می‌دهد رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه باتوجه‌به وسعت استان و اینکه ما استان جوانی هستیم بالاترین دغدغه را در تأمین خون کافی سالم برای بیماران تالاسمی داریم، خاطرنشان کرد: پایگاه انتقال خون چابهار به طور مداوم با اقداماتی نظیر فراخوان‌های گسترده برگزاری تیم‌های سیار خون‌گیری در کلیه مراکز و مناطقی که پتانسیل و شرایط لازم را دارند فعالیت پیوسته جهت ارائه خدمت به داوطلبان اهدای خون با حداکثر ظرفیت مشغول ارائه خدمت هستند.

انتهای خبر/
 
شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۱۳
کد مطلب: 457951
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *