۰

درگیری‌های طایفه‌ای در سیستان و بلوچستان همچنان قربانی می‌دهد/ تدبیرمسؤولان چیست؟

استان سیستان و بلوچستان یکی از امن‌ترین استا‌ن‌های کشور است اما آنچه سبب می‌شود این منطقه در اذهان مردم نا امن جلوه داده شود، درگیری‌های طایفه‌ای است که همواره به احساس نا امنی دامن می‌زند.
410
410
به گزارش چهاربهاران، استان سیستان و بلوچستان یکی از امن‌ترین استا‌ن‌های کشور است اما آنچه سبب می‌شود در اذهان مردم نا امن جلوه داده شود، درگیری‌های طایفه‌ای است که همواره معضل بزرگی در این منطقه بوده و به احساس نا امنی دامن می‌زند.
درگیری‌های طایفه‌ای که به دنبال آن چندین نفر حتی بیگناه قربانی می‌شوند و دیگر از دست ریش‌سفیدان و سران طوایف هم انگار کاری بر نمی‌آید.
دلیل اصلی قربانی دادن در درگیری‌های طایفه‌ای، وجود سلاح‌ در دست افراد فاقد شرایط و صلاحیت است، قطعا اگر سلاح‌های غیرمجاز در دسترس افراد نباشد، هرگز شاهد کشته شدن اعضای طایفه در هنگام نزاع نخواهیم بود.
قتل‌‌های طایفه‌ای در ایرانشهر بسیار عادی شده و به راحتی جان افراد بیگناه گرفته می‌شود
یکی از شهروندان ایرانشهری گفت: اینجا سلاح در دسترس افراد قرار دارد و یک افتخار و نماد قدرتنمایی محسوب میشود و در هنگام نزاع و درگیری قطعا  کسی که سلاح دارد قدرت بشتری دارد.
  یکی دیگر از شهروندان که خود را رئیسی معرفی کرد می‌گوید: تا کی ما باید قتل و جنایت در ایرانشهر باشیم و هیچ کسی هم پیگیر نباشد و افراد خودشان حکم دهند و با سلاح هایی که بعضا هم از برخی ارگان های نظامی است به راحتی تعدادی را به قتل رسانده و حتی پس از دستگیری به راحتی آزاد شوند.
وی ادامه داد: جرم قتل در هنگام نزاع ها بسیار راحت شده و انگار قبح آن شکسته و انگار برخورد با عاملان آنقدر محکم و جدی نیست که کسی از عواقب آن هم نمی‌ترسد.
شهروند دیگری که به صراحت می‌گفت مسؤولان هیچ توجهی به این قتل‌ها و تاثیر آن در فرار سرمایه از استان ندارند، ادامه داد: به دلیل وابستگی‌های فامیلی بنده به تهران و شهرهای دیگر در تردد هستم و خبر این قتل‌های طایفه‌ای بار دیگر اسم و آوازه خیلی بدی از استان سیستان و بلوچستان در اذهان مردم ایجاد کرده است.
کردی می‌گوید: در این استان قانون به صورت جدی اجرا نمی‌شود که ظاهرا چند طایفه قانون را در ایرانشهر خودشان در ملا عام اجرا می کنند، مسؤولان ما در سایه فقط نظاره‌گر این قتل‌های زنجیره‌ای هستند و این سکوت آنها چراغ سبزی به افراد است که در امنیت تمام می‌توانند هر جنایتی انجام دهند که این واقعا جای تاسف دارد.
اکبری شهروند دیگری است که خود را کارمند یکی از ادارات شهرستان ایرانشهر معرفی کرد می‌گوید: به شدت پیگیر انتقالی خودم از این شهر بی قانون هستم چون اینجا هر لحظه امکان دارد توسط افراد مسلح مورد هجوم واقع شویم و اگر انتقالیم درست نشود خانواده‌ام گفته اند استعفا بده و برگرد شهرخودمان!
یک شهروند ایرانشهری که خود شاهد درگیری مسلحانه در مرکز شهر بوده می‌گوید: متاسفانه مدتی قبل در وسط شهر ایرانشهر در حال خرید بودم که به یک باره صدای رگبار گلوله را شنیدم و فقط توانستم خودم را پشت ستونی قرار دهم که بطور معجزه آسایی جان سالم بدر بردم و در آن تیراندازی چند نفر کشته شدند و بعدا گفتن تصفیه حساب قومی قبیله ایی بوده و بعدها گفتن عوامل آن را دستگیر کردند و به راحتی بعد از چند روز  با قرار وثیقه آزاد شدند.
فاطمه دشتی با اظهار نگرانی از اینگونه حوادث هنجارشکنانه می‌گوید: چرا دستگاه قضایی با این هنجار شکن‌ها با قاطعیت و بدور از شعار برخورد نمی کند؟چرا این افراد ناهنجار باید مسلح باشند و آزادانه در شهر تردد کنند و ما هر لحظه با هزار ترس از خانه خارج شویم و معلوم نیست که زنده به خانه برگردیم و اطلاع هستم که افراد اقدام به خرید سلاح می کنند تا در شرایط بحرانی بتوانند از جانشان در شهری که هر لحظه سایه مرگ تهدیدت می‌کند، با خیال راحت زندگی کنند.
وی معتقد است: نیروی انتظامی که مسؤولیت تامین امنیت را بر عهده دارد باید به صورت ویژه در این شهرستان فعالیت کند، امکانات خود را گسترش داده و  بیشتر در سطح شهر محسوس باشد تا راه را بر قانون شکنان و برهم زنندگان نظم عمومی جامعه ببندند.
طی یک هفته 6 نفر قربانی درگیری طایفه‌ای شدند
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ایرانشهر با بیان اینکه یکم خرداد ماه جاری بر اثر اختلاف طایفه‌ای بین طایفه ستوده و بهادرزهی در شهرستان ایرانشهر، دو نفر کشته و یک نفر مجروح شد،گفت: چند روز قبل از این حادثه نیز چهار نفر از طایفه کدخدایی و شهلی‌بر قربانی درگیری طایفه‌ای شده و به قتل رسیدند.
علیرضا خانی افزود: عاملان این حادثه با توجه به شرایط منطقه متواری هستند که در صورت شناسایی و دستگیری قطعا به سزای عمل خود خواهند رسید.
این مسؤول ادامه داد: با توجه به وفور درگیری‌های طایفه‌ای در سیستان و بلوچستان، نیاز است علما و ریش سفیدان با جدیت بیشتر  وارد شده و اعضای طایفه خود را به سمت قانون سوق دهند.
وی گفت: شوراهای حل اختلاف نیز نقش بسزایی در برطرف کردن اختلافات طوایف دارند و می‌توانند با استفاده از ظرفیت بزرگان و علمای شیعه و سنی در صلح و سازش بین آنها بیش از پیش موثر باشند.
9 درصد پرونده‌های حقوقی وارده به شوراهای حل اختلاف را دعاوی خانوادگی تشکیل داده است
رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان گفت:  سیستان و بلوچستان با توجه به بافت قومی و طایفه ای که دارد سنت حسنه صلح و سازش در آن از جایگاه ویژه ای برخوردار است به گونه ای که بیشتر اختلافات و درگیری ها بدون مراجعه به دستگاه قضایی و از طریق ریش سفیدی و مردم داری حل و فصل می شود.
وی افزود: سال گذشته نیز اقدامات فراوانی در این زمینه صورت گرفت به طوریکه 29 فقره پرونده قتل اختلافات طایفه ای در سطح استان به سازش منتهی شد.
رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان گفت: از این تعداد 7 مورد احکام آنها قطعی و مراحل استیذان طی و در مرحله اجرای حکم قصاص قرار داشت که با پیگیری‌های مجدانه اعضای شوراهای حل اختلاف رضایت اولیای دم جلب و نهایتا پرونده به سازش ختم شده است.
طاهری ادامه داد: از مجموع 29 فقره پرونده اختلافات طایفه ای به سازش رسیده  8 فقره پرونده قتل در شعبه 19 شوراهای حل اختلاف، 3 فقره پرونده  قتل در کورین، 2 فقره پرونده در شهرستان فنوج، 2  فقره پرونده در سراوان، 6 فقره پرونده در شهرستان سرباز، 4 فقره  پرونده در مسجد مکی زاهدان، 3 فقره پرونده در شهرستان دلگان و یک فقره پرونده قتل در ایرانشهر بوده است.
وی از آزادی 33 زندانی در سال گذشته در شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت:  سال گذشته به همت شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان 33 زندانی از زندان های سطح استان آزاد شده اند.
رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان بیان کرد: شوراهای حل اختلاف استان در راستای برقراری صلح و سازش، جلب رضایت از شاکیان و اصلاح ذات البین اقدامات مفیدی انجام داده است.
وی از افزایش 26 درصدی  پرونده‌های حقوقی وارده به شوراهای حل اختلاف این استان خبر داد  و گفت: میزان پرونده‌های حقوقی وارده به شوراهای حل اختلاف استان در سال 95، به 22 هزار و 632 فقره پرونده رسیده که افزایش 26 درصدی آمار ورودی پرونده را نشان می‌دهد.
معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه 9 درصد پرونده‌های حقوقی وارده به شوراهای حل اختلاف استان در سال گذشته را دعاوی خانوادگی تشکیل داده است، خاطرنشان کرد:  از مجموع پرونده‌های وارده در سال گذشته به شوراهای حل اختلاف استان، 97 درصد آنها مختومه که میزان کاهش پرونده‌های مختومه در سال 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل، 2.7 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
طاهری ساماندهی وضعیت قضات شوراهای حل اختلاف، ساماندهی واحد اجرای احکام مدنی و ساماندهی بایگانی راکد را از مهمترین اقدامات اساسی در سال 95 بود عنوان کرد و گفت: در حوزه فناوری اطلاعات نیز امکانات زیرساختی تقویت و به زودی شهرستان زاهدان به فیبر نوری متصل خواهد شد.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه حجم ورودی پرونده به دستگاه قضایی زیبنده جامعه اسلامی نیست گفت: به دلایل مختلف میزان پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی افزایش یافته که این شرایط به هیچ عنوان زیبنده کشور نیست و باید با انجام فعالیت‌های مختلف،زمینه کاهش ورودی پرونده‌های  به دستگاه قضایی  را بیش از پیش فراهم کرد.
دستگاه قضایی مجازات‌ عاملان قتل‌های طایفه‌ای را تشدید کند
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان در زمینه برخورد با عاملان قتل‌های طایفه‌ای اظهار کرد: تاکنون نیروی انتظامی و سپاه و مسؤولان منطقه وارد برخورد جدی نشده‌اند تا اختلافات را به صلح و سازش تبدیل کنند.
سردار حسین رحیمی افزود: نیروی انتظامی برخورد قانونی را با متخلفان داشته و قبل از این دو حادثه طایفه‌ای که 6 کشته برجای گذاشت، دو اتفاق مشابه این اتفاقات رخ داد که نیروی انتظامی عوامل هر دو را دستگیر کرد.
وی ادامه داد: سه نفر از عوامل اتفاق جدید هفته گذشته در ایرانشهر که 4 قربانی داشت نیز دستگیر شده‌اند اما مشکل ما این است که این دو طایفه بزرگ و ریش سفید و فرد متنفذ ندارند که با آنها وارد بحث شد.
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان با تاکید بر نقش موثر علما و متنفذین و بزرگان افزود:  باید اگر کسی خلافی کرده به قانون مراجعه کند، کشور قانون دارد و دستگاه قضایی دارد باید بزرگان طوایف وارد شوند و آنها را راهنمایی کنند به صورت قانونی موضوع پیگیری شود.
وی اضافه کرد: این رفتارها در استان ما خاتمه نخواهد داشت و روز به روز افزایش پیدا می‌کند و در اکثر این درگیری‌ها مقتولان بی گناه بوده و اصل نقشی ندارند و صرفا به جرم اینکه عضو آن طایفه هستند جان خود را از دست می‌دهند.
این مسؤول گفت: باید دستگاه قضایی مجازات و برخورد با عاملان قتل‌های طایفه‌ای را تشدید کرده و قضات با شدت بیشتری وارد شوند.
سردار رحیمی با بیان اینکه این استان در حاضر از امنیت بسیار خوبی برخوردار است، گفت: کسانی که سلاح غیر مجاز دارند و یا افرادی که از سوی برخی نهادها مسلح شده‌اند باید صرفا برای انجام وظیفه از آن استفاده کند و بلافاصله بعد از ماموریت سلاح خود را برگردانند.
وی اضافه کرد: این درست نیست ماموری که حوزه فعالیت وی در شمال استان است به صورت مسلح در جنوب استان نیز سیر کند، حمل سلاح در غیر از ماموریت‌ها صلاح نیست ما اعتقاد داریم سلاح باید محدود شود که در این راستا ما به عنوان پلیس هرگونه حمل، استفاده و نگهداری سلاح را خط قرمز می‌دانیم و به شدت هم با آن برخورد می‌کنیم.
سردار رحیمی گفت: سال گذشته بالغ بر 1500 قبضه سلاح غیرمجاز جمع آوری کردیم و در حال حاضر حتی با دارندگان سلاح شکاری که حتی در مراسم شادی و عروسی هم از آن استفاده کنند برخورد می کنیم.
وی با اشاره به اینکه قتل‌های طایفه‌ای سبب تشدید احساس نا امنی در استان می‌شود، افزود: در مجموع از نظر وقوع جرائم، سیستان و بلوچستان از میانگین کشوری هم پایین‌تر است.
سردار رحیمی گفت: ما به شدت داریم با هرگونه نگهداری سلاح و جرائمی که با سلاح انجام می‌شود به شدت برخورد می‌کنیم.
دستگاه قضایی محکم با عاملان قتل‌های طایفه‌ای برخورد خواهد کرد
دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان نیز از برخوردی قاطع دستگاه قضا با عاملان قتل‌های طایفه‌ای خبر داد و گفت: قانون برای حمل سلاح غیرمجاز مجازات حبس تعیین کرده است و اگر افراد با این سلاح اقدام به قتل کنند، مجازات قصاص علاوه بر حبس مطرح می‌شود و اگر ایجاد رعب و وحشت بین مردم ایجاد کنند مجازات سنگین محاربه را خواهند داشت.
حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد با اشاره به اینکه در همسایگی ما کشورهایی هستند که وضعیت حساس و بهم ریخته‌ای دارند، در این کشورها قتل اختلاف مواد مخدر، ترور و وحشت و هرج و مرج وجود دارد، افزود: حمل و نقل سلاح غیرمجاز در استان نگران کننده است، در جلسه شورای تامین استان در این زمینه مذاکراتی شده تا راهکارهایی اندیشیده شود تا سلاح‌های مجاز و غیرمجاز ساماندهی شود.
وی گفت: یکی از علت‌هایی که این اتفاقات رخ می‌دهد بافت سنتی جامعه و برتری  جوبی زندگی طایفه‌ای و قبیله ای است که افراد به دنبال رخدادها به سراغ اعضای طوایف می‌رفتند و از همدیگر انتقام می گرفتند و هم اکنون هم شاهد هستیم که افرادی در این درگیری‌ها قربانی می‌شوند که اصلا به طرفین نزاع ربط ندارند اما چون عضو آن طایفه هستند قربانی میشوند.
این مسؤول با تاکید بر اینکه رسانه‌ها، مطبوعات و علما نقش بسزایی در روشنگری این موضوع دارند، اضافه کرد: این نا امنی‌هایی که رخ می‌دهد چهره محله، استان و شهر را در سطح کشور مخدوش کرده و به بیکاری دامن زده و روند توسعه استان را با مشکل مواجه می‌کند.
وی تاکید کرد: زیرساخت توسعه و آبادانی و سرمایه گذاری، تامین امنیت است اگر عمران و اشتغال می‌خواهند باید یکسری مسائل را به قانون بسپارند.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان افزود: برخی انگیزه‌های قتل  بسیار قابل تأمل است چرا که طرفی به سبب حرفی که پشت سرش زده شده اقدام به قتل می‌کند قطعا هر چقدر حرف او بد بوده مجازات آن قتل نیست.
این مسؤول بیان کرد: در قتل‌های طایفه شهلی‌بر و کدخدایی نیروی انتظامی و سپاه برای بررسی موضوع پای کار  آمدند زیرا وضعیت ایرانشهر مطلوب نیست و باید دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی پای کار بیایند و دستگاه قضایی هم قرص و محکم با عاملان این حوادث برخورد خواهد کرد.
وی گفت: اگر بزرگان، سرداران و ریش سفیدان سلاح‌ها را از اعضای طایفه جمع‌آوری کرده و تحویل دستگاه قضایی دهند، قطعا تعقیب قضایی برای افراد به دنبال نخواهند داشت و حمایت قضایی می‌شوند اما در غیر این صورت اگر فردی با سلاح دستگیر شود قطعا مجازات حبس اجرایی خواهد شد.
يکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۵
کد مطلب: 424303
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *