۰
ردپای زمین‌خواران در بزرگ‌ترین بندر اقتصادی ایران؛

سکونتگاه‌های غیرمجازی که از کپر تبدیل به ساختمان می‌شوند!

وجود زمین های زیاد در حاشیه شهر و موقعیت اقتصادی شهر چابهار باعث شده تا سودجویان بیش از گذشته در زمینه زمین خواری در این شهر فعالیت کنند.
سکونتگاه‌های غیرمجازی که از کپر تبدیل به ساختمان می‌شوند!
به گزارش چهاربهاران،شهرستان چابهار به عنوان نگین مکران در سواحل جنوب شرق کشور شناخته می شود و به واسطه موقعیت جغرافیایی خود و ارتباط با اقیانوس هند به کانون توجه تجار و فعالین اقتصادی تبدیل شده است. این شهر به نوعی در حال پیشرفت است و زیرساخت های مورد نیاز آن نیز توسط دولت در حال ساخت می باشد که از جمله آنها جاده ها و صنایع سبک و سنگین را می توان نام برد.

با توجه به پراکندگی جمعیت در شهر چابهار و همینطور زمین های خالی زیادی که در حومه شهر وجود دارد پای زمین خواران و سودجویان را به این شهر باز کرده و آنها به هر ترفندی به دنبال این هستند تا زمین های شهری را صاحب شوند.

در همین خصوص مجتبی مقرزی رئیس بنیاد مسکن شهرستان چابهاردرگفتگوباخبرنگارچهاربهاران،گفت:در فضای مجازی اطلاعیه ای مبنی بر واگذاری زمین ارسال می شود و زمین خواران و افراد سودجو این مناطق و محلات را شناسایی می کنند و حجم زیادی از مردم و افراد سود جو نیز در آن مکان حاضر شده و سریعا دست به کار می شوند در حالیکه گاها افراد حتی با چادرهای مسافرتی نیز در این مکان اسکان می یابند. وی ادامه داد:برای جمع این گونه سکونتگاه ها اقداماتی صورت میگیرد و شرایطی ایجاد می شود تا این موضوع به سایر نقاط شهر و شهرستان سرایت نکند.

مقرزی بابیان اینکه گاها افرادسودجو با انتشار فیلم های ساختگی قصد تشویش اذهان عمومی را دارند،تصریح کرد:بخشی از اراضی شهر چابهار که شامل کمب،رمین،عثمان آباد،احمد آباد وبله سر در قالب یک سند ۷هزار هکتاری راه و شهرسازی به مسکن انتقال سند داده است البته این به این معنا نیست که بنیاد مسکن با توجه به اینکه آن را تحت مالکیت دارد هر کاری که دلش می خواهد بکند بنیاد مسکن درحفظ و نگهداری و واگذاری به خود مردم نقش دارد.

وی ادامه داد:متاسفانه با افرادی مواجه میشویم که از کل استان برای تملک زمین آن قسمت ها را جذب کرده اند زیرا که افراد سودجو آینده چابهار را روشن میبینند و می دانند که این زمین موقعیت خوبی خواهد داشت و با صورتجلسه و قولنامه و واریز مبلغی را به دیگران واگذار می کنند.

رئیس بنیاد مسکن شهرستان چابهار با بیان اینکه افراد سودجو با برنامه ریزی جهت تصرف زمین ها وارد می شوند‌،خاطرنشان کرد:متاسفانه افراد سودجو دراین گونه اسکان ها اول به صورت کپری وارد عمل می شوند و بعد از تذکر زیر چادر با مصالح غیر قانونی اقدام به ساخت خانه می کنند ما مصالح غیر قانونی را نیز بابت این موضوع ضبط میکنیم اما هیچ فایده ای ندارد چون هر گوشه ای را که میگیریم گوشه دیگر باز است و راه های فراوان دارد.

مقرزی با اشاره به اینکه در فاصله تذکر مهلتی که به آنها داده شد آنها اقدام به ساخت خانه با مصالح غیرقانونی در زیر چادر می کنند و دیگر با دست قابل تخریب نمی باشد و نیاز به لودر جهت تخریب است،تصریح کرد:شاید مردم خرده بگیرند که چرا خراب می کنید در حالی که باید تبیین شود اینجا شهر است خیابان هایش بر اساس تعاریف روستایی در حدود ۵ یا ۶ یا ۱۰ متر نباید باشد باید دیدگاه شهری داشت و بخشی ار قسمت ها سکونتگاه های شهری محسوب می‌شود و باید خیابان‌هایش عریض باشد که در آینده مشکل ترافیکی ایجاد نشود سازه ای که در آنجا ساخته می شود باید طبق نظام مهندسی باشد خانه ای که یک شبه ساخته می شود می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

رئیس بنیاد مسکن شهرستان،اظهار داشت:ما باید حافظ زمین هایی که در اختیار ماست باشیم بخشی از زمین های شهری در اختیار بنیاد مسکن انتقال سند شده دقیقا در همان چهارچوب موظفیم از زمین ها حفظ و نگهداری کنیم تا به دست کسانی که از طریق قانونی اقدام می‌نمایند برسانیم.

مقرزی خاطرنشان کرد:ما هیچ اعمال شخصی انجام نمی دهیم و از کل که در اختیار ماست عکس هوایی و هم نقشه داریم و میدانیم که کدام قسمت خالی و کدامین قسمت اسکان رسمی یا غیررسمی داشته اند قبل از اینکه زمین به ما واگذار شود می دانیم که در فلان محله قبل از ما اسکان بوده و آنها را به رسمیت می شناسیم و باطی مراحل قانونی می توانند زمین را به تملک خود در آورند.

وی ادامه داد: البته در هر حوزه‌ای حفظ و نگهداری زمین به عهده دستگاه مالک می باشد از جمله راه و شهرسازی و شهرداری نیز همینطور است اگر نتوانیم حفاظت کنیم دستگاه های وزارتی وارد می‌شود و به نحوی مبحث ترک فعل مطرح می شود. انتهای خبر/
دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب: 457716
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *