۰
در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی:

مزیتهای سرمایه گذاری در شیلات چابهار/ زمینه های سرمایه گذاری پرورش میگو در گواتر

شهرستان چابهار به لحاظ موقعیت سرزمینی و مجاورت با دریا به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور از دیر باز مورد توجه بوده است.
مزیتهای سرمایه گذاری در شیلات چابهار/ زمینه های سرمایه گذاری پرورش میگو در گواتر
به گزارش چهاربهاران، سيستان و بلوچستان به دليل شرايط خاص جغرافيايى، اقليمي و مجاورت با درياى عمان و اقيانوس هند يکى از مستعدترين مناطق فعاليت هاى شيلاتى کشور است، مجموعه اين فعاليت ها شامل صيد، صيادى و بهره بردارى از منابع آبى درياى عمان، اقيانوس هند و فعاليت هاى آبزى پرورى در اراضى مستعد و نوار ساحلى استان مى باشد.
شهرستان چابهار قطب صنعتی کشور می شود
با اجرای سیاست‌های اقتصادی و ارائه مشوق‌های مناسب بخش خصوصی برای توسعه در پس کرانه‌های ناب بندر چابهار، شهرک پتروشیمی مکران به عنوان یکی از مصادیق توسعه‌ای این بندر و سواحل مکران به عنوان بزرگترین پروژه سرمایه گذاری در استان سیستان و بلوچستان عنوان شده است.
طرح توسعه اسکله شهید بهشتی و توسعه بندر چابهار و ایجاد و راه آهن در پسکرانه بندر و همچنین احداث مجتمع فولاد و پتروشیمی همه از مواردی است که در چند سال اخیر شدت و قوت بیشتری برای تکمیل طرح ها صورت گرفته است.
جدای از اهمیت صنایع ذکر شده لزوم برنامه ریزی در زمینه توسعه اسکله صورت گیرد تا بندر چابهار مکانی برای ترانزیک کالا وارز آوری باشد و به بیماری واردات بی رویه کالا مبتلا نشود.
فرصتهای تحقق اقتصاد مقاومتی در چابهار
این شهرستان که جنوبی ترین شهرستان کشور می باشد با اقلیم بسیار متنوع و متفاوتی می تواند الگویی بسیار مستعد ومناسب در زمینه اقتصاد مقاومتی باشد.
برداشت حصولات خارج از فصل از جمله هندوانه که جشن برداشت آن اول اسفند برگزار می شود از نمونه محصولات خارج از فصلی است که می تواند هم برای مصرف داخلی و هم برای صادرات از  بهره برد و این نوع محصولات می تواند منبع درآمد بسیار خوبی برای مردم منطقه داشته باشد.
کشت وسیع گوجه فرنگی در منطقه دشتیاری و زرآباد در خارج فصل و وجود نور بسیار مناسب وتولید گوجه با کیفیت بسیار خوب نیاز مند بهره برداری درست از این محصول جالیزی است.
ساخت کارخانه رب و صنایع جانبی محصولاتی مانند موز و کارخانه کنسانتره از جمله طرح هایی است که در راستای اقتصاد مقاومتی می تواند از آن استفاده نمود.
 گواتر بهشت آبزی پروری در کشور
افزایش جمعیت ولزوم تهیه منابع پروتئینی و سرمایه گذاری دولت بخصوص در حوزه آبزیان  نیازمند افزایش تولید در بخش آبزی پروری است.
 
از آن میان میگو با دارا بودن خواص پروتئینی بسیار زیاد از آبزیان لذیذ دریایی است وکشورهای بسیار زیادی در این زمینه سرمایه گذاری های کلانی نموده اند.
در کشور ما در برنامه اول و دوم توسعه پیش بینی برداشت ده هزار تن میگو در دستور کار شیلات ایران قرار گرفت واز این میان سهم استانهای خوزستان،بوشهر وهرمازگان بیشتر از سیستان وبلوچستان بوده است.
گواتر چابهار بنا بر گفته بسیاری از کارشناسان منطقه ای بکر برای پرورش میگو نسبت به سایر استانهای ساحلی کشور است ولی برنامه ریزی نادرست در این زمینه فرصتهای سرمایه گذاری را در این منطقه که بهشت پرورش میگو نامگذاری شده است را از دست داده است.
 
پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب: 450252
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *