۱
گزارشی از نبود امکانات بهداشتی در روستاهای شهرستان چابهار؛

مرگ مادران باردار در نبود مراکز درمانی/ جمعیت٣٠ هزارنفری چشم انتظار مرکز تسهیلات زایمانی

بخش مرکزی شهرستان چابهار با روستاهای دور افتاده و صعب العبور یکی ازمحروم ترین مناطق جنوب استان است که تاکنون از مرکز تسهیلات زایمانی محروم بوده اند.
مرگ مادران باردار در نبود مراکز درمانی/ جمعیت٣٠ هزارنفری چشم انتظار مرکز تسهیلات زایمانی
به گزارش چهاربهاران، منطقه‌ای دور افتاده در بخش مرکزی چابهار که شامل ده‌ها روستا که فاقد جاده آسفالت هستند خانه‌های اکثر روستاییان کپری بوده و کشاورزی در روستاهای چابهار به دلیل خشکسالی از رونق افتاده و مردم به دلیل ضعف شدید بهداشت و درمان و مصرف آبهای آلوده با انواع بیماری‌های عفونی دست به گریبانند. آموزش و پرورش در این مناطق بسیار ضعیف است و دانش آموزان به دلیل ضعف آموزش تصویر روشنی از آینده خود ندارند و بیشتر دختران تنها تا کلاس ششم امکان ادامه تحصیل دارند.

کودکان بیشتر روستاها به دلیل فقر مالی خانواده دچار سوء تغذیه بوده و زنان از آغاز دوره بارداری تا زایمان به دلیل نبود مرکز درمانی دوره سخت و خطرناکی را طی می‌کنند. کامل شدن جاده های نیمه کاره منتهی به روستاها تا حد زیادی مشکلات روستاییان را بهبود خواهد بخشید.

عضو شورای بخش مرکزی چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران گفت: بخش مرکزی با روستاهای دور افتاده و صعب العبور یکی ازمحروم ترین مناطق شهرستان چابهار است که تاکنون از مرکز تسهیلات زایمانی محروم بوده و مردم این بخش با توجه به محرومیت ها و ناتوان در هزینه های درمانی و وسیله به مرکز شهرستان برای انتقال بیمار و یا مادران باردار را دچار مشکل کرده است.

عبدالله بلوچ ادامه داد: بیماران بسیاری از روستاها مجبورند مسافت‌های طولانی را برای رفتن به مراکز درمانی طی‌کنند تا به یک روستای دیگر برسند. مردم خواستار این هستند که هر روستا متناسب با جمعیتی که دارد، دارای مراکز درمانی و خانه‌های بهداشت باشد.
 
وی افزود: راه این روستاها آسفالت نشده و در مسیر فرعی قرار دارد که نبود راه مناسب و همچنین دور بودن راه، مردم این روستا را برای مراجعه به درمانگاه و رساندن بعضی بیماران از قبیل زنان زائو و افراد حادثه دیده و بدحال دچار مشکل کرده است.

عضو شورای بخش مرکزی چابهار بیان کرد: چند روز پیش به همین علت مادر بارداری نوزاد خودش را از دست داد و هزینه های بالا برای انتقال بیمار به چابهار و ناتوانی مردم این منطقه در پرداخت آن عاجزند واگر این مرکز در این بخش وجود داشت امروز با شاهد چنین اتفاقات ناگواری برای مردم نبودیم و این یک مشکل بزرگ برای خانواده های است که توانایی در پرداخت هزینه ها را ندارند، باید دراین زمینه  تهمیداتی اتخاذ شود.
 
بلوچ افزود: بیکاری و خشکسالی دو عمده مشکل این منطقه هستند و نبود مرکز تسهیلات زایمانی خطر مرگ ومیربرای مادر و نوزاد را دوچندان کرده است.
 
وی خواستار فوری احداث یک مرکز تسهیلات زایمانی در بخش مرکزی شد و خاطرنشان کرد: مکاتبه های زیادی دراین مورد انجام شده اما تاکنون به نتیجه نهایی نرسیده ایم امیدوارم مسئولین با توجه به اهمیت موضوع اقدام جدی و توجه بیشتری به این امر داشته باشند.

انتهای پیام/
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب: 450525
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *