۰
رئیس میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان چابهار:

۸۰درصداقتصاد خانواده های محلی متکی به صنایع دستی است

رئیس میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان چابهار گفت: صنایع دستی شهرستان چابهار در نوع خودش بی نظیر است و ما باید جهت توسعه آن حمایت لازم را از تولید کننده داشته باشیم
۸۰درصداقتصاد خانواده های محلی متکی به صنایع دستی است
خیرالنسا امیری در گفتگو با خبرنگار چهاربهاران اظهار کرد: در شرایط فعلی که کشور با تحریم‌های ناجوانمردانه دست‌وپنجه نرم می‌کند قطعاً مسئله بیکاری و ایجاد اشتغال همراه با افزایش تولید داخلی و توسعه صنایع‌دستی می‌تواند یکی از اولویت‌ها و یکی از دغدغه‌های مهم مسئولین در بخش توسعه اقتصادی و اجتماعی باشد و دراین‌بین صنایع‌دستی از اهمیت خاصی برخوردار است.

 وی با بیان اینکه شهرستان چابهار یکی از ظرفیت‌های غنی در بحث صنایع‌دستی و هنرهای سنتی است، تصریح کرد: ما در سطح شهرستان ۷ تعاونی فعال در حوزه صنایع‌دستی داریم و تقریباً ۱۵ کارگاه تولید انفرادی که حدود ۱۰۵ صنعتگر به‌صورت فعال کار تولید را انجام می‌دهند.

 امیری با اشاره به اینکه مهم‌ترین صنایع‌دستی در سطح شهرستان چابهار سوزن‌دوزی، سکه دوزی و کار با صدف‌های دریایی است، تصریح کرد: این موارد جزء صنایع‌دستی و بومی شهرستان هستند و علاوه‌برآن صنایع دستی تلفیقی نیز داریم که به صورت رشته های تلفیقی در سطح شهرستان تولید را انجام میدهند.

 وی با بیان اینکه امروز در حوزه صنایع دستی بحث صادرات مطرح است، خاطرنشان کرد: در شهرستان چابهار این صادرات به صورت چمدانی با توجه به همسایگی و مجاورت با کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می شود.

امیری اظهار کرد: در واقع از دیرباز صنایع دستی در شهرستان چابهار با زندگی مردم عجین شده و به جرأت می‌توان گفت در بسیاری از روستاها ۸۰درصداقتصاد خانواده های محلی متکی به صنایع دستی هستند.

 وی با اشاره به اینکه صنایع دستی اثرات مثبت اقتصادی و اجتماعی در سطح شهرستان دارد، خاطرنشان کرد: صنایع دستی در بالابردن سطح اشتغال و ازدیاد درآمد همچنین درآمد ارزی با توجه به صادرات و در توسعه گردشگری نقش بسزایی دارد و همچنین چابهار یک شهرستان گردشگر پذیر است و این گردشگران سبد فروش برخی از مردم شهرستان را از طریق خرید صنایع دستی تامین می کنند.

 رئیس میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان چابهار، افزود: بلوک بازار در واقع بازار صنعتگران شهرستان چابهار است که گردشگران وقتی وارد این شهرستان می‌شوند قطعاً از این بازار دیدن فرمایند و صنایع دستی خاص منطقه را خریداری می‌کنند و در واقع این گردشگران در تأمین سبد خانواری محلی این منطقه نقش مثبتی دارند.

 امیری ادامه داد: دربحث حفظ میراث قومی و هویت ملی در شهرستان چابهار می توان گفت پوشش لباس بلوچی که به صورت سوزن دوزی است در واقع به صورت یک نماد ملی است، همانندو هم شکل با بقیه شهرستان های استان و استان‌های همجوار بلوچ نشین استفاده می شود.

رئیس میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان چابهار تصریح کرد: یکی از دلایلی که در عصر تکنولوژی مردم هنوز به صنایع‌دستی توجه می‌کنند این است که مواد اولیه آن بسیار راحت در دسترس است مثلاً برای سوزن دوزی ؛پارچه، نخ و سوزن و ایده در دسترس است ارزانی و در دسترس بودن مواد اولیه و عدم نیاز به سرمایه‌گذاری باعث شده که مردم بیشتر به این صنعت روی آورند .

 امیری با بیان اینکه اولین گام اداره میراث فرهنگی آموزش صنایع دستی به مردم و جامعه صنعتگران و هنر آموزان است، خاطرنشان کرد: به صورت هر سه ماه یکبار یعنی ۳فصل در طول سال کار آموزش صنایع دستی را در مرکز شهر و روستاهای برخوردار انجام می دهیم و مهارت آموزان موفق به دریافت گواهینامه مهارت و کارت تولید انفرادی می شوند و تسهیلات در اختیار آنها قرار می گیرد.

 وی با اشاره به اینکه سقف تسهیلات جهت راه اندازی کارگاه های صنایع دستی حدود ۴ میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۱۰ نفر را به بانکهای عامل از جمله بانک رسالت، بانک توسعه و تعاون و بانک رفاه معرفی کردیم و موفق به اخذ تسهیلات تا سقف ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان به ازای هر نفر شدند و امسال نیز یک سری تسهیلات در قالب تسهیلات پشتیبان در اختیار مهارت آموزان قرار خواهیم داد.

رئیس میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان چابهار بیان کرد: یکی از مهمترین دغدغه هایی که صنعتگران دارند ایجاد فروشگاه ها یا فضای دائمی برای عرضه محصولات صنایع دستی است که انشاالله شهرداری، میراث فرهنگی، فنی و حرفه ای و در رأس هرم فرمانداری در تلاش است تا در اسرع وقت بتوانیم مکانی به صورت دائم برای آنها در نظر بگیریم تا صنعتگران بتوانند تولیدات خود را شبانه روزی در معرض دید و فروش علاقه مندان به این صنایع قرار دهند و رونق تولید رادر رأس کار داشته باشیم.

 امیری افزود: یکی ازرسالت های کار میراث فرهنگی معرفی ظرفیت های صنایع گردشگری و دستی و میراث فرهنگی است که با برگزاری نمایشگاه های مختلف و همایش های گوناگون و فرصت های سرمایه گذاری در سطح ملی و بین المللی در تلاش است که به این امر بپردازد.

انتهای خبر/
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب: 457905
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *