۰
کارشناس مسائل اجتماعی؛

امر به معروف و نهی از منکر سلاح امام حسین(ع) در مقابل دشمنان/ماه محرم فرصتی است برای خود کنترلی انسان ها

حسین نهتانی گفت:راه و روشی که مکتب امام حسین (ع) در جلوی ما قرار داده در صورت توجه و استفاده از آن بدون شک می تواند سرآغاز برای پایان بسیاری از آسیب ها باشد.
امر به معروف و نهی از منکر سلاح امام حسین(ع) در مقابل دشمنان/ماه محرم فرصتی است برای خود کنترلی انسان ها
دکتر حسین نهتانی کارشناس مسائل اجتماعی و پژوهش گر حقوق کیفری و جرم شناسی در گفت وگو با خبرنگار چهاربهاران،بیان کرد:امام حسین(ع) از جمله امامان معصوم شیعه و تجسّم عینی اسلام و از شخصیتهای بزرگ مکتب است که از او به عنوان مصباح هدایت و کشتی نجات و  سید و سرور جوانان و نمونه عینی مکتب یاد می شود، امامی که سنّت او یعنی گفتار و کردار و تقریر او حجتی است در برابر بشریت تا انتخاب راه او خود در مسیر سعادت و تکامل گام بردارد. 

وی با بیان اینکه نام حسین(ع) با نام عاشورا با هم عجین است،تصریح کرد:عاشورا حادثه ای که از آغاز تا انجام آن درس آموز است،الگویی است جاودانه برای همه کسانی که اگر بخواهند انسان باشند و وظیفه شناس، از جهت فردی و اجتماعی باید چگونه باشند.

نهتانی ادامه داد :امام حسین(ع) در نهضت عاشورا برای اینکه اعلام کند که راه او ویژه او نیست بلکه راهی است جاودانه که گذشتگان همان راه را رفته اند و آیندگان باید همان راه را طی کنند ماهیت آن را امر به معروف و نهی از منکر می داند و امر به معروف و نهی از منکر هم راه انبیاء و روش صالحان است لذا امام در وصیتش به محمد بن حنفیه بر این استراتژی تکیه می کند و می نویسد: «ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر و اسیر بسیرة جدی وابی علی ابن ابیطالب؛می خواهم امر به معروف و نهی از منکر نمایم و به سیره جدّم و پدرم علی بن ابی طالب سیر نمایم.».

وی در ادامه افزود: این یعنی من با سلاح امر به معروف و نهی از منکر که سلاح همه انبیاء و صلحاء است از جمله سلاح پیامبر(ص) و علی(ع) با دشمن می جنگم و بعد هم وقتی با اصحاب حرّ روبرو می شود و برای آنها سخنرانی می کند در ضمن سخنرانی با استناد به سخن پیامبر(ص) و تطبیق آن بر شرائط موجود و لزوم تغییر وضع موجود می فرماید: «و لکم فیّ اسوة من برای شما اسوه و الگو هستم.» امام حسین(ع) از آن جهت که امام معصوم است و سنت او برای امت حجت، خود را الگو معرفی می کند و از دیگران می خواهد از این الگو پیروی نمایند، بنابراین نهضت عاشورا که به فعل و گفتار و تقریر معصوم بر می گردد از آغاز تا انجام آن درس آموز است و الگو، که برای انسانها لازم است با مطالعه این رویداد الگوهایی را استنباط کرده و در صورتیکه شرائط همان شرائط باشد این درسها را به کار بندند و به فلاح فردی و اجتماعی نایل شوند. بویژه بر ما که شیعه هستیم و ولایت ائمه معصومین را پذیرا شده ایم.

اعتقادات دینی ومعنوی عاملی است برای جلوگری از بحران ها

این کارشناس مسائل اجتماعی،اظهار کرد: آنچه در دنیای امروز بصورت عینی و در سطح جامعه ملموس است اینست که اصولا جوامع مذهبی و افراد مذهبی به پشتوانه اعتقادات معنوی و آموزه های دینی و مذهبی کم تر دچار بحران هایی چون بحران هویت می شوند و بزه های اجتماعی در بین این گروه ها غالبا رواج کمتری دارد و یا حداقل به گستردگی جوامع دیگر نیست. 

 حسین نهتانی افزود :یافته های پزشکی نوین نیز موید این مطلب است که افراد متدین در برابر بیماریها از مقاومت و امید بیشتری برخوردارند و این آرامش و امید مرهون همین اعتقادات دینی آنان است امید به زندگی در اینگونه جوامع بیشتر و بلحاظ اجتماعی از تعادل هنجاری برخوردارند.

وی ادامه داد:فرهنگ عاشورا فرهنگی منبعث از آموزه های دینی توام با درس آزادگی و معارف عمیق دینیست که انتقال صواب مفاهیم آن به نسل جوان و امروزی میتواند در فهم درست از دین و باورپذری این مفاهیم و در نتیجه بروز آثار و برکات آن در سطح سنی جوان و نوجوان جامعه تاثیر بسزایی داشته باشد.
 بیان کرد:
این کارشناس مسائل اجتماعی،بیان کرد:انسان معتقد و دارای باور دینی با قرار گرفتن  در زمان معنوی مثل محرم، بالطبع از ارتکاب اعمالی که مغایر با هنجارهای مذهبی و اعتقادات وی باشد دوری می کند که این رفتار ریشه در آموزه های مذهبی او دارد.

آثار معنوی ماه محرم از بزه ها پیشگیری می کند

وی با اشاره به آثار معنوی ماه محرم،تصریح کرد:مشارکت و هم گرایی جوانان در ایام محرم در تکایا و حسینیه ها نمودی از وفاق اجتماعی و همبستگی معنویست و به نوعی کلاس درس معرفتیست که به اذعان جامعه شناسان کیفری و مقامات قضایی و انتظامی منجر به کاهش ارتکاب جرم در جامعه و سیر نزولی شاخص نرخ جرم در کشور است و این کاهش نرخ جرم در سطح اجتماع به وضوح ملموس و قابل مشاهده است. 

نهتانی با بیان اینکه ماه محرم بعنوان بهترین فرصت و یکی از کامل ترین عوامل کنترل آسیب های اجتماعی بحساب می آید،خاطرنشان کرد:لازم بذکر است در محرم به عنوان ظرف زمانی عاشورا مردم انگیزه بیش تری می یابند تا خود را مدیریت کنند و بر پایه قوانین اسلام و هنجارهای آن عمل نمایند،همین مسأله به معنای کاهش بزهکاری و افزایش ضریب امنیتی جامعه می شود؛ زیرا قوانین اسلام در حوزه رفتارها چیزی جز هنجارها و رفتارهای قانونی نیست این گونه است که بیش تر مردم در چارچوب قانون عمل می کنند این وضعیت دیگران را نیز وامی دارد که در این مدت خود را کنترل و مهار نمایند و حتی بزهکاران در این زمان دست از بزه می شویند.

انتهای پیام/
يکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۱
کد مطلب: 457592
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *