۱

کشته شدن یک ناخدای ایرانی در طی شلیک سربازان سومالی در اقیانوس هند/ عدم واکنش مقامات سیاسی دو کشور بعد از گذشت ۴ روز

حادثه ای که روز جمعه گذشته در آب های اقیانوس هند برای دو لنج ماهیگیری کنارک اتفاق افتاد منجر به کشته شدن ناخدای لنج و اسیری ۱۶ ملوان اهل کنارک و چابهار شد که یکی از لنج ها موفق به فرار می شود.
کشته شدن یک ناخدای ایرانی در طی شلیک سربازان سومالی در اقیانوس هند/ عدم واکنش مقامات سیاسی دو کشور بعد از گذشت ۴ روز
به گزارش چهاربهاران، بعد از دزدیده شدن ۱۴ ملوان کنارکی‌ اواخر بهمن سال ۹۳ در سیستان و بلوچستان توسط دزدان دریایی سومالی، حال نیروهای دولتی این کشور به خود جسارت داده و در منطقه آب های بین المللی ۳۲ کشور در دریای عمان به سمت لنج ماهیگیری کنارک شلیک کرده و ۱۶ ملوان را به اسارت می گیرند.

این حادثه که روز جمعه گذشته در آب های اقیانوس هند برای دو لنج ماهیگیری کنارک اتفاق افتاد منجر به کشته شدن ناخدای لنج و اسیری ۱۶ ملوان اهل کنارک و چابهار شد که یکی از لنج ها موفق به فرار می شود.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، اظهار کرد: جمعه گذشته لنج ماهیگیری ایرانی از کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان مشغول صید ماهی در آب های بین المللی بوده اند که سربازان گشت دریایی دولت سومالی با شلیک گلوله و تیراندازی ناخدای لنج را کشته و ۱۶ ملوان را اسیر می کنند.

هدایت الله میرمرادزهی افزود: هنوز هدف مأموران سومالی از انجام این حمله مشخص نشده است و تیراندازی به سمت لنج ایرانی توسط آنها اشتباهی فاحش و نابخشودنی است.

وی ادامه داد: مقامات سومالی این عمل را تجاوز به مرزهای آبی خود عنوان کرده اند که نادرست است و لنج ما در محدوده آب های فراساحلی مستقر بوده؛ گزارش این درگیری به محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ارسال شده است.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان عنوان کرد: با سرکنسولگری سومالی نیز مراوداتی صورت گرفته و باید منتظر پاسخ مقامات سومالیایی بود؛ هنوز هیچ مقام بلند پایه ای از دو کشور ایران و سومالی واکنش صریح و آشکاری نسبت به این قضیه نشان نداده اند.

وی خاطرنشان کرد: مأموران سومالی باید در مقابل این عمل اشتباه خود پاسخگو بوده و وضعیت ملوانان ایرانی در کشورشان را اعلام کنند.

به گزارش چهاربهاران به نقل از خبرگزاری لیبرالی صدای آفریقا ژنرال سومالیایی که در جریان این درگیری حضور داشته گفت: دو قایق ایرانی در حال ماهیگیری غیرقانونی در آب های سومالی بوده اند که بدون توجه به هشدار پلیس اقدام به فرار می کنند که با شلیک سربازان یک قایق متوقف و دیگری موفق به فرار می شود.

محمد عبدی حشی افزود: یک ناخدای ایرانی به نام حیدر عبدالله سبیل کشته و یک ملوان زخمی می شود که دلیل شلیک آنها نادیده گرفتن دو قایق ایرانی بعد از اخطار ایست بوده است.

وی ادامه داد: ۱۶ ملوان از قایق ایرانی دستگیر شده اند و قایق توقیفی حامل دو تن ماهی از صید غیرقانونی می باشد همچنین قایق در اسکله بوساسو پهلو گرفته است و جسد ناخدای ایرانی در محفظه یخی در قایق گذاشته شده است.

ژنرال سومالیایی تصریح کرد: رهبران سیاسی سومالیایی هنوز مذاکره ای در این خصوص با مقامات ایرانی نداشته اند و شک دارم دولت جدید منطقه خودمختار پانت لند سومالی در این خصوص مکاتبه ای با ایران کرده باشد.

سومالی یک کشور ساحلی است که در منطقه شاخ آفریقا در شرق آفریقا واقع شده‌است و پایتخت آن موگادیشو است. این کشور، قبلاً با نام «جمهوری دمکراتیک سومالی» شناخته می‌شد. ۹۸٪مردم این کشور نیز مسلمان هستند.

مرزهای این کشور در غرب به اتیوپی، از شمال و نیمه غربی به جیبوتی، از جنوب غرب به کنیا، از شمال به خلیج عدن و اقیانوس هند در شرق محدود می‌شود. در حال حاضر حاکمیت سومالی انحصاراً در حد حقوق قانونی قرار داشته و این کشور فاقد حاکمیت دولت مرکزی به رسمیت شناخته شده بوده و از هرگونه شاخص‌های مرتبط با دولت مستقل ثابت محروم است.
مقامات غیررسمی در اختیار دولت‌های نهادی غیر منتخب مناطق سومالی لند، پانت لند، شورای عالی دیوان اسلامی و دولت انتقالی موقت ضعیف ولی قابل قبول سازمان ملل متحد مستقر در شهر بایدوا واقع در حدود ۲۵۰ کیلومتری شمال غرب پایتخت، موگادیشو قرار دارد. خشونت بمانند آفتی کشنده سومالی را از زمان جنگ‌های داخلی برآمده از از اخراج محمد زیادباره دیکتاتور پیشین در سال ۱۹۹۱ فرا گرفته‌است.

انتهای پیام/
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب: 450352
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *