۰

مرثیه کمبود پزشک و پرستار در بلوچستان/از «راسک» تا «جاسک» فقط یک بیمارستان!

استان سیستان و بلوچستان در حوزه بهداشت و درمان با کمبود امکانات درمانی و بهداشتی دست و پنجه نرم می کند و با مشکل جدی کمبود پزشک مواجه است، سرانه پزشک عمومی و متخصص نسبت به جمعیت استان وضعیتی نامناسبی دارد و این موضوع در جنوب استان حادتر است.
مرثیه کمبود پزشک و پرستار در بلوچستان/از «راسک» تا «جاسک» فقط یک بیمارستان!
به گزارش چهاربهاران، به نقل از فارس از زاهدان، استان سیستان و بلوچستان با تمام ظرفیت هایی که دارد در حوزه بهداشت و درمان مظلوم واقع شده و نه تنها با کمبود امکانات درمانی و بهداشتی دست و پنجه نرم می کند بلکه با مشکل جدی کمبود پزشک نیز مواجه است، میزان ماندگاری پزشکان غیربومی نیز در این منطقه بسیار کم است و هر کدام بعد از اتمام طرح سیستان و بلوچستان را ترک می کنند.
سرانه پزشک عمومی و متخصص نسبت به جمعیت استان وضعیتی نامناسبی دارد و این موضوع در جنوب استان حادتر است.
بهداشت و درمان از آنجائیکه با جان انسان ها سرو کار دارد انتظار می رود برطرف کردن مشکلات این حوزه در اولویت کار مسولان قرار داشته باشد.
تابستان امسال بود که مسؤولان در اظهارات خود اعلام کردند تخت های خالی به ویژه در بلوچستان زیاد است، مگر میشود با وجود تعداد کم بیمارستانها در منطقه بلوچستان شاهد خالی بودن تخت های بستری باشیم؟ بله چون دسترسی مردم به این بیمارستان ها بسیار کم است و بیمار با توجه به ناهواری جاده و بعد مسافت خیلی کم پیش می اید که از روستاها برای درمان به بیمارستان مراجعه کند.
 

طی کردن بیش از 200 کیلومتر برای انجام مراحل درمان 
یکی از شهروندان دلگان می گوید: در واقعیت تخت خالی در بیمارستان ایرانشهر داریم ولی وقتی که مردم دلگان و سرباز توان سفر به ایرانشهر را برای بستری شدن ندارند عملا بی معنا است بگویم تخت خالی داریم.. وقتی مردم دسترسی به خدمات درمان نداشته باشند لوکس ترین امکانات را هم داشته باشیم تاثیری در نجات جان انسان ها ندارد.
یکی دیگر از شهروندان می گوید: فنوج، مهرستان، دلگان، کنارک، مراکز درمان بستر دایر شده بدون پزشک و امکانات و در بمپور، دشتیاری، قصرقند، سرباز، لاشار، بنت همین درمان بستر هم نداریم، بطور مثال مردم آشار تا ۲۰۰ کیلومتر برخی روستاها تا ۲۷۰ کیلومتر طی میکنند برای استفاده از بیمارستان ایرانشهر و این شرایط قطعا جان آنها را تا رسیدن به بیمارستان به خطر می اندازد و رنج مسیر هم بر رنج بیماری غلبه می کند.
یکی دیگر از شهروندان چابهار نیز می گوید: بیمارستان چابهار هم آنقدر شلوغ است که برای یک تا دو ماه بعد نوبت می دهند و ناچار بیمار مجبور است درد بیماری را به جان بخرد. بیمارسان استان هرمزگان هم به بیمارستان چابهار مراجعه می کنند و این خود سبب شلوغی بیشتر می شود و زمان نوبت دهی را طولانی می کند.
متوسط تعداد پزشک به جمعیت در سیستان و بلوچستان 7 نفر به ازای 10 هزار جمعیت است
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در راستای اقدامات پیگیری شده برای حل مشکل پزشک در بلوچستان اظهار کرد: خیلی از مناطق محروم کشور به ویژه سیستان و بلوچستان کمبود پزشک و پزشک متخصص دارند، در شمال و جنوب استان نسبت به زاهدان مردم بیشتر مشکل دارند.
حسینعلی شهریاری ادامه داد: وضعیت تخت بیمارستانی هم خیلی پایین است و با شاخص های کشوری هم خوانی ندارد.
وی بیان کرد: به علت کمبود پزشک در سیستان و بلوچستان سال 92 قانون عدالت آموزشی را در مجلس تصویب کردیم تا 30 درصد از نیروهایی که جذب می شوند از افراد بومی مناطق محروم برای شهرهای خاص خودشان باشد که اجراییشد و خیلی از آنها فارغ التحیل شدند امدن اما هنوز هم مشکل کمبود پزشک داریم.
 

 
متوسط پزشک به جمعیت کشور 13 به 10 هزار است ولی در شهری مانند تهران 34 به 10  هزار نفر است اما استان سیستان و بلوچستان  شاید 6 و 7 در 10 هزار نفر باشد برای همین شورای انقلاب فرهنگی هم آن درصدی که قرار است افزایش یابد را برای مناطق محروم مصوب کرد.
شهریاری گفت: مصوبه افزایش دانشجویان پزشکی را  در شورای  عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد دادیم که اگر قرار است سهمیه  افزایش پیدا کند در مناطق محروم باشد وگرنه در کلانشهرها  شاخص پزشک به جمعیت بالاست، به طور مثال متوسط پزشک به  جمعیت کشور 13 به 10 هزار است ولی در شهری مانند تهران 34  به 10  هزار است اما استان سیستان و بلوچستان  شاید 6 و 7 در  10  هزار باشد برای همین شورای انقلاب فرهنگی هم آن درصدی  که قرار است افزایش یابد را برای مناطق محروم مصوب کرد.
وی اضافه کرد: البته تمام این طرح‌ها زمان می‌برد پزشک عمومی که وارد دانشگاه شود  7  تا 8 سال دیگر وارد مدار فعالیت پزشکی میشود، ولی این کارها انجام شده اما پیشنهاد دادیم افرادی که در مناطق محروم خدمت می کنند، درآمدشان نسبت به کسانی که در کلانشهر ها خدمت می کنند بیشتر باشد که انگیزه داشته باشند، داریم پیگیری می کنیم و دولت باید بپذیرد تا این مشکلات را بشود در میان مدت حل کرد.
شهریاری گفت: برای کوتاه مدت بهترین گزینه همان افزایش درآمد پزشکان در مناطق محروم است.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از موافقت مسؤولان دولت با راهاندازی دانشگاه علوم پزشکی چابهار خبر داد و بیان کرد: در سفر رئیس جمهور به چابهار راه اندازی این بیمارستان تاکید شد و ما هم پیگیر هستیم اما باید زیرساخت های آن فراهم شود از جمله بیمارستان 540 تخت خوابی باید ساخته شود باید تخت بیمارستانی آموزشی و اساتید به اندازه کافی داشته باشیم،در مجموع همه موافق راه‌اندازی آن با محوریت چابهار هستند.
کمبود پزشک در سیستان و بلوچستان بیداد می کند
نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی نیز اخیرا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره کمبود پزشک در این استان، گفت: علاوه بر کمبود پزشک، استان سیستان بلوچستان با کمبود بیمارستان هم مواجه است. درحال حاضر اگر کسی بخواهد از چابهار به نزدیکترین بیمارستان سیستان و بلوچستان برود باید ۷۵۰ کیلومتر راه طی کند.
معین الدین سعیدی با بیان اینکه باید ظرفیت رشته های پزشکی استان را بالا ببریم گفت: استان سیستان و بلوچستان دانش آموزان بسیار مستعدی دارد. دبیرستان های شبانه و روزانه خیلی خوبی در استان وجود دارد که هر ساله دانش آموزان خوبی تربیت می کند ولی به علت ظرفیت محدود رشته های پزشکی نمی‌توانند در رشته پزشکی تحصیل کنند.
سعیدی تصریح کرد: تعداد پزشک در استان باید افزایش یابد. تنها راه این کار افزایش سهمیه های بومی رشته های پزشکی و پیراپزشکی است، در صورتی که ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی افزایش یابد نه تنها در سیستان و بلوچستان بلکه در هیچ کجای ایران مشکل کمبود پزشک نخواهیم داشت.
 

 
بسیج جامعه پزشکی در راستای جبران  کمبود پزشک در سطح استان، راه اندازی بیمارستان‌های صحرایی و اعزام تیم های درمانی چند تخصصی به مناطق مختلف را در دستور کار قرار داده که امسال بیمارستان‌های صحرایی در بخش قرقری هیرمند و کشتگان سراوان با همت نیروی زمینی قرارگاه قدس سپاه راه‌اندازی شده است.
راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی برای جبران کمبود پزشک 
جانشین سازمان بسیج جامعه پزشکی سپاه سلمان سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس در زاهدان می گوید: هم اکنون کمبود پزشک بیش از هر زمان دیگری در مناطق بلوچستان احساس می‌شود، عمده کارهایی که بسیج جامعه پزشکی در راستای جبران این کمبود اجرا کرده، راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی است.
 فاطمه کمیلی اظهار کرد: امروز پزشکان و کادر درمانی مانند دوران هشت سال دفاع مقدس خطر درگیری با ویروس کرونا را به جان خریده اند و کماکان برای نجات جان بیماران دیگر در میدان مقابله حضور چشمگیری دارند.
وی با اشاره به اینکه در سطح استان بالغ بر یک هزار پزشک و پرستار عضو بسیج جامعه پزشکی استان هستند، گفت: امروز کمبود پزشک بیش از هر زمان دیگری در مناطق سراوان و بلوچستان احساس می‌شود عمده کارهایی که بسیج جامعه پزشکی در راستای جبران این کمبود در سطح استان اجرا کرده راه اندازی بیمارستان‌های صحرایی و اعزام تیم های درمانی چند تخصصی به مناطق بوده که بیمارستان‌های صحرایی در بخش قرقری شهرستان هیرمند و کشتگان شهرستان سراوان با همت نیروی زمینی قرارگاه قدس سپاه انجام شده است.
کمیلی بیان کرد: در همین راستا به مناسبت های مختلف اعزام تیم چند تخصصی به نقاط مختلف استان از سوی بسیج جامعه پزشکی سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان انجام می شود تا خلا پیش امده در حوزه بهداشت و درمان را پر کند.
دو بالگرد  طی روزهای آینده در حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر مستقرخواهند شد
نماینده مردم ایرانشهر، دلگان، بمپور، فنوج، سرباز، راسک،لاشار و بخش های بنت، آشار و آهوران در مجلس شورای اسلامی نیز در زمینه پیگیری های انجام شده برای بهبود وضعیت بهداشت و درمان و کمبود پزشک در جنوب سیستان و بلوچستان به خبرنگار فارس اظهار کرد: در حوزه بهداشت پیگیری و جذب اعتبارات برای احداث تمامی مرکز جامع سلامت مصوب، خانه های بهداشت، تسهیلات زایمانی،  آزمایشگاه و در حوزه درمان و پیشگیری، پیگیری برای توسعه بیمارستان های دلگان، فنوج، راسک و احداث بیمارستان سرباز کلات بعد از سالها توقف پروژه در مراحل اولیه انجام و مجوز جذب 1050 نفر نیروی مورد نیاز درمانی طی سفر اخیر  وزیر به حوزه انتخابیه گرفته شده است. 
رئیس مجمع نمایندگان استان افزود:  بعد از اتمام قرارداد تنها بالگرد  اورژانس هوایی شرکت آوا سلامت مستقر در جنوب استان  با پیگیری های انجام شده  و انعقاد قرارداد جدید دو بالگرد  طی روز های آینده در حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر مستقر می شوند
درخشان اخذ مجوز دانشکده های  بهداشت و پیراپزشکی در ایرانشهر را دیگر دست آورد این یک سال اخیر در حوزه بهداشت و درمان جنوب استان در کنار دانشکده پرستاری چابهار برشمرد
وی گفت: با تلاش نمایندگان برای اولین بار ردیف بودجه تحت عنوان محرومیت زدایی به تصویب رسید که در حوزه بهداشت و درمان کل استان مبلغ 279 میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد که از این مبلغ، با پیگیری های انجام شده، 227 میلیارد به دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر اختصاص پیدا کرد.
افزایش سهمیه‌ رشته‌های پزشکی در سال 1400
سهمیه پرستاری در سال۹۹ تعداد ۳۲ و سال ۱۴۰۰، 38 نفر، سهمیه مامایی سال ۹۹ تعداد۲۶ و۱۴۰۰ ۳۰دانشجو، اتاق عمل ورودی ۹۹ تعداد ۱۷ و ۱۴۰۰، ۲۶ نفر، سهمیه هوشبری در سال ۹۹ ، ۲۱ و برای ۱۴۰۰ به ۲۷ نفر افزایش یافته است، همچنین سهمیه بهداشت محیط در سال ۹۹،  ۲۲ نفر بوده که برای سال ۱۴۰۰، ۲۷ شده‌اند.
وی گفت: سهمیه رشته بهداشت حرفه ای در سال۹۹، ۱۰ نفر بوده و در سال ۱۴۰۰، به ۲۳ دانشجو افزایش یافته است.
از راسک سیستان و بلوچستان تا جاسک هرمزگان فقط یک بیمارستان 
کمبود پزشک، پرستار و امکانات پزشکی در جنوب سیستان و بلوچستان به اندازه ای حاد است که علاوه بر بیماران، داوود ورشوساز سرپرست بیمارستان امام علی (ع) چابهار هم به تشریح کمبودها می پردازد و می گوید: حجم بیماران راسک سیستان و بلوچستان تا جاسک هرمزگان بر دوش یک بیمارستان امام علی چابهار (ع) است که این خود می طلبد مسؤولان و خیران توجه بیشتری برای تامین کادر درمان و امکانات داشته باشند.
امیدواریم توزیع عادلانه پزشک در تمامی مناطق محروم کشور به ویژه سیستان و بلوچستان انجام شود و وزارت بهداشت و درمان برای پزشکانی که در این مناطق خدمت می کنند تدابیر ویژه و تشویقی اتخاذ کند تا ماندگاری آنان در این استان بیشتر باشد و شاهد رنج سفر بیماران به نقاط برخوردار کشور نباشیم.
 
سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب: 457269
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *