۱
محلات حاشیه تنها بندر اقیانوسی ایران در انتظار رفع مشکلات سکونتی؛

عدم وجود نقشه طرح تفصیلی مانع بزرگ توسعه مرادآباد چابهار/ ناهماهنگی دستگاه های اجرایی معیشت زندگی مردم را مختل می کند

حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت حاشیه‌نشین در محلات چابهار وجود دارد که از سالها قبل تاکنون فاقد امکانات اولیه نظیر برق، آب، طرح هادی و سایر خدمات رفاهی و دولتی هستند.
عدم وجود نقشه طرح تفصیلی مانع بزرگ توسعه مرادآباد چابهار/ ناهماهنگی دستگاه های اجرایی معیشت زندگی مردم را مختل می کند
به گزارش چهاربهاران، محله مرادآباد که از جمله چندین اجتماعات حاشیه نشین در شهرچابهار محسوب می شود و در حاشیه کمربندی شمال شرق این شهر واقع شده از سال 1361 با سکونت نخستین خانواده به نام «حاجی مراد» شکل گرفته است.
 
محله مرادآباد دارای ۴۳ هکتار گستره است و از زمان شکل گیری تاکنون به دلیل همجواری با شهر چابهار و تاثیر پذیری از تحولات اجتماعی و اقتصادی نظام شهری تحولات جمعیتی زیادی را پشت سر گذاشته و به سبب افزایش جمعیت، روز بروز بر نیازهای مسکن، گسترش کالبدی، تامین امکانات آموزشی، بهداشتی و رفاهی ساکنان آن افزوده شده است.
 
افزایش جمعیت و گسترش بی رویه محله منجر به ایجاد مشکلات و معضلات بسیاری بویژه در زمینه خدمات زیربنایی(برق و آب)مسایل زیست محیطی و مسایل و مشکلات اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و بهداشتی شده است.
 
طبق گفته مسئواین برای تمامی خانوارهای ساکن در این محلات پرونده تشکیل خواهد شد و پس از صدور سند قطعی برای هزار و ۵۰۰ هکتار زمین مناطق حاشیه شهر کار ساماندهی، برقرسانی، شبکه آبرسانی، اجرای طرح هادی و سایر خدمات و امکانات دولتی آغاز می‌شود.
 
ساخت واحد مسکونی در این محلات و بهره مندی مردم از خدمات لازم شامل بازگشایی معابر، ساخت و ساز، ارائه امکانات برق، آب، راه، بهداشت و مدرسه از دیگر اقدامات در دست اجرا است.
 
 
 محله مرادآباد پیشگام در اقدام‌های توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی

رحیم بلوچ؛ تسهیلگر دفتر تسهیلگری و توسعه محلی مرادآباد چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران بیان کرد: محله مرادآباد چابهار یکی از محلات پیشگام و در اولویت اقدام‌های توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی به شمار می‌رود و ساکنان وضعیت سکونت نامناسب دارند.

وی با اشاره به بازگشایی معابر در محله مرادآباد گفت: بازگشایی در فاز 2، 63 معابر در دست اقدام است که کل معابر این فاز90 درصد بازگشایی شده که 10 درصد باقی مانده بخاطر عدم همکاری مردم صورت نگرفته است.
 
وی افزود: عدم ورود و همکاری دستگاه های متولی به دلیل حجم تخریب در این کوچه ها دومین علت عدم بازگشایی معابر این محله است و نزدیک به ۴۰ خانوار بالای ۸۰ درصد تخریب دارند که تقاضای زمین بلاعوض دارند اما دستگاه های تصمیم گیر در این رابطه همکاری نمی کنند بیشترین حجم تخریب در حایل رود است.
 
احداث مدرسه استاندارد از ضروریات محله مرادآباد است

این کارشناس دفتر تسهیلگری با اشاره به کمبود فضای آموزشی در محله مرادآباد تصریح کرد: باتوجه به کمبود فضای آموزشی در محله مرادآباد و ترک تحصیل بسیاری از کودکان و نوجوانان محله به دلیل فاصله زیاد مدرسه با محل زندگی خود، لزوم احداث مدرسه ای استاندارد در محله مرادآباد ضروری است.
 
وی ادامه داد: پیش نیاز احداث مکان آموزشی، وجود زمینی با کاربری آموزشی است که در حال حاضر بدلیل عدم وجود نقشه طرح تفصیلی برای محله امکان تعیین مکان های آموزشی میسر نیست.
 
وی گفت: پس از برگزاری 2 جلسه و تحویل زمین به آموزش و پرورش و یک زمین آموزشی در فروردین به بنیاد مستضعفین برای ساخت تحویل داده شد که تا الان هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
 
واگذاری انشعابات محله مرادآباد در هاله ای از ابهام

بلوچ با اشاره به لوله گذاری آب شهری در فاز ۲ این محله اذعان کرد: لوله گذاری آب شهری در 95 درصد معابر فاز 2 انجام شد و در معابر باقی مانده دستگاه های متولی در این خصوص کم کاری کرده اند و به دلیل عدم بازگشایی معابر لوله گذاری انجام نشده است که می طلبد دستگاه های بالاتر و شورای تامین ورود جدی داشته باشند.
 
وی با اشاره به مشکلات روشنایی معابر محله در فاز 2 گفت: وضعیت برق در پروژه بازگشایی کلیه ادارات مسکن و شهرسازی، اداره برق، فرمانداری و منطقه آزاد مقصر هستند و فقط 2 معبر 16 متری و 12 متری تیرکوبی و ترانس گذاری و کابل کشی شده است.
 
کارشناس دفتر تسهیلگری محله مرادآباد ادامه داد: در معابر ها هم فقط جابه جایی کنتور صورت گرفت و اشتراک جدیدی واگذار نشده است و بزرگترین مشکل برای ساکنان پاس کاری بین منطقه آزاد و مسکن و اداره برق و سرگردانی مردم است و خیابان ها و کوچه های باقی مانده تکلیف آنها مشخص نیست.
 
وی با اشاره به محله مرادآباد به اتصال انشعابات شبکه فاضلاب به شبکه اصلی اظهار کرد: در این خصوص بنابه صحبت های رئیس اداره آب و فاضلاب سه میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده و در مرحله انتخاب پیمانکار است.
 
تسریع در روند تکمیل پروژه ها رضایت مندی مردم را دربردارد

بلوچ افزود: مرکز جامع سلامت محله مرادآباد با 95 درصد پیشرفت فیزیکی و ساخت حوض انبار، محوطه سازی و برق پروژه تکمیل خواهد شد که براساس گفته مسئولین مرکز بهداشت 700 میلیون ریال تا اتمام پروژه باقی مانده است.
 
وی گفت: اما براساس گفته های پیمانکار از نیمه دوم 1398 کارفرمای پروژه که شرکت بازآفرینی است در خصوص پرداخت منابع مالی این پروژه همکاری نکرده و این پروژه راکد مانده است.
 
این کارشناس دفتر تسهیلگری محله مراد آباد با اشاره به مرکز جوشکاری برای اشتغال جوانان در محله مرادآباد گفت: روند پیشرفت مرکز جوشکاری در این پروژه 50 درصد مشاهده می شود که این پروژه هم از سال 1399 راکد مانده بود که با اختصاص 500 میلیون تومان برای دیوار چینی شروع به کار کرد و کارفرمای این پروژه شرکت بازآفرینی است.
 
دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محلی به‌عنوان حلقه واسطه بین شهروندان با دولت و دستگاه‌های اجرایی دولتی به شمار می‌روند. چون توسعه محلی به دنبال پیشرفت جامعه محلی است که اقدامات اجتماع‌محور و دیدگاه‌های آنان را در توسعه اجتماعی، اقتصادی و محیطی در اولویت قرار می‌دهد و به دنبال توانمندسازی جامعه محلی است.
 
دفتر تسهیلگری و توسعه محلی مرادآباد در خرداد ۱۳۹۷ برای نخستین بار به طور رسمی کار خود را آغاز کرد اما پس از یک سال، فعالیت آن به مدت ۶ ماه متوقف و مجددا از آذر ۱۳۹۸ از سر گرفته شد.
 
 انتهای پیام/
 
شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب: 457179
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *