۰
سفرهای انتخاباتی روحانی اینبار در چابهار؛

افتتاح فاز یک اسکله بندر شهید در کنار محرومیت شدید پسکران چابهار

در حالی سفر رئیس جمهور به چابهار و به بهانه افتتاح فاز یک اسکله شهید بهشتی رقم میخورد که در کمی آنطرفتر مردم بومی در محرومیت های بسیار زیادی و با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.
12
12
به گزارش چهاربهاران، مقام معظم رهبری در سیاست های کلی برنامه ششم توسعه کشور توجه ویژه مسئولین را به توسعه سواحل مکران خواستار شد و از  تمامی سازمان ها و وزارتخانه های کشور خواست همکاریهای لازم برای این مهم را در برنامه ششم توسعه کشور به کار بگیرند.
در این راستا در بحبوحه جنگ ایران و عراق اهمیت این بندر برای تخلیه بار به جهت ناامنی در بنادر خلیج فارس بیش از پیش اشکار گردید و ابتدا در سال 1362 اسکله شهید بهشتی به بهره برداری رسید . با توجه به قرار گرفتن بندر چابهار در کریدور مهم ترانزیتی دنیا طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در پنج مرحله با اعتبار 341 میلیون دلار از سال   1387 با پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیای سپاه آغاز گردید.
طبق این طرح عظیم ملی در فاز نخست این طرح به عنوان فاز اول  ظرفیت حمل و نقل دریایی این بندر  از 2 میلیون و 500 هزار تن به هشت میلیون و 500 هزار تن افزایش یابد.
با تاسیس منطقه ازاد چابهار امید می رفت توسعه اسکله جهت ترانزیت کالا تسریع یابد و در همین راستا نواتحی همجوار در شهرستان چابهار بتوانند از ظرفیت رشد اقتصادی در منطقه ازاد استفاده نموده و از محرومیت نجات یابند.
جدای از نرسیدن به چشم انداز ترسیم شده در منطقه ازاد چابهار که خود دلایل متعددی از جمله نبود زیرساختهای اولیه در منطقه نبود راه ارتباطی مناسب برای حمل و نقل جاده ای و ریلی نداشتن فروگاه مستقل نبود نیروی متخصص و بسیاری از عوامل دیگر است بنابراین نواحی همجوار نیز نتوانسته اند به شاخصهای اولیه مورد نیازشان برسند.
توسعه و افتتاح طرح های کلان ملی خود مایه افتخار و غرور ملی برای میهن عزیزمان است ولی محرومیت بسیار زیاد در نواحی همجوار چابهار همچنان شیرینی این طرح های بزرگ ملی را به کاممان تلخ میکند نبود  زیرساختهای بهداشتی و آموزشی و فرهنگی در پسکران این طرح های عظیم اقتصادی باید همزمان با هم توسعه یابد و برای مثال در شاخص های بهداشتی هم میهنان عزیزمان برای یک کار درمانی کوچک از روستاهای دورافتاده ده ها کیلومتر راه را برای رسیدن به تنها بیمارستان جنوب استان طی نکنند.
توسعه همزمان و موازی زیرساختهای فرهنگی ، بهداشتی و اقتصادی در دراز مدت اثار بسیار مثبتی برای منطقه خواهد داشت در غیر اینصورت همانند روستای کمب در حاشیه چابهار با مشکلات زیادی گریبانگیر خواهیم شد.
افتتاح فاز یک اسکله شهید بهشتی توسط رئیس جمهور از اتفاقهای بسیار مهم در سال جدید برای کشور و استان خواهد بود و جدای از تبلیغات انتخاباتی که دور از ذهن نیست با تکمیل شدن راه ریلی چابهار –زاهدان –میلک و چابهار –زاهدان-مشهد میتوان هزینه ارزی بسیار قابل توجهی برای ترانزیت کالا به افغانستان واسیای میانه حاص کشور شود.
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب: 423943
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *