جهش خدمت رسانی در پهناورترین استان کشور به برکت انقلاب؛

آبرسانی به3100 روستای سیستان و بلوچستان ؛برگی دیگر از خدمات نظام

24 بهمن 1400 ساعت 19:55

به برکت انقلاب اسلامی شاهد جهش خدمات رسانی در استان پهناور سیستان و بلوچستان به ویژه در حوزه آب هستیم، استانی که تا قبل از انقلاب از مورد غفلت پایتخت نشینان و رژیم پهلوی قرار گرفته بود.


به گزارش چهاربهاران ،به نقل از عصر هامون؛ پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف با دستاوردهای ارزشمند و بسیار گرانبهایی برای ملت ایران همراه بوده و در نظام جمهوری اسلامی ایران به خصوص به مناطق محروم از جمله استان پهناور سیستان و بلوچستان نگاه ویژه ای صورت گرفته و خدمات ارزنده ای در بخش های اقتصادی، بهداشتی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و دیگر حوزه ها ارائه شده است.

آبرسانی به ۳ هزار و ۱۰۰ روستا تنها بخشی از خدمات بی بدیل نظام برای مردم سیستان و بلوچستان است، آن هم در حالی که تا قبل از انقلاب فقط  ۱۱۹ روستای این استان دارای آب بود و به برکت نظام فقط طی یکسال گذشته بالغ بر ۹۵۰ روستا آبرسانی و رفع تنش آبی شد.

رشد چشمگیر شاخص بهره مندی روستاها از آب سالم به برکت انقلاب

در همین راستا؛ علیرضا قاسمی، مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان با گرامیداشت فرا رسیدن چهل و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب، توجه به روستاها و مناطق محروم کشور مورد عنایت ویژه و در اولویت برنامه های نظام جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

وی با اشاره به بخشی از شاخص‌های برخورداری روستاهای سیستان و بلوچستان از نعمت آب شرب در سال‌های پس از انقلاب اسلامی گفت: تا ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران، تنها ۷ درصد روستاهای سیستان و بلوچستان دارای تأسیسات آب آشامیدنی بودند که در چهل و سومین فجر انقلاب اسلامی، این رقم به حدود ۷۲ درصد رسیده است.

قاسمی افزود: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ۳ هزار و ۷۳۴ روستا در سیستان و بلوچستان وجود داشت که امروز تعداد روستاهای دارای کد آبادی سیستان و بلوچستان به ۵ هزار ۵۹۴ مورد رسیده، در این میان بسیاری از روستاها به شهر تبدیل شده است.
آبرسانی و رفع تنش آبی ۹۵۰ روستا تنها در یکسال

وی ادامه داد: در ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران، تعداد روستاهای دارای تأسیسات آب، ۱۱۹مورد بود، که اکثر آن از منابع محلی، چاه و قنات تأمین آب می‌شدند و تعداد زیادی از آن‌ها تبدیل به شهر شدند، این در حالی‌ست که تنها طی سال ۹۹ تاکنون بالغ بر ۹۵۰ روستا آبرسانی و رفع تنش آبی شدند.

به گفته این مقام مسئول، عملکرد حوزه آبرسانی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که به برکت انقلاب و خدمات شایسته نظام در مجموع افزون بر ۳ هزار و ۱۰۰ روستا دارای تأسیسات آب شرب هستند که در بیش‌تر روستاها آب آشامیدنی با به‌روزترین استانداردهای روز جهانی، با استفاده از تأسیسات و تصفیه‌خانه‌های به‌روز تامین و توزیع می‌شود.

وی جمعیت روستایی بهره‌مند از آب شرب سالم و پایدار را بالغ بر یک میلیون و ۱۷۲ هزار نفر اعلام و اذعان کرد: تا ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران فقط ۳۵ هزار و ۷۰۰ نفر از جمعیت روستایی از آب شرب بهره‌مند بودند.

به گفته قاسمی، در حالی که خطوط انتقال آب و شبکه اجرا شده تا ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران  ۵۹۵ کیلومتر بود، دو برابر این میزان تنها طی سال ۹۹ تاکنون در سطح استان لوله گذاری صورت گرفته است.

برنامه ریزی دولت سیزدهم برای تامین آب شرب در ۲۲۵۰ روستا

وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۴۹۲ روستای سیستان و بلوچستان با جمعیت ۲۴۴ هزار نفر فاقد تأسیسات آب شرب و بهداشتی است، اضافه کرد: در دولت مردمی سیزدهم برنامه‌ریزی برای آبرسانی به بیش از ۲ هزار و۲۵۰ روستای استان صورت گرفته است.

مدیرعامل آبفای  سیستان و بلوچستان افزود: این در حالی‌ست که شرکت آب و فاضلاب برای تعداد ۹۳۰ روستای فاقد یا دچار تنش آبی، آبرسانی به صورت سقایی انجام می‌دهد که نشان‌ دهنده این است که نظام حتی به روستاهای فاقد آب نیز در حد توان خدمات آبرسانی ارائه می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اضافه کرد: از ابتدای امسال تعداد ۱۰۵ روستای جدید به شبکه آبرسانی متصل شده‌اند که نشان از عظمی راسخ و سراسری برای آبرسانی به روستاهای محروم استان است.

انتهای پیام/
  


کد مطلب: 457418

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/457418/آبرسانی-به3100-روستای-سیستان-بلوچستان-برگی-دیگر-خدمات-نظام

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir