۰
رئیس‌جمهور:

مهار تورم با رشد تولید دنبال می‌شود/ بانک‌ها از تولید حمایت کنند

رئیس‌جمهور گفت: مهار تورم را در رکورد دنبال نمی‌کنیم؛ بلکه در رشد تولید دنبال می‌کنیم.
مهار تورم با رشد تولید دنبال می‌شود/ بانک‌ها از تولید حمایت کنند
به گزارش پایگاه خبری چهاربهاران، آیت‌الله ابراهیم رئیسی در نشست با فعالان اقتصادی و اجتماعی پیشرفت و آبادانی مَکُران بیان کرد: از همه سرمایه‌گذاران، کارآفرینان، شرکت‌های فعال، کارگران و مهندسان و همه افرادی که در خلق این اثرات ارزشمند برای کشور در منطقه که نوید تولید، ارزش‌افزوده و تکمیل زنجیره کار هستند، تشکر می‌کنیم که تمام امورات به‌صورت علمی با مطالعه لازم و مرحله‌به‌مرحله پیش می‌رود.

وی افزود: سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت بسیاری است، مَکُران موردبحث برای همه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و کسانی است که به آینده درخشان برای ایران فکر می‌کنند.

رئیس‌جمهور گفت: در دیدارهایی که با مسئولان عالی کشورها طی این ۲ سال داشته‌ایم، کمتر شخصیت و رئیس دولتی بوده که مهمان ما باشد؛ اما به چابهار و ظرفیت‌های آن اشاره نکند؛ از نشست شانگهای گرفته تا سایر نشست‌ها با رؤسای مناطق، همه به ظرفیت بندر چابهار و مَکُران اشاره کرده‌اند.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: در دیدار امروز با نخست‌وزیر پاکستان هم اشاره شد که چابهار منطقه بسیار مستعدی است که ظرفیت‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری دارد و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: این منطقه بسیار بااستعداد و قابل‌توجه هم برای سرمایه‌گذاری و هم اقتصاد دریا، گردشگری، توسعه در حوزه‌های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی است که به‌درستی این منطقه انتخاب شده است.

وی افزود: در بازدید امروز مجموعه باختر و کشت و صنعت چابهار را دیدم، این مجموعه نشان داد به طور منظم سرمایه‌گذاری و پیشرفت آن دنبال شده است. ‏

وی اذعان کرد: برخی اراضی به بخشی‌هایی واگذار شده که هنوز کار جدی روی آنها صورت نگرفته که خود جای سؤال است.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: برای تولید موانعی داریم و از ابتدا رهبر انقلاب بر روی تولید تأکید کرده‌اند، به‌ویژه در هشت سال اخیر که محور بیانات ایشان برای همگان موضوع تولید بوده است.

رئیسی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی محور تولید است، ادامه داد: پیشرفت، رفع مشکلات اجتماعی و اقتصادی، استقلال سیاسی و اقتصادی در گرو تولید است و رفع نگرانی نسبت به رشد نقدینگی با موضوع تولید است که هر چه به سمت تولید برود این نگرانی را کم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مهار تورم را در رکورد دنبال نمی‌کنیم؛ بلکه در رشد تولید دنبال می‌کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: یکی از مشکلات این است که نرخ استهلاک بیشتر از نرخ سرمایه‌گذاری است و این خوب نیست که باید نسبت به این شاخص نگران شد و حتماً دنبال کرد تا این موضوع تغییر کند و نگرانی رفع شود.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران هم باید تلاش کنند تا نشان دهیم رشد سرمایه‌گذاری بیشتر از استهلاک است.

بانک‌ها از تولید حمایت کنند

رئیسی با تأکید بر اینکه بانک‌ها باید حتماً از سرمایه‌گذاری و تولید حمایت کنند، گفت: اگر نقدینگی بانک‌ها به سمت تولید نیاید باید تسهیلات تکلیفی آنها با نگاه رشد تولید باشد؛ چون تمام نگاه‌ها باید با رشد تولید تنظیم شود در غیر این صورت جایی از کار ایراد دارد.
وی اذعان کرد: برخی از بانک‌ها ساختمان‌هایی می‌گیرند به دلیل اینکه ارزش‌افزوده‌ای برای آنها دارد که این یکی از آسیب‌های نظام پولی ما به شمار می‌رود و به‌جای اینکه تولید رونق گیرد و چرخ‌های آن بچرخد، پول در یک ساختمان محبوس می‌شود و این اقدام مشکلی در کشور را حل نمی‌‏کند.

رئیس‌جمهور گفت: نظام بانکی باید تلاش کند که بانک‌ها ثروت خود را در مسیر تولید برای کمک به سرمایه‌گذار بکار گیرند.

وی افزود: نسبت به مجوزهای کسب‌وکار در کارهای خُرد سامانه‌ای ایجاد شد که از نماینده ویژه رئیس‌جمهور در سواحل مکران به طور جد می‌خواهیم برای مجوزهای کلان در کشور بدون هیچ توقفی مجوز دریافت کنند.

رئیسی تشریح کرد: ما باید علاوه بر مسائل کلی و جلسه‌ای، مصداقی جلو برویم؛ اگر مصداقی پیش نرویم مشکل حل نمی‌شود تأکید می‌کنم این موضوع با حساسیت و دلسوزی دنبال شود.

رئیس‌جمهور گفت: فعالیت‌های اقتصادی با مشکلاتی مواجه هستند باید مصداقی دنبال شود تا شاهد رفع مشکلات آنها باشیم.
وی بیان کرد: مجوزهای دولتی باید تسهیل و توجیه منطقی داشته باشد تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری شود.

رئیس‌جمهور افزود: باید تسهیلات لازم در شهرک‌های صنعتی برای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به نحوی باشد که مشوق آنها باشد نه مانع آنها، معتقد هستیم گران دادن اراضی به تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران مانع کار آنها می‌شود.

رئیسی تصریح کرد: جلوگیری از خام‌فروشی در صنایع پتروشیمی بسیار مهم است و معتقدیم این زنجیره باید تکمیل و تداوم داشته باشد تا ارزش‌افزوده، تولید و اشتغال به دنبال داشته باشد.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: ارزش‌افزوده باید در جیب مردم و مجموعه‌های کاری بیاید و از خام‌فروشی در صنایع پتروشیمی جلوگیری کرد.

رئیس‌جمهور بیان کرد: فضای این منطقه برای اقتصاد گردشگری نسبت به سایر نقاط بیشتر است و اشتغال ایجاد می‌کند و در این زمینه باید زیرساخت‌ها موردتوجه قرار گیرد.

وی افزود: توجه به بومی گزینی باید موردتوجه باشد. گاهی نیروهای بسیار مستعدی در روستاها وجود دارند که می‌توان از ظرفیت آنها استفاده کرد؛ باید مراکز فنی حرفه‌ای را فعال تا نیروهای کارآمد داشته باشیم در کنار آن باید به موضوع بومی گزینی اهمیت داد.

انتهای خبر/
پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۵۵
کد مطلب: 457873
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *