۰
لزوم توجه بیشتر به تنها بندر اقیانوسی کشور؛

بندر چابهار شاه راه ترانزیتی منطقه/توسعه زیرساخت ها به افزایش تجارت در این بندر کمک خواهد کرد

بندر چابهار با قرار گیری در یک منطقه استراتژیک جغرافیایی باعث شده تا مورد توجه کشورهای همسایه و جهان قرار بگیرد و نیاز است تا با توسعه این بندر تجارت از این نقطه تقویت شود تا آورده اقتصادی مناسبی برای کشور داشته باشد.
بندر چابهار شاه راه ترانزیتی منطقه/توسعه زیرساخت ها به افزایش تجارت در این بندر کمک خواهد کرد
رضا محمدی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار چهاربهاران؛ اظهار کرد: مشکلات اقتصادی یک از نقاط ضعف اصلی کشورهای جهان است چرا که اقتصاد رابطه مستقیمی باقدرت سیاسی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی دارد و هر کشوری که دارای اقتصاد قوی باشد در این زمینه‌ها نیز حرفی برای گفتن دارد.

چهاربهاران: بندر چابهار چه تاثیری در میزان ارز آوری و اقتصاد کشور دارد؟

وی با بیان اینکه بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است، تصریح کرد: بندر چابهار باتوجه‌به مکان استراتژیک جغرافیایی خود به شاه‌راه ترانزیتی در خاورمیانه تبدیل شده است و در صورت توسعه زیرساخت‌های این بندر که هم اکنون شاهد آن هستیم این بندر می‌تواند با خدمات‌دهی به دیگر کشورهای اقتصادی جهان و همسایه و همین‌طور صادرات محصولات مختلف داخلی نقش مؤثری در اقتصاد کشور داشته باشد.

محمدی ادامه داد:توسعه صنایع مختلف نظیر فولاد و پتروشیمی‌ها در نزدیکی این بندر می‌تواند برای کشور صرفه اقتصادی زیادی داشته باشد و فکر می‌کنم ساخت این موارد نیز در دستور کار دولت فعلی باشد.

وی با بیان اینکه چابهار به عنوان مرکز تجارت بین المللی ترانزیت کالا  در توسعه اقتصادی کشور نقش بسازیی دارد، خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت های ملی مانند صنایع فولاد و پتروشیمی نیز می تواند این بندر را به قطب تجاری ایران تبدیل کند.

چهاربهاران: علت توجه کشور های منطقه به بندر چابهار چیست؟

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه ترانزیت بخش مهمی از تجارت در دنیا است، اظهار کرد: کشورهای دنیا و منطقه همیشه به دنبال این هستند تا نزدیک‌ترین راه را برای انتقال و یا واردکردن محصولات موردنیاز خود انتخاب کنند چرا که این مسئله هم موجب افزایش تجارت آنها می‌شود و هم اینکه ضریب امنیت را برای کالاهای آنها در طول مسیر بیشتر می‌کند.

وی ادامه داد: علاوه بر این اتصال منطقه آزاد چابهار به بندر شهید بهشتی، نقطه صفر مرزی با پاکستان نیز وارد آن شده که از این طریق فرصت دسترسی به کریدور اقتصادی پاکستان - چین و بندر گوادر پاکستان به وجود آمده است که این مورد برای کشورهای مانند پاکستان و هند بسیار ارزشمند است.

محمدی با اشاره به سرمایه گذاری کشور هند در بندر چابهار گفت: این بندر برای برخی از کشور ها از جمله هند اهمیت بالایی دارد چراکه بندر چابهار دسترسی هند را به افغانستان از طریق آبهای ازاد میسر می کند.

وی ادامه داد: با توجه به منازعات سیاسی هند و پاکستان بندر چابهار می تواند مسیر مناسبی برای دسترسی به بازار کشورهای آسیای میانه مانند تاجیکستان و ترکمنستان و ازبکستان و ذخایر انرژی آن‌ها و نیز ترکیه، روسیه و درنهایت شمال اروپا را برای هند ایجاد کند.

 این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه بندر چابهار و مسیرهای ارتباطی منتهی به آن - به‌ویژه راه‌آهن چابهار-زاهدان با هزینه تخمینی یک میلیارد و ششصد میلیون دلار در حال انجام است، تصریح کرد: بخشی از سزمایه گذاری این پروژه راهبردی را کشور هند مقبل شده واین موضوع میتواند به رشد اقتصادی استان سیستان وبلوچستان کمک کند.

وی با بیان اینکه کشور افغانستان محصور در خشکی است،یادآور شد:افغانستان برای افزایش تجارت منطقه ای خود نیاز به دسترسی به آب های آزاد دارد از این رو بندر چابهار به عنوان نزدیک ترین مسیر دسترسی به آب های آزاد برای کشور افغانستان نیز بسیار اهمت دارد.


چهاربهاران: مزیت منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار برای مردم منطقه وکشور چیست؟

وی با بیان اینکه مناطق ازاد از اساس برای تسهیل در امر تجارت شکل گرفته اند، خاطرنشان کرد: نبود برخی از قوانین دست و پاگیر و  وجود  پارمتر های زیاد نظیر صدور محصولات بدون پرداخت عوارض گمرکی ترانزیت و صادرات مجدد کالاهای خارجی با کمترین تشریفات از مهمترین آنها هستند.

محمدی اظهار کرد: منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار باسیاست تسهیل در امر واردات و صادرات به وجود آمد از همین رو با داشتن محرک‌های سرمایه‌گذاری نظیر معافیت‌های مالیاتی و عوارض گمرکی سعی داشته تا سرمایه‌گذاران را ترغیب به سرمایه‌گذاری کند.

وی ادامه داد:مسئله واردات محصولات خارجی از این بندر به شهر چابهار و ایجاد مرکز تجاری عرضه این محصولات است که به‌خودی‌خود برای مردم این منطقه یک مزیت حساب می‌شود همین‌طور سرمایه‌گذاری بخش‌های دولتی و خصوصی در این منطقه می‌تواند  باعث کارآفرینی و به‌وجودآمدن شغل‌های دائم و موقت شود.

​این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه استراتژیک بودن این منطقه برای کشورهای های اطراف به‌خوبی ثابت شده، خاطرنشان کرد: زمانی که یک مکانی برای یک کشور ثالث صرفه اقتصادی داشته باشد حتماً در مناسبات سیاسی آن کشور هم تأثیرگذار خواهد بود و موجب می‌شود تا امتیازاتی برای کشور اولی یعنی ایران داشته باشد.

چهاربهارانبرای افزایش میزان تجارت در بندر چابهار چه راهکارهای وجود دارد؟

وی با بیان اینکه وجود شهرک‌های صنعتی و وجود تسهیلات مناسب برای تولیدکنندگان از موارد اصلی در بحث افزایش صادرات از طریق این بندر است، اظهار کرد: خام‌فروشی یکی از مشکلات دیرینه کشور ما است که سود و مزیت بسیار کمی برای ما دارد از همین رو دستیابی به دانش فراوری که توسط برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان به آن دست‌یافته‌ایم در زمینه تولید و همین‌طور اشتغال آفرینی می‌تواند نقش مهمی برای کشور داشته باشد.

محمدی ادامه داد: توسعه شهرک‌های صنعتی در نزدیکی بندر ترانزیتی چابهار تولیدکنندگان را مشتاق به صادرات می‌کند چرا که مسئله ترانزیت که یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان است را رفع می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که گفته شد توسعه زیرساختی در استان سیستان و بلوچستان از لازمه‌های دیگری است که امر صادرات را رونق می‌بخشد و همان‌طور که شاهد هستیم راه‌آهن به شهر چابهار رسیده منتها در بحث ترانزیت جاده‌ای مشکلاتی داریم که باید رفع شود؛ چراکه نمی‌تواند پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان و صادرکنندگان باشد.


چهاربهاران: نقش صنعت گردشگری بندر چابهار در خصوص افزایش درآمد و توسعه زیرساخت های شهری چیست؟

وی با بیان اینکه در حال حاضر صنعت گردشگری از صنایع پردرآمدی است که بسیاری از کشورهای جهان بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، تصریح کرد: در همین کشور ترکیه به‌خوبی می‌توان دید که صنعت توریسم به چه میزان در رشد و شکوفایی و افزایش درآمد ارزی 
کشور ترکیه تأثیر داشته است.

محمدی با اشاره به اینکه صنعت گردشگری نیز می‌تواند بر تجارت هر منطقه تأثیرگذار باشد، خاطرنشان کرد: در اکثر کشورهای جهان که صنعت توریسم در آنجا فعال است مسئولین آن کشورها از این ظرفیت برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و اقتصادی و تبلیغ محصولات خود استفاده می‌کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه زیبایی‌های منحصربه‌فرد شهرستان چابهار می‌تواند این بندر را به قطب توریستی کشور تبدیل کند، تصریح کرد: در چند اخیر شهر چابهار موردتوجه گردشگران قرار گرفته است و سالانه حجم بالایی از گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه سفر می‌کنند که این خود نقش تبلیغی در خصوص ظرفیت‌های این شهرستان دارد.

وی ادامه داد: با حضور گردشگران و افزایش درآمدهای عمومی در این منطقه مسئولین مربوط  نگریز مجبور به افزایش زیرساخت‌های و توسعه آن جهت پاسخگویی به نیازها می‌شوند و به همین ترتیب توسعه شهری از طریق صنعت تورسیم  ایجاد می‌شود.

چهاربهاران:تحریم های غرب چه تاثیری در بندر چابهار داشته است؟

وی با بیان اینکه بندر چابهار از تحریم‌های ظالمانه غرب معاف شده، خاطرنشان کرد: روابط تجاری مناسب آمریکا با هند این کشور را ملزم کرده تا با رفع تحریم بندر چابهار نقش تجاری هند را در تجارت جهانی بیشتر کند و رقیب جدید و قدرتمندی برای چین ایجاد کند.

محمدی با اشاره به اینکه رفع تحریم تنها بندر اقیانوسی ایران فرصت طلایی برای رفع آسیب‌های ناشی از تحریم است، اظهار کرد: مسئولین کشور باید از فرصت طلایی با برنامه‌ریزی دقیق نهایت استفاده را ببرند.


انتهای خبر/


 
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب: 457785
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *