۰
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دشتیاری؛

۹۰۰ هکتار موز در شهرستان دشتیاری کشت شده / نبود آب پایداردغدغه اصلی کشاورزان

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دشتیاری گفت: دغدغه جهاد کشاورزی همان دغدغه کشاورز است اگر آب نباشد کشت و کار ارزشی نخواهد داشت.
۹۰۰ هکتار موز در شهرستان دشتیاری کشت شده / نبود آب پایداردغدغه اصلی کشاورزان
منصور رئیسی در گفتگو با خبرنگار چهاربهاران، اظهار کرد: مهم‌ترین محصول کشاورزی شهرستان دشتیاری میوه‌های گرمسیری می‌باشد که موز بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است تقریباً ۹۰۰ هکتار موز به‌صورت باربر و غیر باربر در این شهرستان وجود دارد.

 وی با اشاره به دیگر محصولات کشاورزی این منطقه، تصریح کرد: در درجه‌های بعدی می‌توانیم به پاپایا، چیکو، انبه و لیموترش اشاره کنیم در محصولات زراعی عمده کشت مادر باهوکلات قبلاً هندوانه بوده؛ اما امسال نسبت به سالیان قبل حدود ۵ هزار هکتار از کشت این محصول کمتر شده است و کشاورزان بیشتر به کشت موز و میوه‌های گرمسیری دیگری روی آوردند.

 رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دشتیاری با اشاره به اینکه محصولاتی دیگر مانند گندم و جو و کلزا نیز در این شهرستان کشت می‌شود، اظهار کرد: خوشبختانه امسال فراوانی محصولات کشاورزی امسال در دشتیاری بیشتر از پیش‌بینی ما بوده است که خبر خوبی است.

 رئیسی با بیان اینکه امسال برای اولین‌بار در سطح شهرستان کاشت گلرنگ را مزارع کشاورزی شهرستان انجام دادیم، خاطرنشان کرد: محصولات گرمسیری کشت شده در این شهرستان بیشتر نیاز همین استان و کشور بوده؛ اما در حوزه هندوانه از طریق مرز پاکستان و مرزهای دریایی به کشورهای امارات و ترکیه و پاکستان صادرات را داشته‌ایم.

  رئیسی با بیان اینکه امسال تسهیلاتی را برای کشاورزان داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: بیشترین تسهیلات اداره کشاورزی برای دامداری، جایگاه دام و مرغداری و در حوزه شیلات و کشت گندم، جو و کلزا به مردم شهرستان دشتیاری تخصیص‌داده‌شده است.

 وی با اشاره به این که آب شهرستان دشتیاری از سد پیشین تأمین می‌شود، بیان کرد: دارای ۲۸۰ چاه و هزار حلقه موتورپمپ زهکشی یا سیاره هستیم و از آب‌های سطحی رودخانه‌ای و سد پیشین برای مصارف کشاورزی و شرب استفاده می‌کنیم.

 رئیسی ادامه داد :دغدغه کشاورزان ما این است که آب در سد نباشد و یا بارندگی صورت نگیرد به همین دلیل به سمت کشت‌های دائمی مانند موز، چیکو، پاپایا و انبه نمی‌توانند بروند.

وی با اشاره به اینکه آب در شهرستان دشتیاری پایدار نیست، گفت: کشاورزان به سمت کشت‌های فصلی و پاییزه روی می‌آورند؛ زیرا در این فصول میزان بارندگی بیشتر است و در یک بازه زمانی سه‌ماهه و می‌توانند محصول خود را برداشت کنند و این محصولات آب کمتری را به خود اختصاص می‌دهند.


انتهای خبر/
 
 
 
شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب: 457912
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *