چابهار رفت و روب می‌خواهد

27 شهريور 1398 ساعت 7:00

شهر چابهار درحالی قرار است با دروازه ملل خواندنش میزبان سرمایه‌دارن، سرمایه‌گذاران و هیئت‌های دیپلماتیک باشد که هیچ بهره‌ای از زیبایی شهری نبرده است.


به گزارش چهاربهاران، چابهار، راهبردی‌ترین بندر ایران؛ در یکی‎از استراتژیک‎ترین طرح‎‌های نیم قرن ایران یعنی توسعه سواحل مکران می‌‎‌خواهد نگین توسعه شرق شود، 500 هزار نفر جمعیت را در ده سال آینده میزبانی کند و به مرکز ترانزیت، صادرات، واردات،شیلات و هاب‌ صنایع عظیمی هم‌‌چون فولاد و پتروشیمی تبدیل شود.

120 هزار نفر جمعیت دارد، به‌خاطر موقعیت استراتژیک‌اش تغییر دهنده قواعد بازی و معادلات سیاسی-اقتصادی است، جدی‌ترین کانون توسعه شرق است، بااین حال کثیف و بدشکل است. شهر چابهار درحالی قرار است با دروازه ملل
خواندنش میزبان سرمایه‌دارن، سرمایه‌گذاران و هیئت‌های دیپلماتیک باشد که هیچ بهره‌ای از زیبایی شهری نبرده است.

عمده کوچه‌های چابهار خاکی،کثیف و بدبوست به‌ویژه در محله‌های فقیرنشین؛ زباله‌ها در کوچه و خیابان رهاشده‌اند و فاضلاب‌‌ها روی هم رژه‌ می‌روند؛ مردم می‌گویند شهرداری کفایت نگهداری شهری هم‌چون چابهار را ندارد، شهرداری می‌گوید تا آنجا که توانسته خدمت‌رسانی کرده است.

شهرداری برای نظافت تبعیض قائل می‌شود

یک شهروند چابهاری می‌گوید: ابتدایی‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه هر شهرداری نظافت است، اسمش روی خودش است، شهرداری، شهر را نگه‌دارد؛ شهرداری چابهار توان نظافت شهری را ندارد، ساخت و ساز پیشکش.

اکبر صالحی می‌‌افزاید: مثلا در همین کوچه ما کارگر شمالی،با آنکه کوچه آسفالت شده اما از بس مردم نخاله و فاضلاب در کوچه رها کردند، کوچه کثیف و خاکی به‌نظر می‌رسد؛ آن‌هایی که توان داشتند امتیاز فاضلاب خریدند و آن‌هایی هم که توان نداشتند نخریدند و فاضلاب خود را در کوچه رها می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: به‌خاطر فقر فرهنگی در عمده محله‌ها، مردم نخاله‌های خود را در کوچه رها می‌کنند، فاضلاب و نخاله دست به دست هم می‌دهند تا کوچه مسکونی شکل و شمایلی هم‌چون طویله پیدا کند.

این شهروند می‌گوید: شهرداری تقصیر را گردن مرکز بهداشت می‌اندازد که چرا اقدام به‌برخورد با رهاکنندگان فاضلاب و نخاله نمی‌کند، مرکز بهداشت هم تقصیر را گردن شهرداری می‌اندازد، ماه‌عسل فقر فرهنگی مردم و پاسکاری مسولان می‌شود کوچه‌هایی که هیچ شباهتی به کوچه ندارند.

این شهروند مقصر اصلی را شهرداری می‌داند و می‌گوید: وظیفه شهرداری، شهرداری است؛ باید محور قرار گیرد، فرهنگ‌سازی کند، مرکز بهداشت را به میدان بیاورد و در نهایت نظافت کند؛ شهرداری چابهار اصلا توجهی به محلات فقیر و متوسط نشین ندارد، پاکبان‌ها همیشه محله‌های اعیان نشین‌ هم‌چون اطراف فرمانداری، خانه‌های سازمانی فرمانداری و اطراف مسجد امام حسین را تمیز می‌کنند.

صالحی ادامه می‌دهد: محله‌هایی هم‌چون پشت پمپ بنزین دولتی، کارگر شمالی، برخی از جاهای گلشهر، آتش آباد، عثمان آباد، حسین آباد و جدگال آباد انگار جزوی از شهر نیستند و شهرداری انگار خود را ملزم به خدمت‌رسانی به آن‌ها نمی‌‌داند.

این شهروند راهکار را تقسیم شهرداری به مناطق می‌داند و می‌گوید: مشخص است که یک شهرداری نمی‌تواند نگهداری شهری مثل چابهار را برعهده بگیرد بنابرین باید شهرداری به مناطق تقسیم شود تا بهتر خدمت‌رسانی صورت گیرد.

عمده‌ترین مشکل پساب شهری؛ جمع آوریش وظیفه شهرداری نیست

 شهردار چابهار در پاسخ به گلایه شهروندان می‌گوید: اصلی‌ترین مشکل شهر چابهار پساب و فاضلاب است و این مشکل در زمستان به‌خاطر افزایش آب ورودی به شهر و ترکیدگی لوله‌ها افزایش می‌یابد و وارد معابر می‌شود.

یونس حقانی می‌افزاید: شهرداری مسولیتی چه قانونی و چه عرفی درباره جمع آوری پساب ندارد، مسولیت جمع آوری پساب طبق مر قانون آب‌وفاضلاب شهری است؛ سیستم فاضلاب شهری چابهار از سال 82 کلنگ‌زنی شده و حالا که بیش‌از 15 سال می‌گذرد کمتر از 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ در برخی از محله‌ها آن‌قدر فاضلاب و پساب روی آسفالت آمده که آسفالتی که کمتر از 5 سال عمر دارد را ناکار کرده و از بین برده است.

شهردار چابهار تصریح می‌کند: البته خود شهروندان هم واقف هستند که همانطور که شهرداری مسولیتی در برابر تامین آب شرب و بهداشتی شهروندان در هیچ‌کجا ندارد، مسولیتی هم در قبال جمع آوری پساب ندراد.

محله اعیان‌نشین نداریم؛ هیچ تبعیضی قائل نمی‌شویم

وی درباره نظافت شهری نیز می‌گوید: درست است وظیفه اصلی و ابتدایی ما نظافت شهری است، ما هرگز برای نظافت شهری فرقی میان محله‌ها قایل نیستم؛ اولا باید ذکر شود ما در شهر چابهار متاسفانه و یا خوشبختانه محله اعیان نشینی که در فکر عام است نداریم، محله‌هایی که نام برده شد که شهرداری بیشتر به آن‌ها می‌رسد، معابر اصلی ورودی شهر است که باید بیشتر پاکبان‌های ما در آنجا مشغول باشند تا حداقل چهره‌ای اصلی چابهار خوب باشد.

شهردار چابهار ادامه می‌دهد:برای سایر محله‌ها ما اتفاقا محله‌های کمتر برخوردار هم‌چون سخریگ و حاشیه‌ را در دستورکار نظافت قرار دادیم، در یکی دوماه گذشته بخشی از ماشین‌های جمع آوری زباله و نگهداری شهری شهرداری برای تعمیر رفته بودند که برگشتند و حالا با جدیت درحال تمیزکاری هستند.

حقانی می‌گوید: در جمع آوری زباله مردم هم باید یاری کنند، متاسفانه مردم نخاله‌های ساختمانی خود را در کوچه‌ها رها می‌کنند و انتظار دارند شهرداری مرتب آن‌ها را جمع کند؛ برای آوردن زباله هم هم‌چون سایر شهرها ساعت خاصی ندارند و مرتب زباله‌ها را می‌آورند.

وی تصریح می‌کند:ما اولا به‌دنبال فرهنگ‌سازی هستیم تا با تبلیغات،فرهنگ درست دفع و واگذاری زباله و نخاله را فرهنگ‌سازی کنیم و ثانیا در قالب کارگروهی با جدیت بیشتر درحال جمع آوری نخاله‌های ساختمانی از شهر هستیم.

محدودیت اعتباری را بهانه خدمت‌رسانی نمی‌کنیم

شهردار چابهار درباره بودجه شهرداری نیز می‌گوید: برآورد بودجه ما امسال 56 میلیارد تومان بوده که تاکنون که 9 ماه از سال می‌گذرد کمتر از 40 درصد یعنی 20 میلیارد تومان تخصیص یافته است؛ هم‌چون سایر ارگان‌ها بدشدت محدودیت اعتباری داریم اما به‌هیچ عنوان محدودیت را بهانه عدم خدمت‌رسانی نمی‌دانیم.

وی می‌افزاید: انتظار داریم که از محل اعتبارات توسعه سواحل مکران و سفر مقام معظم رهبری اعتباراتی را جذب کنیم که احتمال جذب از محل سفر رهبری بیشتر است و هفته آینده هم سازکار مشخصی برای جذب این اعتبارات اجرا می‌شود؛ با جذب این اعتبارات و رسیدن بودجه شهرداری به 40 میلیارد تومان هم خدمت‌رسانی جامع و کاملی خواهیم داشت و هم برخی پروژه‌های عمرانی را ادامه خواهیم داد.

حقانی می‌گوید: برای درآمدهای پایدار شهری هم به‌دنبال راه اندازی کارخانه آسفالت  و سنگ شکن شهرداری هستیم و شهرک کارگاهی را هم برای انتقال کارگاه‌های درون شهر به آنجا دردست راه اندازی داریم تا از طریق واگذاری اراضی این شهرک درآمد خوبی عاید شهرداری شود.

شهردار چابهار درپایان درباره تقسیم شهرداری به مناطق نیز می‌گوید: بر طبق قانون حدنصاب تقسیم شهرداری به مناطق حداقل 200 هزار نفر جمعیت شهری است تا مقدمات منطقه‌ای شدن شهر فراهم شود و شهر به دو منطقه مثلا 100 هزار نفری تقسیم شود؛ شهر چابهار با احتساب حاشیه‌نشیان درحال حاضر 105 هزار نفر جمعیت دارد که قاعدتا نمی‌تواند به مناطق تقسیم شود.

سید امیرحسین عظیمی
 


کد مطلب: 454111

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/report/454111/چابهار-رفت-روب-می-خواهد

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir