۱
گزارش چهاربهاران از درختچه ای خودرو ولی سودمند؛

ثروتی سبز در بلوچستان اما در کما و بدون استفاده/ ساخت جلیقه ضد گلوله از «استبرق»

گیاه صنعتی و اقتصادی کرگ «استبرق» که می‌تواند از محورهای توسعه به شمار آید در نبود سرمایه گذار بدون استفاده مانده است.
ثروتی سبز در بلوچستان اما در کما و بدون استفاده/ ساخت جلیقه ضد گلوله از «استبرق»
 
به گزارش چهاربهاران، در حاشیه رودهای فصلی دشتیاری و جنوب استان سیستان و بلوچستان گیاه خودروی " استبرق" با برگ های پهن و دارای شیره با گل های زیبا چشم نواز طبیعت وجود دارد که این گیاه در زبان نام محلی به "کرگ" معروف است گیاهی با ارتفاع دو یا سه متر همیشه سرسبز و مقاوم دربدترین شرایط آب و هوایی که در بازارهای محلی بدون استفاده مانده است.

این گیاه بهترین استفاده در صنایع لاستیک سازی، خودرو و هواپیما، لنج سازی، صنایع نظامی (لباس ضد گلوله و پارچه های ابریشمی می تواند داشته باشد.

 گیاه کرگ( استبرق) نیازی به کشت و پروش و نگهداری آنچنانی ندارد بارش باران یا پرآب شدن رودهای فصلی و سرازیر شدن آن در زمین و حواشی رودها، بذر این گیاه با کمترین آب رشد و تا مدتها نیازی به آب دهی ندارد.

کارشناس زراعت و باغبانی شهرستان چابهار گفت: درخت 'استبرق' مخصوص مناطق گرمسیری این استان است که خواص دارویی و درمانی بسیاری دارد.

علی شهرکی افزود: " استبرق" به معنای ضخیم و کلفت است که در زبان محلی به آن 'کرگ' می گویند دارای شاخه های پیچ خورده و گره دار و ضخیم و برگ های پهن وگل های صورتی متمایل به بنفش است.

وی ادامه داد: این گیاه علاوه بر اینکه از وزش گرد و خاک جلوگیری می کند در صنعت و اقتصاد مفید و سودمند به حساب می آید، ریشه گیاه کرگ (استبرق)در درمان سوختگی، جذام، برخی بیماری های جلدی مانند سودا و سیفیلیس، سوختگی، التهاب، بیماری های گوارشی، میگرن، نیش مار و عقرب و برای درمان تومور استفاده می شود.

این کارشناس با اشاره به اینکه این گیاه در طی سال همیشه سبز است بیان کرد: گرده افشانی استبرق توسط زنبور و حشره و پروانه صورت می گیرد و در خاک های شنی و با زهکشی خوب رشد می کند و طی سال سر سبز است و ارتفاع آن به بیش از سه متر می رسد.

وی گفت: از ابریشم درخت کرگ می توان جهت تولید لباسهای فاخر، ریسمان و بهترین لباس ضد گلوله استفاده کرد.

شهرکی تصریح کرد: در مناطق مختلف آن را با نام های مختلفی می شناسند؛ در خوزستان به آن "غَلَب لَب"، هرمزگان و جنوب کرمان و بلوچستان به آن "کَرگ" به گویش ایرندگانی هم میشه "کرک" در بوشهر و اطراف آن به آن "خَرگ" می گویند.

به گفته کارشناس زراعت و باغبانی؛ سود دهی وطبیعی بودن مواد صنعتی تولیدی از هزاران گیاه خود رو در نیازمند سرمایه گذاری و توجه مسولان به نعمت های خدادای در بلوچستان است که علاوه بر تحول اقتصادی دراین مناطق باعث برگشت طبیعی مواد صنعتی به محیط زیست می شود که از هر جانب قضیه برای کشور سودمند و مفید است.

وی خاطرنشان کرد: دولت با نگاه به اشتغال جوانان، شکوفایی اقتصاد از نگاه اقتصاد مقاومتی، وتحول اقتصادی همیشه نگاهی ویژه داشته باشد که در رونق و تحول اقتصاد این مناطق با بهره گیری از دانش نسل جوان و سرمایه گذاری گام بردارد تا انعامات خدادادی و طبیعی این مناطق بدون استفاده باقی نماند.

انتهای پیام/ ف
 
دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب: 451060
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *