۰
​رئیس انتقال خون شهرستان چابهار:

نبودآگاهی و ترس های کاذب موجب عدم استقابل شهروندان از اهدای خون شده است/روزانه۵۰واحد خون در بیمارستان چابهار استفاده می شود

صابری،گفت: مردم در پایگاههای انتقال خون غربالگری می‌شود و فقط افراد سالم می توانند خون خود را اهدا کنند.
نبودآگاهی و ترس های کاذب موجب عدم استقابل شهروندان از اهدای خون شده است/روزانه۵۰واحد خون در بیمارستان چابهار استفاده می شود
صابری رئیس انتقال خون شهرستان چابهار در گفتگو با خبرنگار چهاربهاران،بیان کرد: در شهرستان چابهار به علت مصرف بسیار بالای خون به خاطر کودکانی که کمبود شدید خون دارند به خصوص کودکان تالاسمی و همچنین تصادفات جاده ای مصرف خون بسیار بالاست و معمولاً ذخیره خونی ما کمتر از سه روز است، بنابراین ما باید همیشه در حال تأمین خون باشیم. 

وی ادامه داد:میزان مشارکت مردم در شهرستان ما نیز بسیار پایین است و این باعث شده که  همیشه با کمبود خون مواجه باشیم.


 صابری با اشاره به اینکه آمار حضور شهروندان واهدای خون در روز های گذشته پایین بوده،تصریح کرد: خوشبختانه در نهم مرداد ماه روز انتقال خون‌با استقبال خوبی مواجه شدیم و از همکاری برادران سپاه، مسئولین ادارات و شورای اداری ،آموزش و پرورش و فرماندارشهرستان نهایت سپاس را داریم که  مقادیری از ذخیره ی ذخایر خونی شهرستان  تامین شد.

بیماران کرونایی امکان اهدای خون ندارند


 رئیس انتقال خون شهرستان چابهار،افزود:بیشتر مردم  به علت اینکه فکر می کنند دچار کم خونی هستند و یا نیز کم خون شوند در حالی که هیچ آزمایشی تا کنون ندادند به همین دلیل از اهدای خون هراس دارند ترس هایی مانند ترس از سوزن و بیماری کرونا و یا کمبود وقت باعث شده که مردم از اهدای خون فاصله بگیرند.

 وی با اشاره به اینکه شخصی که دارای بیماری کرونا باشد نمی تواند خون دهد، گفت: افراد قبل از اهدا خون معاینه میشوند و شخص ناقل کرونا نیز نمی تواند خون دهد اما باز ترس از ازدحام و شلوغی و یا انتقال کرونا باعث شده که مردم از این کار استقبال کمتری کنند.

 صابری ادامه،داد: بیشتر مصرف اهدایی در بیمارستان چابهار در قسمت زنان باردار و هنگام زایمان و عمل جراحی و تصادفات و همچنین کودکان تالاسمی مورد استفاده قرار می گیرد که حجم قابل توجهی است.


بیشتر نیاز های خونی بیماران از خارج از شهرستان چابهار تامین می شود


 وی با اشاره به اینکه روزانه به طور متوسط ۴۵ تا۵۰ واحد خون در سطح شهرستان مصرف میشود،خاطرنشان کرد: ما یک سوم نیاز خونی این شهرستان را می توانیم تولید کنیم و مابقی نیاز خونی بیماران چابهاری از شهرستان های دیگر تامین می شود.


 صابری با بیان اینکه بسیاری از مردم فکر می‌کنند اگر خون خود را اهدا کنند برای سلامتی آنان مضر است، تصریح کرد :فرد قبل از خونگیری توسط پزشک معاینه می شود و اگر مشکلی داشته باشد مانع خونگیری می شویم واز اشخاصی که توسط پزشک سلامت آنها تأیید شد خونگیری می شود در نتیجه یک نوع غربالگری صورت می گیرد.

 وی ادامه داد: آقایان ۴بار در سال یعنی هر سه ما خانوم ها ۳ بار در سال یعنی هر چهار ماه می توانند خون بدهند .

 رئیس انتقال خون شهرستان چابهار ،گفت: پایگاههای انتقال خون در دو شیفت صبح و عصر فعال است صبح ها از ساعت ۷ الی ۱۳ و عصر ها از ساعت۱۶الی۱۹  آماده ی استقبال از مردم می باشد و مردم می توانند برای اهدای خون در این ساعات به پایگاه انتقال خون جنب بیمارستان امام علی(ع) مراجعه کنند.

 صابری در پایان خاطر نشان،کرد: مناطق دشتیاری، کنارک و زرآباد پایگاه انتقال خون دائمی ندارند، پایگاه های سیار در مناسبت های مختلف دراین مناطق معمولاً در پایگاه های بسیج و بخشداری ها هر چند ماه یکبار دایر می شود ولی به صورت موقتی می باشد و باید از قبل به مردم اطلاع رسانی شود که استقبال مردم بستگی به هماهنگی ها و اطلاع رسانی خواهد داشت. مردم اغلب راغب به اهدای خون هستند، نیاز به اطلاع رسانی برای  پایگاه های سیار و همچنین پایگاه های ثابت وجود دارد.

انتهای پیام/
سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۵۸
کد مطلب: 457576
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *