گزارشی از دستاوردهای پسا انقلاب؛

استقلال سیاسی و فرهنگی از برجسته ترین ویژگیهای انقلاب اسلامی است

19 بهمن 1396 ساعت 11:57

بزرگترین و مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی دستیابی ملت ایران به استقلال سیاسی و فرهنگی است که قابل مقایسه با قبل انقلاب نیست.


کارشناس امور سیاسی در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، با اشاره به آگاهی های مردم در دوران انقلاب عنوان کرد پس از انقلاب سطح مشارکت و آگاهی مردم نسبت به مسائل داخلی و بین المللی افزایش یافت، مصادیق این موضوع را می توان انتخابات نظام جمهوری اسلامی، انتخابات قانون اساسی، انتخابات خبرگان، انتخابات ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس دانست.
به گفته محمدعلی رحیمی در سال 57 شاهد انقلابی در کشورمان بودیم که برای جهان غیر قابل باور بود؛ از دلایل مهم بهت جهان را می توان به فرهنگی بودن انقلاب اسلامی(ابزار اساسی موفقیت انقلاب، در درجه اول فهم و باور همگانی با باورهای دینی و نه خشونت و زور بودیم)؛ دینی بودن(دین که در قرون وسطی منزوی شده و باور جهانیان بر مبنای ناکارآمدی حکومت دینی برای اداره کشورها بود)؛ تقابل با همه قدرتهای جهانی(در زمان وقوع انقلاب هیچ یک از قدرت ها خشنود نبودند و همه تلاش خود را برای مقابله با این انقلاب مردمی انجام دادند).

با وقوع همه چالش های ایجاد شده سخت افزاری و نرم افزاری جهت پیشگیری از نفوذ و پیشرفت انقلاب اسلامی، هم اکنون چهار دهه از وقوع آن می گذرد و در بسیاری از زمینه ها توفیقات چشمگیری داشته است.

محمدعلی رحیمی نژاد می گوید کسب استقلال بدون تکیه بر ابرقدرت ها وجود نداشته و تا پیش از انقلاب ما کشوری وابسته به آمریکا در تصمیمات سیاسی و منطقه ای بودیم که با وقوع انقلاب موفق به کسب استقلال در تصمیمات و خواسته های مردمی شدیم.

وی در خصوص کسب جایگاه برای زنان در دوران بعد انقلاب بیان کرده است سریع ترین پیشرفت اجتماعی در ورود زنان به اجتماع را در بین کشورهای جهان، ایران و پس از انقلاب شاهد بوده ایم، به طوریکه باعث الگوشدن در این زمینه برای سایر کشورهای اسلامی شده ایم، براساس خودباختگی فرهنگی و رواج ارزشهای غربی در عصر پهلوی، هویت زن مسلمان ایرانی مورد تهدید واقع شده بود به تدریج در جامعه فرهنگ برهنگی رواج یافته و از فعالیتهای اجتماعی و مفید زنان کمتر شد.

رشد علمی ایران قابل مقایسه با کشورهای پیشرفته دنیاست
این کارشناس سیاسی معتقد است که ارتقای سطح علمی جامعه به اندازه ای بالا رفت که شاهد سریعترین رشد تولید علم در سطح جهان بوده ایم. تعداد دانشجویان، قبل از انقلاب اسلامی 160 هزار نفر بود و اکنون به بالای یک میلیون نفر رسیده است که این آمار نشان از رشد فرهنگی مردم و آموزش نیروهای متخصص و مورد نیاز کشور دارد.

رحیمی به اقتصاد تک محصولی قبل از انقلاب اشاره کرد و گفته است که درست است که هنوز اقتصادی وابسته به سوخت فسیلی و مواد خام داریم اما این روند نسبت به گذشته بسیار کمرنگ تر شده است. علت این موضوع را می توان در مصادیقی از قبیل طرحهای بزرگی اجرا شده که از جمله آنها می توان از مجتمع فولاد مبارکه، فولاد اهواز، سد ساوه، سد مارون و سد پانزده خرداد و کارخانجات متعدد سیمان، نیروگاههای مختلف برق جستجو کرد.

کارشناس سیاسی در خصوص خودکفایی نظامی کشور بعد انقلاب عنوان کرده است که بیشتر ادوات جنگی کشور ساخت کارخانجات داخل است پیشرفتهای قابل ملاحظهای که در تولید انواع موشکها، توپها، خمپاره اندازها، تهیه قطعات یدکی هلکوپترها و هواپیماها و سیستم های کنترل را دارند که توسط ارتش، سپاه و وزارت دفاع صورت گرفته نمونه‌های روشنی از خودکفایی نظامی است.

به گفته رحیمی انقلاب اسلامی در سایر زمینه ها نیز پیشرفت های قابل توجهی داشته که آوردن آن در این مقال نمی گنجد. هم اکنون تنها نقطه اتکای دشمنان برای پیشگیری از پیشرفت انقلاب، ایجاد فاصله بین مردم و ناکارآمدی مسئولین است که امیدواریم با هشیاری بیشتر در صدد حل مشکلات و دستاوردهای بیشتر در سطح ملی و بین المللی باشیم.

انتهای پیام/ ف


کد مطلب: 451145

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/report/451145/استقلال-سیاسی-فرهنگی-برجسته-ترین-ویژگیهای-انقلاب-اسلامی

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir